در ماه مبارک رمضان سحری را پس از نیمه شب میل کنید/ هنگام سحری آب زیاد ننوشید/ فاصله زمانی بین افطار و شام را رعایت کنید

۱۴۰۲/۰۱/۱۳ - ۲۰:۳۶:۲۲
کد خبر: ۷۰۷۹۶۸
در ماه مبارک رمضان سحری را پس از نیمه شب میل کنید/ هنگام سحری آب زیاد ننوشید/ فاصله زمانی بین افطار و شام را رعایت کنید
یک کارشناس تغذیه گفت: در ماه مبارک رمضان، سحری را پس از نیمه شب میل کنید این‌ می‌تواند مقاومت فرد روزه‌دار را به ویژه در روزهای اول ماه مبارک رمضان، در برابر تشنگی و گرسنگی افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛  فریبا عبدالمنافی در خصوص بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: استفاده از غذاهای پر پروتئین مانند تخم مرغ، سویا، گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و حبوبات در وعده سحری باعث می‌شود که قند خون دیرتر افت پیدا کند و فرد کمتر احساس ضعف کند، از مصرف مواد غذایی پر فیبر مانند سبزی و میوه دریغ نکنید.

 وی تاکید کرد: وعده سحری را حذف نکنید. هنگام صرف سحری آب زیاد ننوشید . نوشابه‌های گاز‌دار را از سحری حذف کنید و از مصرف ته دیگ و غذاهای بسیار چرب و شور مانند آش شور، برنج و ماکارونی پرچرب در وعده سحری پرهیز کنید .

وی در خصوص مصرف زولبیا و بامیه گفت: از مصرف مواد غذایی شیرین مانند زولبیا و بامیه در سحر پرهیز کنید زیرا باعث افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می‌شود.

عبدالمنافی گفت: برای مهار تشنگی از خوردن غذاهایی مانند انواع نوشابه‌ها، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز، سیر، پیاز و فلفل در وعده سحری پرهیز کنید.

وی تاکید کرد: رعایت نکات بهداشتی برای تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن سبب افزایش طاقت روزه داران در مقابل گرسنگی و تشنگی طولانی مدت در گرم‌ترین ماه‌های تابستان، به ویژه جلوگیری از کم آبی بدن می‌شود .

وی در خصوص وعده افطاری گفت: افطار خود را با آب جوش، شیر یا چای ولرم باز کنید .

وی ادامه داد: هنگام افطار از مواد قندی که به سرعت جذب می‌شود مانند خرما، کشمش، عسل یا نبات استفاده کنید و ترجیحاً برای این وعده از سوپ، فرنی یا آش رقیق استفاده شود.

وی گفت: فاصله زمانی بین افطار و شام را رعایت کنید و از مصرف زیاد مواد غذایی پر چرب در وعده افطار خودداری کنید. این مواد غذایی باعث بی‌اشتهایی در هنگام سحر می‌شوند .

وی افزود: شام بهتر است از منابع پروتئینی کم چرب باشد. به عنوان مثال، مصرف تکه‌ای ماهی یا سینه مرغ کبابی همراه با انواع سبزی‌های بخارپز شده مانند هویج، لوبیا سبز، نخودفرنگی و ذرت بسیار مفید و انرژی‌زا است.

وی تاکید کرد: در هنگام افطار کردن از آشامیدن آب یخ یا نوشابه خیلی سرد پرهیز کنید و در وعده افطار، از چای پررنگ استفاده نشود.

این کارشناس تغذیه گفت: مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین و چرب هنگام افطار، باعث تشنگی می‌شود و مصرف زیاد نوشیدنی‌ها، به‌ویژه مایعات خنک، با رقیق کردن اسید و آنزیم‌های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می‌شود و مشکلاتی مانند درد شکم و نفخ را ایجاد می‌کند .

عبدالمنافی گفت: مواد غذایی کله پاچه، سیرابی و شیردان موجب تشنگی می‌شود، بنابراین بهتر است از مصرف آن‌ها در ماه مبارک رمضان پرهیز کرده یا به صورت کم آب و کم نمک در وعده افطار میل شود

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز