مدیرکل دامپزشکی استان در خصوص خرید مرغ زنده از بازارهای غیر رسمی هشدار داد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان: تاکنون موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است

۱۳۹۶/۱۲/۱۰ - ۱۱:۴۶:۳۵
کد خبر: ۶۸۳۵۰۱
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان، در خصوص خرید مرغ زنده از مراکز و بازارهای غیر رسمی هشدار داد و گفت: تاکنون موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ دکتر رشیدی اظهار داشت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماریهایی است که تهدیدی جدی برای صنعت طیور کشور محسوب می شود و سویه جدیدی از ویروس عامل بیماری تحت عنوان H5N8  از آبانماه سال گذشته از طریق پرندگان وارد کشور شده و خسارات بالایی به صنعت طیور کشور وارد نموده است.

وی ادامه داد: در سالجاری نیز با کاهش درجه حرارت از ابتدای مهر ماه مجدداً بیماری در کشور شایع شده و تاکنون کانون های بیماری از 21 استان گزارش شده که حدود 25 میلیون قطعه پرنده مربوط به کانون های بیماری معدوم گردیده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان، اظهار داشت: ویروس های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان علاوه بر ایجاد خسارات اقتصادی بر صنعت طیور کشور و تهدید امنیت غذایی، پتانسیل بالقوه ای برای انتقال به انسان و تهدید بهداشت عمومی را نیز دارند .

رشیدی خاطرنشان کرد: گرچه تاکنون موردی از انتقال سویه H5 N8 به انسان گزارش نشده اما احتمال ایجاد بیماری در استان منتفی نیست ضمن اینکه متاسفانه اخیراًٌ سویه جدیدی تحت عنوان H5N6 از پرندگان وحشی در استان گیلان گزارش شده که از نظر ایجاد بیماری در انسان خطر ناک تر است.

وی با بیان این که استان کرمان با وجود زنجیره کامل پرورش طیور گوشتی و تخم گذار یکی از استان های مهم کشور درخصوص پرورش طیور محسوب می شود، گفت: با توجه به اینکه برخی از استان های مجاور کرمان درگیر بیماری می باشند به نظر می رسد خطر انتقال بیماری به استان کرمان بالاست و در همین راستا اقدامات پیشگیرانه و مراقبتی متعددی توسط اداره کل دامپزشکی برای جلوگیری از ورود بیماری به استان به مرحله اجرا در آمده که به اختصار می توان از برگزاری جلسات ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان استان به دبیری اداره کل دامپزشکی، برقراری پست های قرنطینه در ورودی استان با همکاری نیروی انتظامی و انجام برنامه های مراقبت فعال و بازدید و نمونه برداری از واحدهای مختلف طیور صنعتی، بومی پرندگان زینتی و ... نام برد .

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان، افزود: با توجه به این که ورود نهاده های دامی آلوده و پرنده زنده به استان از عوامل خطر شیوع بیماری محسوب می شود، اداره کل دامپزشکی استان از تمام دست اندرکاران صنعت طیور استان از جمله کشتارگاه های طیور تقاضا دارد از ورود پرنده زنده از خارج از استان اکیداً خود داری نمایند، ضمن این که در همین ارتباط از باغداران محترم تقاضا شده است از وارد نمودن کود مرغی از استان های آلوده اجتناب نمایند.

رشیدی فروش مرغ زنده و سایر پرندگان توسط مراکز غیر مجاز و فروشندگان دوره گرد را از دیگر عوامل خطر انتشار بیماری دانست و تاکید کرد: خرید از چنین مراکزی برای شهروندان می تواند خطر ناک باشد.

وی خاطرنشان کرد: گوشت مرغ و تخم مرغ تولیدی استان و نیز سایر استان ها که تحت نظارت دامپزشکی تولید و عرضه می گردد و در مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی به فروش می رسد هیچگونه مخاطره ای برای شهروندان ندارد و با خیال راحت می توانند استفاده نمایند ولی خرید مرغ زنده از مراکز و بازارهای غیر رسمی که به صورت زنده عرضه و کشتار می شود، مورد تائید دامپزشکی نبوده و خطر ناک محسوب می شود . به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، اداره کل دامپزشکی استان از تمام پرورش دهندگان مرغ صنعتی و بومی تقاضا دارد ضمن رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ای در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری و تلفات غیر عادی، مراتب را در اسرع وقت به شبکه های دامپزشکی گزارش نمایند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز