رئیس پژوهشکده انرژی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری:

نیروگاه مقیاس کوچک خورشیدی (فتوولتاییک)۱۰ کیلوواتی در دانشگاه نصب و راه اندازی شد

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۱۳:۲۴:۴۶
کد خبر: ۶۹۵۸۷۳
رئیس پژوهشکده انرژی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته از نصب و راه اندازی نیروگاه مقیاس کوچک خورشیدی (فتوولتاییک)۱۰ کیلوواتی در دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ دکتر مرتضی عبدل زاده بابیان اینکه ساختمان ها بیش از ۴۰ درصد مصارف انرژی یک کشور را به صورت مستقیم و تا۶۰ درصد را به طور غیر مستقیم  به خود اختصاص می دهند تصریح کرد:  مدیریت و کاهش مصارف انرژی در ساختمان ها همواره از دغدغه فعالان و متخصصان حوزه انرژی ساختمان به شمار می رود.

رئیس پژوهشکده انرژی، استفاده از الگوهای مصرف استاندارد در تمامی حوزه های انرژی ساختمان و افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر در سبد انرژی ساختمان را تضمین کننده کاهش مصرف انرژی در صنعت ساختمان عنوان کرد. دکتر عبدل زاده گفت: پژوهشکده انرژی در راستای کاهش مصارف انرژی دانشگاه و تامین نیاز های تحقیقاتی خود و عملیاتی کردن مصوبه اخیر دولت مبنی بر تامین ۲۰ درصدی برق مصرفی وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی از انرژی های تجدیدپذیر (مصوبه شماره ۷۸۲۵۰/ت ۵۱۹۰۴ هـــ مورخ ۹۵/۰۶/۳۱ هیات وزیران)، در سال ۹۶ با حمایت دانشگاه نسبت به راه اندازی  مجموعه خورشیدی فتوولتاییک ۱۰ کیلووات اقدام نمود.

وی افزود: این مجموعه بعد از خرید تجهیزات، در آذرماه ۹۶  نصب و راه اندازی و سپس به شبکه برق دانشگاه متصل گردید. به گفته دکتر عبدل زاده، مجموعه یادشده از دو سیستم ۲/۵ و یک سیستم ۵ کیلوواتی جهت تامین نیاز های تحقیقاتی پژوهشکده، تشکیل شده و سازه های نیروگاه با قابلیت تنظیم زاویه شیب دلخواه برای پانل های فتوولتاییک طراحی و اجرا شده اند.

رئیس پژوهشکده انرژی، تجهیزات این مجموعه را شامل ۳۶ عدد پانل ۲۸۰ وات مونوکریستال، دو اینورتر ۲/۵ کیلو وات،  یک اینورتر ۵ کیلووات و سازه های فولادی اعلام کرد و افزود: سازه های این نیروگاه از جنس فولاد گالونیزه بوده و در حال حاضر دو سیستم ۲/۵ کیلو وات در زاویه شیب ۳۰ درجه (نزدیک به عرض جغرافیایی ماهان) و سیستم ۵ کیلوات در زاویه شیب ۴۰ درجه نصب شده اند.

وی خاطرنشان کرد: هر سه مجموعه این نیروگاه قابلیت ثبت اطلاعاتی همچون توان لحظه ای، انرژی تولیدی، آمپر و ولتاژ را دارا می باشند.

گفتنی است پژوهشکده انرژی در حال تجهیز  نیروگاه یادشده به سیستم داده برداری از راه دور جهت انتقال و ثبت  کلیه اطلاعات سیستمی و محیطی نیروگاه به منظور پایش دقیق تر آن است و این ویژگی می نواند در دو جنبه تحقیقاتی و صنعتی نیروگاه مفید باشد. دکنر مرتضی عبدل زاده با ارائه نمودار انرژی تولیدی نیروگاه در ماه های مختلف سال از ابتدای نصب تاکنون، مجموع انرژی تولیدی نیروگاه از زمان نصب تاکنون را ۵ هزار و ۶۶۶ کیلووات ساعت اعلام کرد. 

 

نظر شما