مدیرکل فنی‌وحرفه ای استان کرمان:

توانمندسازی جوامع محلی در روستاها و سکونت‌گاه های غیررسمی از اولویت های ماست

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۱۴:۲۳:۱۸
کد خبر: ۶۷۲۶۷۶
توانمندسازی جوامع محلی در روستاها و سکونت‌گاه های غیررسمی از اولویت های ماست
مدیرکل فنی‌وحرفه ای استان کرمان گفت: توانمندسازی جوامع محلی در روستاها و سکونتگاه های غیررسمی از اولویت های ماست و برای استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی، نیاز است افراد مهارت داشته باشند زیرا تنها با توزیع پول در جامعه نمی شود شغل ایجاد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمدرضا جهانگیری در نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر معضل اصلی جامعه، بیکاری است و کشور با ابرچالش اشتغال روبه رو است که این مسئله بیشتر در قشر تحصیلکرده دانشگاهی نمود پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه متوسط نرخ بیکاری استان کرمان 11 و نیم درصد است و با میاگین کشور فاصله ای ندارد، افزود: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی 22 درصد و دو برابر نرخ بیکاری کل جامعه است که یکی از دلایل، گسترش بی رویه آموزش عالی بوده و جوانانی که باید در دهه 80 برایشان شغل ایجاد می شد، وارد تحصیلات عالیه شده و اکنون برای آنها شغلی نیست.

جهانگیری با بیان اینکه دولت در برنامه ششم توسعه رشد هشت درصدی اقتصاد را پیش بینی کرده که بتواند در هر سال بیش از یک میلیون شغل ایجاد کند تا فشار بر بازار اشتغال و نرخ بیکاری را کاهش بدهد، بیان کرد: به ازای هر یک درصد رشد اقتصادی 100 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور نیاز است و این عدد تقریبا غیرممکن به نظر می رسد و در واقع دو درصد این عدد باید از طریق بهره وری محقق و 200 هزار میلیارد تومان صرفه جویی صورت بگیرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان گفت: تحقق بهره وری با افزایش بهره وری نیروی کار میسّر است و هر چه نیروها ماهر و کار اثربخش تری داشته باشند، بهره وری را بالا می برد و براین اساس آموزش های فنی و حرفه ای در این برهه فوق العاده مهم است.

وی افزود: برای اینکه شانس اشتغال افراد را بالا ببریم، نیاز است افراد ماهر را تحویل بازار کار بدهیم و هر جامعه ای که صاحب مهارت و این مزیت برتر شده، توانسته خلق ثروت کند.

 

جهانگیری با بیان اینکه باید این سئوال مطرح شود که "مهارت بهتر است یا ثروت"؟ تصریح کرد: باید در جامعه، فرهنگ و اهمیت مهارت را القاء بکنیم که متاسفانه در جامعه ای زندگی می کنیم که فقر مهارت به شدت به جامعه ما آسیب می زند.

وی بیان کرد: با رخ دادن شکاف بین نسلی، نسل جدید کمتر به مهارت پرداخته و در چند دهه اخیر کم کم به جایی رسیده ایم که فقدان مهارت تهدید بزرگی برای جوانان ماست و این می تواند برای کشور ما چالش ایجاد بکند. در حالی که نسل ما باید دارای ثروت مهارت باشد، فاقد آن است و منابع ما نیز روز به روز کاهش پیدا می کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان اظهار کرد: با توجه به شرایط، باید در همه عرصه ها تلاش بیشتری صورت بگیرد تا جامعه را با مهارت آشتی بدهیم و متاسفانه دانشگاه ها اصلا نگاه بازار کار به دانشجویان ندارند و رشته هایی که بتوانند کسب مهارت کرده و به راحتی وارد بازار کار شوند، ندارند.

وی افزود: سعی بر این است برای ایجاد هر رشته، نیازسنجی در منطقه صورت بگیرد و بعد از آموزش مهارت نیز کارآموز رهگیری می شود که آیا توانسته با این رشته وارد بازار بشود یا نه؟

جهانگیری تصریح کرد: براساس نیازسنجی صورت گرفته مشخص شد در یکی از شهرستان های استان که یک هزار نفر راننده پایه یک و راننده ماشین آلات صنعتی نیاز دارد، یک آموزشگاه نیست.

وی ادامه داد: برای رفع این نیاز و حل مسئله اشتغال در شهرستان، طرحی از بهمن ماه امسال تا بهمن ماه سال آینده اجرا خواهیم کرد که در آن 10 هزار نفر با کمک بنگاه های اقتصادی شهرستان که نیاز به نیروی کار دارند، آموزش داده و روانه بازار کار خواهیم کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان در ادامه با اشاره به سهم اندک فنی و حرفه ای از بودجه عمومی دولت، گفت: سهم ما از کل بودجه آموزشی امسال 1.3 درصد بوده که بسیار ناچیز است و این در حالی است که به ازای هر نفر ساعت در آموزش فنی و حرفه ای 20 برابر آموزش و پرورش هزینه می کنیم.

وی افزود: طرحی را در سال جاری دنبال و با اکثر بنگاه های اقتصادی و معین های استان مذاکره کردیم که بخشی از هزینه های آموزشی ما را تقبل کنند و این اتفاق افتاده تا با کمک آنها بتوانیم کمکی به بازار اشتغال و نیازهای آنها را در بخش مهارت رفع کنیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه در آموزش فنی و حرفه ای پیش بینی و رصد شده که آموزش های ارائه شده مطابق با بازار کار باشد، گفت: اگر نیازسنجی به درستی انجام شود، هدفگزاری برای اشتغال در کارگاه ها را می توان افزایش داشت و قبل از برنامه ریزی آموزشی این شعار را داریم که می خواهیم به چه کسی، چه آموزشی و برای کجا بدهیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان کرمان با بیان اینکه فرصت از دست دادن منابع را نداریم، اظهار کرد: 28 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی، قریب به 200 کارگاه آموزش دولتی و 701 آموزشگاه آزاد در خوشه های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات آموزش های فنی و حرفه ای را در استان کرمان به آحاد جامعه ارائه می دهند.

وی با اشاره به اینکه در 150 حرفه آموزش ارائه می کنیم، افزود: در 10 ماهه امسال 5 میلیون و 300 هزار نفر ساعت در بخش دولتی و 4 میلیون و 100 هزار نفر ساعت در بخش خصوصی استان آموزش های فنی و حرفه ای را گذرانده اند.

جهانگیری تصریح کرد: صرفا بحث آموزش را نداریم و مشاغل را رصد و در زمینه اشتغال عمل می کنیم و هر جا که برای ارتقاء مهارت نیروهای بنگاه های اقتصادی و صنعتی به علت تغییرات تکنولوژی نیاز است، همکاری می کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز