متخصص بیماری های مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

صرع از هر نوعی که باشد قابل کنترل است

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۱۲:۲۷:۵۵
کد خبر: ۶۷۸۸۳۰
صرع  از هر نوعی که باشد قابل کنترل است
متخصص بیماری های مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیماری صرع ذهنیت اشتباهی در جامعه ایجاد می کند گاهی اوقات در زمینه ازدواج، این بیماران دچار مشکل می شوند به هیچ عنوان بیماری صرع بیماری روانی نیست، یک جرقه مغزی است،صرع از هر نوعی که باشد قابل کنترل است و فرد مبتلا می تواند با درمان دارویی زندگی کاملا معمولی و عادی داشته باشد فقط باید دارو استفاده کند.

 به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ دکتر"بهناز صدیقی" در این خصوص افزود: صرع چیزی بیشتر از تشنج است اما تشنج تکرار شونده را صرع می گویند. بیماری تشنج انواع بسیار زیادی دارد و آن تصویری که اغلب مردم از بیماری صرع و تشنج دارند همان بیماری صرع بزرگ است.

 وی صرع را بهترین بیماری مغز و اعصاب از لحاظ پاسخگویی به درمان و درمان دارویی  دانست و گفت: مهمترین نکته برای پزشک این است که شخص چگونه حملاتی دارد و بر اساس آن دارو تجویز می کند.

دکتر صدیقی ادامه داد: صرع بیماری مزمن و طولانی مدت است حداقل طول درمان سه سال است و در بسیاری از موارد حتی در شرایط عالی درمان، این بیماری در 70 درصد مواقع موفق است.

وی نکته مهم در بیماران صرعی را مصرف درست درمان دارویی عنوان کرد و گفت: در بیماری که تشخیص صرع دارد و درمان دارویی او نیز خوب است اگر بیمار به طور متوسط دو تا چهار سال حمله مغزی نداشته و تشنج کاملا کنترل و امواج مغزی که از او گرفته می شود کاملا طبیعی باشد، درمان دارویی توسط پزشک به تدریج قطع می شود.

وی ادامه داد: در ایده آل ترین شرایط 70 تا 75 درصد بیماران خوب می شوند و دیگر تشنج ندارند اما یک سوم تا یک چهارم بیماران در بهترین شرایط احتمال عود بیماری در آنها وجود دارد.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب بیماری صرع را به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم بندی کرد و گفت: در نوع اولیه، سن شروع ابتلا به این بیماری از 12 تا 18 سالگی و حداکثر تا 25 سالگی است، خیلی اوقات هیچ علتی برای بروز بیماری در این سن مشخص نیست.

وی گفت: در نوع بیماری صرع ثانویه، ضایعات مغزی یکی از مهمترین عوامل بروز این بیماری بویژه در سن های بالای 25 سال است.

وی افزود: متاسفانه آن چه در جامعه با آن روبرو هستیم مصرف داروهایی است که می تواند برای افراد ایجاد تشنج کند و گاهی تشنج ها تکرار شونده باشد و در کسی که زمینه دارد ادامه روند بیماری به شکل صرع در شخص باقی می ماند.

 وی بیان کرد: یکی از بدترین داروها در این زمینه قرص های ترامادول است که متاسفانه در دسترس است و به شکل غیرقانونی این داروها تهیه و مصرف می شود و  می تواند یک عامل بروز تشنج باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: بیماران صرع درمان دارویی می خواهند و درمان دارویی هزینه بر است و گاهی هزینه های سنگینی دارد، متاسفانه بیماری صرع از لحاظ تقسیم بندی کشوری و وزارتخانه بیماری خاص حساب نمی شود و به همین دلیل حمایتی از بیماران نمی شود این باعث شده برخی از بیماران از نظر تهیه دارو دچار مشکلات شوند.

دکتر صدیقی ادامه داد: خانمی که مبتلا به صرع است می تواند باردار شود با شرایط خاص، نوع درمان دارویی باید قبل از قصد بارداری تنظیم شود و حتما بایستی که از تشنج های بیمار مدتی گذشته باشد که در طی بارداری افزایش تشنج نداشته باشیم و به هیچ عنوان درمان دارویی خودسرانه نباید قطع شود.

متخصص بیماری های مغز و اعصاب گفت: قطع ناگهانی دارو در بیماران مبتلا به صرع باعث بروز حملات تشنجی طولانی مدت و مداوم است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز