مدیرکل دامپزشکی شمال استان کرمان عنوان کرد:

لزوم تشکیل ستاد آنفولانزا در استان کرمان برای پایش و پیشگیری از این بیماری

۱۳۹۶/۰۸/۱۶ - ۱۱:۲۶:۱۹
کد خبر: ۶۳۴۲۹۴
لزوم تشکیل ستاد آنفولانزا در استان کرمان برای پایش و پیشگیری از این بیماری
مدیرکل دامپزشکی شمال استان کرمان بر تشکیل ستاد آنفولانزای استان کرمان تاکید کرد و گفت: امید می رود به گونه ای اقدام کنیم که به مانند سال گذشته مشکلی در زمینه آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان نداشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ حسین رشیدی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان افزود: آنفولانزی فوق حاد پرندگان از دوسال قبل در کشور شایع شده که در پاییز و زمستان افزایش می یابد و مشکلات جدی را ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای پائیز آمار درگیری مرغ های تخم گذار، طیور بومی و مرغ های گوشتی به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور رشد داشته است و با توجه به اینکه بخش عمده ای از سلامت غذایی مردم به صنعت طیور وابسته است،  شیوع این بیماری مشکلات جدی ایجاد می کند.

مدیرکل دامپزشکی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه زنجیره کامل صنعت طیور را در استان کرمان داریم، عنوان کرد: این زنجیره نیاز استان را به طور کامل تامین می کند وسرمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام شده است.

رشیدی یادآور شد: در سال گذشته دو کانون آنفولانزای پرندگان را در شمال وجنوب استان داشته ایم که با همکاری خوب انجام شده توسط دستگاه های مربوطه این کانون ها خاموش شدند.

وی گفت: در سال جاری نیز نگران هستیم و روند بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور نشان می دهد شدت گسترش بیماری نسبت به سال گذشته بیشتر است  و با این روند نیاز است که دستگاه های مختلف همکاری بیشتری داشته باشند و به عنوان نمونه، نیروی انتظامی باید کمک کند تا تردد مرغ زنده به استان کنترل شود.

مدیرکل دامپزشکی شمال استان کرمان تصریح کرد: در حال حاضر به صورت مرتب برنامه مراقبت از بیماری را در دست اجرا داریم و به صورت مرتب از واحدهای بومی باید نمونه گیری شود.

رشیدی گفت: در استان کرمان آزمایشگاه مجهزی برای انجام آزمایشات تخصصی مولکولی را داریم و در حال حاضر نیز پایش به صورت مستمر انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اعتبارات مربوط به کنترل بیماری های دامی کم است و برای آنکه کار پایش را با قدرت بیشتری دنبال کنیم نیاز به تخصیص اعتبارات است.

مدیرکل دامپزشکی شمال استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در راستای بهبود وضعیت کشتارگاه های استان اقدامات خوبی انجام شده و فقط در شمال استان فقط در شهرستان بردسیر یک مشکل داریم که شهرداری اقدامی برای رفع آن انجام نداده است و انتظار داریم که در این شهرستان ، بازساری کشتارگاه و راه اندازی پیش سردکن انجام شود.

رشیدی با تاکید براینکه روند بسیار خوبی در شمال استان کرمان  برای ساماندهی کشتارگاه ها وجود دارد،  افزود: در راستای اجرایی شدن سند امنیت غذایی وضعیت روز به روز در حال بهتر شدن است.

 

****

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز