مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران عنوان کرد:

کمبود آب، دلیل معطل ماندن توسعه فاز سوم مجتمع مس سرچشمه

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۱۵:۳۳:۱۰
کد خبر: ۶۱۹۷۹۹
کمبود آب، دلیل معطل ماندن توسعه فاز سوم مجتمع مس سرچشمه
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران مشکل اصلی توسعه صنعت مس در جنوب‌شرق کشور را مسئله کمبود آب برشمرد و گفت: انجام فاز سوم مس سرچشمه به دلیل کمبود آب معطل مانده است و امیدواریم این مشکل با اتمام پروژۀ انتقال آب از خلیج فارس بر طرف شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ احمد مرادعلیزاده در نشست با جمعی از فعالین حوزۀ رسانه و اقتصاد با اشاره به اینکه ایران حدود 3 درصد تولید مس جهانی را دارد، اظهار کرد: از 600 میلیون تن مس خالصی که در دنیا وجود دارد حدود 2 میلیون تن آن در ایران است.
وی گفت: در حال حاضر سه معدن، معدن مس سرچشمه، سونگون و میدوک در حال بهره برداری هستند و سالانه 280 هزار تن مس خالص تولید می‌کنیم.
وی افزود: سال گذشته که رکورد تولید را زدیم، 283 هزار تن تولید داشتیم و امسال برنامه ما تولید  285 هزار تن مس محتوی است و تا پایان سال 98 امکان تولید 400 هزار تن مس خالص را خواهیم داشت.
مرادعلیزاده در ادامه با اشاره به اینکه بهره برداری از معادن مس از سال 58 از سرچشمه شروع شده و سال 83 معدن میدوک و سال 85 معدن سونگون راه اندازی شده است، عنوان کرد: تقریباً 35 تا 40 درصد محصول کاتد مس، صادراتی است و مابقی آن در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی قرار می‌گیرد و به شکل سیم و کابل، لوله و ورق در می‌آید.
این مقام ارشد شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه شرکت مس به عنوان شرکت مادر، فقط مس کاتد و مفتول 8 میلیمتری برای کارخانجات سیم و کابل را تولید می‌کند، اظهار کرد: 900 هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی توسط بخش خصوصی در ایران ایجاد شده، اما مشکل اصلی آنها، پیدا کردن بازار است. زیرا برای این حجم ظرفیت، بازار تقاضای با ثبات در کشور وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: سال گذشته علی‌رغم قیمت پایین مس، فروش ما 7 هزار میلیارد تومان بود و 1.2 میلیارد دلار صادرات داشتیم و با شرکتهای بزرگ کار می‌کنیم.
مرادعلیزاده ادامه داد: طی سه سال گذشته توانستیم قیمت تمام شدۀ محصول خود را 800 دلار در هر تن کاهش دهیم  و آن را از 4800 دلار به 4000 دلار برسانیم که در مقایسه با شرکت‌های هم‌طراز در دنیا رقم قابل قبولی است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از سودآوری مناسب این شرکت در سال جاری سخن به میان آورد و گفت: پارسال سود شرکت 1800 میلیارد تومان بوده و امسال که متوسط قیمت مس به 6000 دلار رسیده است سود خوبی خواهیم داشت.
وی مشکل اصلی توسعه صنعت مس در جنوب‌شرق کشور را مسئله کمبود آب برشمرد و گفت: انجام فاز سوم مس سرچشمه به دلیل کمبود آب معطل مانده است و امیدواریم این مشکل با اتمام پروژۀ انتقال آب از خلیج فارس بر طرف شود.
مرادعلیزاده از حساسیت مس در مصرف آب سخن گفت و افزود: ما بالاترین تکنولوژی‌ها را برای صرفه جویی در آب به‌کار گرفته‌ایم، به نحوی که اکنون در کل صنعت مس به ازای هر تن مس 4 دهم مترمکعب آب مصرف می‌کنیم که به نسبت به شرکت‌های دیگر وضع بهتری داریم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین از تبدیل صنعت مس به صنعت سبز خبر داد و یادآور شد: مهمترین آلاینده‌ای که از سال 98 به بعد از صنعت مس حذف می‌شود، گاز دی اکسید گوگرد است، که آن را به اسید سولفوریک تبدیل می‌کنیم. همچنین با تبدیل کوره ذوب سرچشمه به تکنولوژی فلش، گاز دی اکسیدکربن نیز از چرخۀ تولید مس حذف می‌شود.
مرادعلیزاده جهت گیری برای اکتشافات و ذخایر پنهان را از سیاست‌های مهم این شرکت دانست و افزود: در این رابطه با پنج شرکت‌ بین المللی مذاکره کرده‌ایم که در اکتشافات از روش‌های نوین بهره بگیریم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اصلاحات انجام شده در کوره ذوب مس سرچشمه، بیان کرد: کوره جدید ذوب ظرف یک ماه آینده راه اندازی می شود.
نظر شما