یادداشتی از عرفان امیرخسروی

بازی‌های بومی، محلی و جذب گردشگر

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۱۳:۰۴:۱۴
کد خبر: ۶۴۷۴۵۰
بازی‌های بومی، محلی و جذب گردشگر

امروزه صنعت گردشگری از بزرگترین و پربازده‌‌ترین فعالیت های اقتصادی است که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و مستقیم و غیرمستقیم، دیگر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می‌آید، به طوری که بسیاری از آن به عنوان صنعت اول دنیا یاد می‌کنند و خیلی از کشورها مثل اسپانیا، فرانسه و ایتالیا بخش اعظم درآمد ارزی خود را از طریق جذب گردشگر به دست می‌آورند. در چند سال اخیر علی‌الخصوص پس از برجام، گردشگری به شدت مورد توجه دولتمردان ایرانی قرار گرفته و برای رشد و توسعه این صنعت تلاش‌های قابل‌تقدیری صورت گرفته و آمار هم نشان از افزایش حضور گردشگران خارجی در کشور عزیزمان ایران دارد. در استان کرمان نیز حرکت‌های خوبی انجام شده و تلاش‌های بخش خصوصی با محوریت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نتیجه داده و شاهد افزایش حضور گردشگران خارجی و داخلی در اقصی نقاط استان هستیم.  گرچه گردشگری به تنهایی نمی‌تواند منجر به توسعه استان شود ولی با ورود گردشگر به تدریج نیاز به تغییر و ایجاد امکانات برای اقامت، جابه جایی و دیگر فعالیت های مربوط، توسعه دیگر بخش ها را نیز در پی خواهد داشت و در درازمدت باعث افزایش امکانات و تاسیسات زیربنایی در مناطق گردشگر پذیر خواهد شد. حال در این میان باید از هر راهی برای جذب گردشگر استفاده کرد و هر ابزاری را به کار برد تا توریست‌های بیشتری وارد استان کرمان شوند.

گردشگری ورزشی به عنوان یکی از بارزترین بخش های این صنعت در جهان امروزه به خوبی جای خود را باز کرده و سالانه میلیون ها گردشگر برای دیدن بازی های المپیک یا تماشای بازی های جام جهانی فوتبال یا مسابقات مختلف دیگر به کشورهای میزبان سفر می کنند و در کنار بازدید از مسابقات، از جاذبه های گردشی و بازارهای سنتی و کالاهای موجود در بازار نیز خرید می کنند که این امر به خوبی اهمیت بسیار بالای این بخش را نشان می دهد.

ورزش‌های بومی، محلی از آن دسته ورزش‌هایی هستند که از دیرباز تا کنون در زندگی مردمان وسیع‌ترین استان کشور ریشه دوانده‌اند و در مناطق روستایی این خطه همچنان مورد توجه قرار دارند و بازی می‌شوند. در تعاریف متعدد از ورزش های بومی محلی ارائه شده، از آن به عنوان یک ضرورت ارزشمند برای توسعه جامعه یاد شده است. از سوی دیگر و در تعاریف متعدد، توجه به فرهنگ بومی و محلی زمینه ساز توسعه همه جانبه یک جامعه معرفی شده که در کشوری چون ایران ما که به سمت توسعه پایدار حرکت می کند، بسیار حائز اهمیت است. ورزش‌های بومی، محلی و توجه به حفظ، توسعه و معرفی آن به عنوان یکی از نمودهای صنایع فرهنگی بسیار تا بسیار مهم است چرا که این ورزش‌ها می‌توانند با یک برنامه‌ریزی دقیق در کنار سایر جاذبه‌های گردشگری استان زمینه‌ساز جذب گردشگر پرشمار باشند. توسط کارشناسان هنری این استان 70 نوع بازی محلی شناسایی شده و در کتاب بازی‌های محلی کرمان به چاپ رسیده است. که این آمار مربوط به چندی پیش است و بازی‌های بومی و محلی زیاد دیگری هم هست که می‌تواند ثبت شود یا شاید ثبت شده باشد.

به هرترتیب هیئت ورزش‌های بومی، محلی و اداره کل ورزش و جوانان استان می‌توانند با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وارد مذاکره شوند و از این پنانسیل بالفعل به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

به نظر می رسد توجه بیش از پیش به بازی های محلی و ورزش های بومی اقوام استان کرمان در کنار جاذبه‌های گردشگری پرشمار می تواند در قالب گردشگری ورزشی یا روستایی، توسعه اقتصادی و اجتماعی این خطه را تسریع کند و مطمئنا بر جذب گردشگران داخلی یا خارجی هم تاثیری جدی خواهد داشت.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز