یادداشتی از محمدرضا نژادحیدری

مهم‌ترین رسالت شورای شهر

۱۳۹۶/۰۸/۱۸ - ۱۹:۱۹:۲۱
کد خبر: ۶۳۵۰۴۹
مهم‌ترین رسالت شورای شهر

انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا از این جهت حائز اهمیت بود که اصلاح طلبان پس از یک دوره چهارده ساله توانستند مجددا اکثریت کرسی های شوراها در شهرهای بزرگی چون تهران، اصفهان، مشهد، کرمان، شیراز و یزد را کسب کنند. اگرچه در این چهارده سال در ادواری همچون دوره سوم اصلاح طلبان در کرمان توانستند شورای شهر سوم را کسب کنند اما از حیث موقعیت و هماهنگی میان دولت و مجلس انتخابات این دوره جایگاه ممتاز و متفاوتی دارد.

شورای شهر کرمان با دارا بودن ۷ عضو اصلاح طلب، یک مستقل و ۳ اصولگرا ترکیبی با اکثریت اصلاح طلب دارد.

شورای شهر کرمان در طول ۴ سال آینده با چند چالش اساسی روبرو است که البته باتجربه‌ای که اعضای آن دارند غلبه بر این چالش ها دشوار نیست، لاکن نمی توان آنها را برنشمرد.

مهم‌ترین چالش شورای شهر منابع مالی ناپایدار برای اداره شهر است. در همین لحظه شهرداری کرمان دارای ۳۰۲  میلیارد بدهی است. چنانچه تا پایان سال در شهر هیچ عملیات عمرانی آغاز نشود حدود یک‌صد میلیارد نیاز است تا حقوق پرسنل و اداره امور شهر به سامان برسد. فی‌الواقع شهرداری کرمان دچار کسری بودجه است. از بودجه ۶۰۰ میلیاردی تعریف‌شده توسط شورای شهر قبل برای سال ۹۶ تا این لحظه حدود ۱۰۰ میلیارد محقق شده است. خیلی بعید است که شهرداری این توانایی را داشته باشد که تا پایان سال بیش از ۵۰ میلیارد دیگر درآمد داشته باشد.

شورای شهر در اولین گام بایستی در نظام بودجه‌بندی خویش تجدید نظر کند. اگرچه به افزایش غیر واقعی بودجه انتقادات جدی وارد است اما بخشی از آن به دلیل افزایش نرخ تورم بخشی از آن قابل درک است؛ اما با کنترل نرخ شتابنده تورم بایستی رقم بودجه نیز منطقی شود. این اصلاحات مالی طبعا شرایط خاصی را ایجاد می‌کند که البته انجام آن‌یک ضرورت است.

چالش بعدی شورای شهر کرمان تعامل با مدیران استان است. واقعیت این است که بخش عمده‌ای از مدیران ما فارغ از اینکه وابسته به چه جناحی هستند شوراها را یک زائده، نهاد مزاحم یا هووی خویش در مدیریت شهری می‌دانند. به پندار آنان افزایش قدرت شورا به منزله کاهش قدرت آنان است. این مساله باعث بروز برخی چالش ها شده است. فرقی هم ندارد شورا متعلق به جناح آ باشد یا جناح ب. این نگرش باعث شده چالش هایی در مناسبات شوراها و مدیران اجرایی ایجاد شود. اساسا ایجاد شوراها برای کاهش تصدی‌گری دولتی و سپردن بیشتر کارها به مردم است؛ اما ضرورت مساله از حد نظر و سخن گفتن فراتر نرفته و رنگ واقعیت به خود نگرفته و بعضا پشت عناوین خوش آب و رنگ و عوامفریبانه ای چون علاقه وافر به شهر پنهان می‌ماند.

شعار اصلی اکثریت شورای که احتمالا مورد وفاق کلیه اعضای شورا نیز می باشد شفافیت است. شورای شهر در گام اول از سرپرست شهرداری خواست که گزارشی از وضعیت مالی شهرداری ارائه کند. گزارشی که قانونا بایستی هر شش ماه یک‌بار ارائه شود. شفاف‌سازی در مسائل مالی به عنوان یکی از حقوق مردم طبعا به افزایش اعتماد شهروندان کمک خواهد کرد. مردم چنانچه نسبت به مناسبات مالی حاکم بر شهر آگاهی داشته باشند در اداره امور شهر و پرداخت عوارض مشارکت بیشتری خواهند داشت.

واقعیت این است که اعتماد به عنوان مهم‌ترین مؤلفه سرمایه اجتماعی چه در سطح عمودی و چه در سطح افقی آسیب‌دیده است. ترمیم این موضوع در یک واحد جغرافیایی به نام شهر کرمان از مهم‌ترین چالش های شورای شهر است و بخشی از این موضوع از طریق ایجاد مناسبات مالی شفاف در شهرداری به وجود خواهد آمد.

کوتاه‌سخن اینکه شورای شهر کرمان برای اداره شهر نه‌چندان کوچکی چون کرمان مسیر سختی در پیش دارد.

شورای شهر بایستی با بهره‌گیری از پشتوانه اجتماعی خود و با غلبه بر این چالش ها اداره شهر را به مسیر صحیح خود برگرداند. مسیری که مردم از شورای جدید توقع دارند و برای آن ممکن است روزهای سختی را پیش رو داشته باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز