وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:

نیاز مدیریت استان کرمان به حمایت معنوی اصحاب فرهنگ و هنر، برای رسیدن به قله های توسعه

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۱۶:۰۶:۰۴
کد خبر: ۵۵۸۹۴۱
نیاز مدیریت استان کرمان به حمایت معنوی اصحاب فرهنگ و هنر، برای رسیدن به قله های توسعه
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نیاز مدیریت استان کرمان به حمایت معنوی اصحاب فرهنگ و هنر، برای رسیدن به قله های توسعه، گفت: استاندارکرمان با تهیه طرح و پیش نویس بنیاد فرهنگ، تمدن و ادب استان، آغازگر یک حرکت فرهنگی بزرگ برای این سرزمین باشد.
به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ رضا صالحی امیری  در نشست با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان کرمان که با حضور استاندار کرمان در باغ فتح آباد برگزار شد، از کرمان به عنوان سرزمین رمزها و رازها یاد کرد و افزود: باید نقاب از چهره زیبای کرمان برچیده شود تا ایرانیان وجهانیان زیبایی های این اقلیم را بیشتر بشناسند.

وی با تاکید براینکه کرمان مانند نگین درخشانی در سرزمین ایران است و فرهنگ و تمدن ایرانی با فرهنگ و تمدن کرمان در دنیا شناخته خواهد شد، یادآورشد: در صورتی که نظریه تمدن هلیل به اثبات برسد، مشخص می شود نقطه آغاز زیست بشر از این نقطه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سرمایه شما وحدت و انسجامی است که در مدیریت استان کرمان شکل گرفته و شهادت می دهم استاندار کرمان جزو موفق ترین استانداران کشور است.

صالحی امیری با اشاره به عملکرد استان کرمان در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: کرمان در آغاز یک جهش قرار گرفته و نمایندگان این استان برای تامین مطالبات استان سختکوشانه تلاش می کنند و این انسجام در میان نمایندگان یک فرصت بزرگ برای استان است.

وی گفت: استاندار به حاشیه ها نمی پردازد و پشتوانه نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر دارد و این نشست یک پیام روشن دارد که مدیریت استان برای رسیدن به قله های توسعه، به حمایت معنوی اصحاب فرهنگ و هنر نیاز دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جامعه ای که در آن معنویت و معرفت نباشد، مانند یک جسم بی روح است و ما بیش از نیاز اولیه به نیازهای ثانویه یعنی معرفت، اخلاق و معرفت نیاز داریم و اگر جامعه در حد اعلای توسعه اقتصادی باشد، اما از اخلاق و فضیلت بی بهره باشد، ارزشی ندارد.

صالحی امیری یادآورشد: در کنار توسعه اقتصادی به توسعه فرهنگی و زیست فرهنگی نیاز داریم و برای اینکه بدانیم در چه جامعه ای زیست فرهنگی حاکم است، در بین مردم اخلاق، همگرایی و وحدت را می بینیم اما اگر اتهام، شایعه و تخریب در مردم وجود دارد، آن جامعه زیست اخلاقی و فرهنگی وجود ندارد.

وی با تاکید براینکه نباید فرهنگ را در حاشیه دید بلکه فرهنگ در متن زندگی جامعه جاریست، خاطرنشان کرد: گفتمان امام خمینی(ره) به این نقطه ختم می شود که امام به دنبال ساخت انسان بود و انسان سازی را مقدمه توسعه می دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امام خمینی(ره) همواره تاکید داشتند که باید انسان ساخته شود تا جامعه ساخته شود و اگر امروز در جامعه با مشکلات مختلف مواجه هستیم، دلیل روشن این است که از گفتمان امام(ره) فاصله گرفته ایم.

صالحی امیری گفتمان فرهنگی دولت یازدهم را در راستای گفتمان امام(ره) و مبتنی بر اعتدال فرهنگی است و پذیرش تنوع فرهنگی، عدالت فرهنگی و دیانت فرهنگی عنوان کرد و افزود: شعار ما در دولت تدبیر و امید این است، که تهران ایران نیست و از این منظر باید منابع، امکانات و فرصت ها به اقصی نقاط کشور سرازیر شود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت امروز کرمان شایسته فرهنگ و تمدن کرمان نیست لذا از استاندارکرمان انتظار می رود با تهیه طرح و پیش نویس بنیاد فرهنگ، تمدن و ادب استان، آغازگر یک حرکت فرهنگی بزرگ برای این سرزمین باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه فرهنگ باید در فضای دینی زیست کند و از شاخص های زیست فرهنگی، نشاط فرهنگی است، تصریح کرد: جامعه ای که در آن امید، نشاط و پویایی نیست لذا انزوای جوان و آسیب های اجتماعی بدین دلیل است که بسترهای نشاط مشروع را به رسمیت نشناخته ایم.

صالحی امیری با اشاره به اینکه باید به جامعه و جوانان امید بدهیم و کرامت و منزلت اصحاب فرهنگ و هنر را به رسمیت بشناسیم، گفت: این گروه بر گردن ما حق بزرگی دارند و سرمایه های ما هستند که از دیگر منابع ارزش والاتری دارند.

وی افزود: امروز کرمان مهد فرهنگ، تمدن و ادب است و باید با تشکیل یک بنیاد فراگیر در این استان ظرفیت کرمان را به ایرانیان و جهانیان معرفی کنیم و این زمانی حاصل می شود که شور و نشاط در جوانان کرمان ایجاد شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چالش امروز جامعه ایران را، عدم توجه به مطالبات نسل جوان دانست و خاطرنشان کرد: کسی که به نشاط جوانان توجه نمی کند، جامعه را زیرزمینی می کند.

صالحی امیری با اشاره به ضرورت توجه به معیشت اصحاب فرهنگ و هنر، گفت: بیش از 30 هزار اصحاب فرهنگ و هنر بیمه شده اند بنابراین مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر کرمان را دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید با مردم صادق بوده است و همراه تلاش کرده است تا ریل توسعه را به مسیر درست هدایت کند و برای نخستین بار در بخش کشاورزی با خرید تضمینی از کشاورزان، توانست به خودکفایی رسیده و گندم را صادر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: در دولت یازدهم بیش از 10 میلیون نفر مشمول بیمه سلامت شدند و برای نخستین بار در سال جدید همه مشمولان کمیته امداد و بهزیستی حداقل سه الی پنج برابر دریافتی بیش از گذشته خواهند داشت.

صالحی امیری گفت: دولت یازدهم گوش شنوا برای شنیدن نقدها و مشکلات دارد، هر چند می دانیم که نتوانسته ایم که همه خواسته ها را پاسخ بدهیم لذا از بابت کاستی ها از مردم عذرخواهی می کنیم و برای عذرخواهی دارای لکنت زبان نیستیم.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم دولتی زمینی است نه آسمانی، افزود: دولت زمینی واقعیت ها را می بیند و براساس واقعیت ها حرکت می کند و برای توجیه اعمال خودمان به مقدسات متوسل نمی شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه موفقیت ها متعلق به مردم هستند، تصریح کرد: دولت یازدهم به جای پرخاشگری و توهین و به کار بردن کلمات درشت به دنیا، با دیپلماسی مسائل را حل می کند و با گفتگو با عربستان راه حج را باز کرد و برای حج عزتمندانه شروطی داشتیم که پذیرفته شد و مسیر بسته حج را از طریق مذاکره باز کرد.

صالحی امیری بیان کرد: در دنیای امروز قدرت و شاخص های قدرت را مغز، دیپلماسی و رسانه تعیین می کنند و در مذاکرات برجام دستاوردهای زیادی داشتیم که مهم ترین دستاورد این بود که به جهانیان ثابت کردیم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست لذا توانستیم برای اولین بار میان اسرائیل و امریکا شکاف ایجاد کنیم.

وی با تاکید براینکه امروز همه دنیا صف کشیده اند تا با ایران قرارداد منعقد نمایند و همه سایت های هسته ای ما امروز فعال هستند، افزود: مذاکره به معنی تسلیم نیست، به معنی تلاش حداکثری از طریق دیپلماسی برای تامین منافع ملی است و اگر با دنیا به درشتی سخن بگوییم، انقلابی گری نیست، انقلابی بودن رفع فقر و نابرابری، مبارزه با فساد و ایجاد اشتغال است.

 

نظر شما