مدیر مرکز حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد:

مسمومیت ۹۳ نفر با گاز مونواکسید کربن

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۱۳:۴۳:۳۵
کد خبر: ۶۴۷۴۷۹
مسمومیت ۹۳ نفر با گاز مونواکسید کربن
مدیرمرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از ابتدای پاییز سال جاری تا ۱۵ آذرماه، ۹۳ نفر دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده اند، این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۹۱ نفر دچار مسمومیت شده بودند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ دکترسید "محمد صابری" در این رابطه افزود: از ابتدای پاییز سال جاری تا ۱۵ آذرماه متاسفانه ۳ نفر در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در کرمان فوت شده اند.

مدیرمرکزمدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کرمان به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در نیمه دوم سال جاری خطاب به شهروندان گفت: در فصل پاییز و زمستان، در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتاً به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.

وی افزود: هم‌میهنان ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.

وی تشریح کرد: گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است که در اثر سوختن ناقص مواد کربن دار به وجود می آید و به سرعت در هوا پخش شده و توسط انسان غیرقابل تشخیص می باشد.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان افزود: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند، همچنین بعضی از رانندگان وسایل نقلیه سنگین هم در شب هنگام استراحت برای گرم کردن کابین سرنشین و خوابیدن از پیک نیک استفاده می‌کنند، ضمن آنکه برای گرم کردن چادر مسافرتی نیز نباید پیک نیک و یا زغال استفاده کرد.

وی اضافه کرد: گاز مونوکسیدکربن به طور بسیار محکمی به جای اکسیژن به گلبولهای قرمز خون متصل می شوند و قدرت اتصالی حدود ۲۵۰ برابر اکسیژن در اتصال به هموگلبولین خون دارد و در نتیجه در موقع مسمومیت، حمل اکسیژن به بافت های بدن توسط خون بسیار کاهش میابد.

وی ادامه داد : علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است.

دکتر صابری افزود: از سایر علایم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشارخون اشاره کرد، ضمن آنکه باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن پس از کما بهبودی پیدا کردو از مرگ نجات یافت، ممکن است دچار آسیب‌های ماندگاری در بعضی از ارگان‌ها شود، مثل آسیب‌های مغزی و کلیوی، اختلال قوای عقلانی و عقب‌افتادگی ذهنی شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز