رئیس هیئت مدیره مرکز امور وکلاء در گفت‌وگو با برنا:

مرکز مشاوران حقوقی کار خود را طبق قانون ادامه خواهد داد/فرهنگ وکالت در جامعه نهادینه شود

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۷:۰۸:۱۶
کد خبر: ۶۷۱۶۹۶
مرکز مشاوران حقوقی کار خود را طبق قانون ادامه خواهد داد/فرهنگ وکالت در جامعه نهادینه شود
چندی پیش رئیس هیئت مدیره مرکز امور وکلای قوه قضاییه استان کرمان پاسخگوی سوالات خبرنگار خبرگزاری برنا بود. فرزاد حیدری از شکایت کانون‌های وکلا نسبت به برگزاری آزمون جذب وکیل مرکز امور وکلا و دلایل این شکایت، لایحه جامعه وکالت و برخی مسائل دیگر گفت که در ادامه می‌آید:

**برای شروع از شکایت تعدادی از کانون‌های وکلاء نسبت به برگزاری آزمون مرکز امور وکلای قوه قضاییه بگویید.

ظاهرا کانون‌های وکلا 19 دادخواست داده بودند و تقاضای ابطال آزمون را از دیوان عدالت اداری کرده بودند که به فراخور مورد، پاسخ آن‌ها داده شد و نهایتا با دفاعیات به عمل آمده، دادخواست‌شان از سوی دیوان عدالت اداری رد شد. مرکز مشاوران حقوقی با یک حکم ماده قانونی تاسیس شده و یک مجموعه دائمی است و کار خود را طبق قانون ادامه خواهد داد.

photo_2018-01-07_13-00-21

**عمده اعتراض کانون‌ها چه بود؟

مدعی بودند که این مرکز به دلیل این که مطابق ماده 187 برنامه سوم توسعه تشکیل شده است و با توجه به گذشت برنامه سوم توسعه، موجودیت مرکز در معرض تردید است در حالی که بسیاری از مراکز براساس برنامه‌های توسعه ایجاد شده‌اند و طبف بند (چ) ماده 88 برنامه ششم توسعه این مرکز موظف شده 30 درصد از سهمیه پذیرش خود را به جانبازان و ایثارگران اختصاص دهد و ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه مهر تاییدی است بر قانونی بودن مرکز امور مشاوران. در حال حاضر این مرکز در سراسر کشور بیش از 25 هزار وکیل و کارشناس رسمی دارد که وکلای این مرکز دارای دانش کافی و تعداد زیادی با تحصیلات بالاتر از لیسانس هستند که تعداد زیادی از قضات بازنشسته دادگستری و اعضا هیئت علمی  دانشگاه‌ها دارای پروانه وکالت از این مرکز می‌باشند.

photo_2018-01-07_13-00-45

تعداد کم پرونده‌های تخلافاتی وکلای این مرکز نشان از سلامت وکلا این مرکز دارد. وکلایی که پس از قبولی در آزمون گزینش و کارآموزی عملی سخت و برگزاری آزمون‌های و نهایتا اختبارهای تخصصی، موفق به اخذ پروانه وکالت می‌شوند و با استقلال کامل اقدام به وکالت می‌کنند. استقبال گسترده مردم شریف استان کرمان از وکلای این مرکز جای خرسندی و سپاس دارد.

 

**از آخرین وضعیت لایحه جامعه وکالت بگویید.

زمانی که این لایحه از طرف قوه قضاییه به دولت ارائه شد، در آن تغییراتی صورت گرفت و نهایتا به کمیسیون ارجاع شد. در مرکز پژوهش‌های مجلس جلسات متعددی با حضور نمایندگان دو کانون برای بررسی لایحه برگزار شد که حدود یک سال و نیم طول کشید و با توجه به استدلال‌های مرکز مشاوران مورد توافق حاصل شد. توافقی مبنی بر تشکیل دادگاهی، به نام دادگاه عالی وکالت که صلاحیت افراد در رابطه با اصول حقوقی مورد بررسی قرار گیرد و پیش‌بینی شد که در این دادگاه 5 قاضی و 3 مستشار حضور داشته باشند، اما در نهایت لایحه در کمیسیون رد شد در حالی که این لایحه بر مبنای ماده 212 برنامه پنجم توسعه تدوین شد.

در اینجا لازم است بگویم که ازدست دادن انحصاربرای کانون هاسخت تمام شده است. انحصار یک آفت است که در زمینه جذب وکیل با فعالیت مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی قوه قضاییه این موضوع برطرف شده است.

photo_2018-01-07_13-00-17

15 سال است که این مرکز فعالیت می کند و و روز به روز وکلای این مرکز حضورشان پررنگ تر و موفق تر بوده است. زیرا وقت خود را برای انجام امور وکالتی موکلان خود می گذراند و به دانش افزایی اهتمام دارند. رفع انحصار حتی به نفع بسیاری از کسانی بوده است که در کانون های وکلا پذیرفته شده اند چرا که پس از تاسیس این مرکز ظرفیت جذب وکیل توسط کانون ها نیز افزایش یافت و این موضوع که پذیرش وکیل با فاصله زمانی زیاد باشد منتفی شد.

 

**حرف آخر!؟

عمده اقدامی که در خصوص و کالت باید صورت گیرد، نهادینه کردن فرهنگ وکالت در جامعه است زیرا تجربه نشان داده حضور وکیل در پرونده‌ها از هر جهت بالاخص کاهش اطاله دادرسی نقش بسزایی دارد. در این مورد قائل به این هستم که همه وکلا در کنار هم بدون توجه به حاشیه سازی ها مدافع صنف خود باشند و با دانش و رویه شغلی خود یاری رسان افرادی باشند که به دنبال احقاق حقوق خود می باشند. باید بگویم وکلای مرکز امور وکلای قوه قضاییه در معاضدت و یاری حقوقی افراد آسیب پذیر جامعه و تحت پوشش نهادهایی مثل بهزیستی و کمیته امداد فعالیتی حداکثری دارند و در این زمینه همچنان آماده ارائه خدمات می باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز