رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

تامین مالی شرط فعال کردن واحدهای راکد و پیشرفت پروژه هاست

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۶:۵۸:۰۷
کد خبر: ۶۰۳۱۵۰
تامین مالی شرط فعال کردن واحدهای راکد و پیشرفت پروژه هاست
رئیس اتاق کرمان گفت: تامین مالی شاید اصلی ترین شرط فعال کردن واحدهای راکد، احیای واحدهای تعطیل و پیشرفت و توسعه پروژه های استان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب زاده در گارگاه معرفی روش های تامین مالی از طریق بازار سرمایه با حضور جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی استان و مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری نیکی گستر، افزود: در کرمان با توجه به ظرفیت های بسیار استان، پروژه های متعددی تعریف شده که در آسیب شناسی آنها 70 درصد مشکل طرح های متوقف شده تامین مالی است که باید برای حل آن چاره‌ای جدی اندیشیده شود.

وی با تاکید بر اینکه کمبود منابع مالی از اصلی ترین موانع و مشکلات پیش روی بهبود فضای کسب و کار است، ادامه داد: عدم تامین منابع مالی ضمن طولانی کردن روند اجرای طرح ها باعث ایجاد خسارت های بسیاری می شود که بی شک برنامه های بلند پروازانه توسعه استان جز با تامین مالی راه به جایی نخواهد برد. طبیب زاده، به روش های فعلی تامین منابع مالی از جمله منابع بانکی، سرمایه گذاری خارجی، تامین مالی خارجی (فاینانس)، منابع داخلی شرکت ها و آورده سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: امروزه بانک ها گرفتار مسائل مربوط به خود و پیشی گرفتن مصارف از منابع بانکی هستند و نمی توانند عامل مهمی برای تامین مالی طرح های مختلف استان باشند.

رئیس اتاق کرمان به بیان شرایط ویژه برای سرمایه گذاری خارجی و تامین نشدن منابع لازم برای رشد 8 درصدی توسعه استان از این طریق پرداخت و اظهار کرد: برای تحقق این رشد، سالانه 74 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز است که آمار سال گذشته تفاوت فاحش در این زمینه را نشان می دهد و نمی توان در کوتاه مدت بر روی این گزینه به عنوان تامین منابع مالی پروژه ها اتکا کرد. وی تصریح کرد: تامین مالی خارجی (فاینانس) نیز با شرط های مختلفی روبروست و هنوز روش مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

طبیب زاده، در رابطه با تامین مالی از طریق منابع داخلی شرکت افزود: همه سرمایه گذاری ها نمی تواند با آورده سرمایه گذاران انجام شود زیرا این مسئله امکان پذیر نیست. رئیس اتاق کرمان افزود: آنچه در شرایط فعلی و از مصوبات، عملکرد گذشته و نقش بازار سرمایه مشخص است، افق روشنی در این زمینه ترسیم نمی شود و باید به فکر روش های دیگری برای تامین مالی باشیم.

 طبیب زاده، در ادامه به عوامل محدودکننده روند اجرای پروژه ها در استان کرمان اشاره و بیان کرد: دریافت زمین برای سرمایه گذاری یکی از این موارد است که در این رابطه به دلیل پیچیدگی، تعدد و تنوع قوانین و همچنین احتیاط بسیار موجود، مشکلاتی به وجود آمده است. رئیس اتاق کرمان افزود: همچنین آب نیز  بیشترین محدودیت ها را در توسعه استان ایجاد کرده به گونه ای که قرار است با اجرای طرح های مختلف، آب از دریای عمان و خلیج فارس به کرمان منتقل شود که هزینه تمام شده هر مترمکعب این آب سه دلار خواهد بود.

وی با بیان اینکه این قیمت تمام شده آب، قدرت رقابت را از برخی تولیدات استان می گیرد، اظهار کرد: این در حالی است که 6 میلیارد مترمکعب آب در کشاورزی مصرف می شود و در خوشبینانه ترین حالت 30 درصد راندمان دارد.

در ادامه این کارگاه مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری نیکی گستر، سه جزء بازار سرمایه را بازارها، ابزارها و نهادها عنوان کرد و گفت: برای تامین مالی باید از ابزارهای مناسب استفاده کرد. علی رحمانی، با بیان اینکه در حال حاضر مهندسی مالی در کشور ما اهمیت یافته است، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه بازاری منسجم و تحت نظارت است و باید از اجزاء آن به خوبی استفاده شود. وی در این کارگاه به روش های تامین مالی از طریق بازار سرمایه در حوزه های مختلف پرداخت و به سئوالات مدیران و فعالان اقتصادی استان در این زمینه پاسخ داد.

گفتنی است این کارگاه با همکاری مرکز خدمات سرمایه گذاری استان، بورس منطقه‌ای و اتاق کرمان برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز