در استان کرمان مدیر دو تابعیتی نداریم/نوسانات سکه و ارز؛ موجب افزایش ۱۵ هزار پرونده در دادگستری استان شده است/آخرین وضعیت پروژه دل عالم در کرمان

۱۳۹۷/۰۵/۲۶ - ۱۵:۲۹:۰۶
کد خبر: ۷۴۱۹۱۸
در استان کرمان مدیر دو تابعیتی نداریم/نوسانات سکه و ارز؛ موجب افزایش ۱۵ هزار پرونده در دادگستری استان شده است/آخرین وضعیت پروژه دل عالم در کرمان
یدالله موحد،رئیس کل دادگستری استان کرمان در نشست مطالبه گری قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی کرمان، تحت عنوان "گفتمان مطالبه" حضور یافت و در جلسه ای تقریبا سه ساعته و مفصل اما در فضایی صمیمی به گفتگو با دانشجویان پرداخت و پاسخگوی سوالات آن‌ها بود.

 

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ در ابتدای جلسه بهروز، مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمان، ضمن تقدیر و تشکر از جلسه ای که ترتیب داده شده است، بیان داشت که باید این فرصت را مغتنم شمرده و از آن به نحو احسن استفاده کرد.

در ادامه، گنجعلیخانی، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن، چند دقیقه ای را پیرامون امر مطالبه گری و ماهیت قرارگاه شهید احمدی روشن به صحبت پرداخت و از دکتر موحد دعوت کرد تا در جلسات دانشجویی در دانشگاه حضور پیدا کند و ارتباط بیشتری با قشر دانشجوی جامعه بگیرد.

دکتر موحد در پاسخ به دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن ضمن بیان اینکه این یک فرصت مغتنم است که در خدمت شما جوانان خوش فکر بسیجی قرار دارم، گفت: من علاقمند به حضور در بین دانشجویان هستم و به مسئولین دانشجویی نیز گفته ام که با فراهم شدن یک فضای مناسب در جمعی دلسوز به سوالات شما دانشجویان جواب می دهم.

 

مطالبه گری امری مقدس است

رییس دادگستری استان کرمان هم چنین در خصوص امر مطالبه گری اظهار داشت: مطالبه گری امری مقدس محسوب می شود و مسئولان قضائی استان نیز به دلیل وظیفه ذاتی قوه قضائیه  که احیای حقوق عامه است؛ خود مطالبه گر هستیم و اگر ملت ما مطالبه گر باشد مطمئنا وضعیت کشور متفاوت از این خواهد بود.

وی افزود: دادگستری استان کرمان  به طور کامل از امر مطالبه گری استقبال می کند و به قرارگاه شهید احمدی روشن در فرآیند مطالبه گری کمک خواهیم کرد.

رئیس شورای قضائی استان کرمان ادامه داد: قرارگاه شهید احمدی روشن بایستی پیشنهادات خود را به طور کامل به دادگستری استان کرمان ارائه نماید ومطمنا پیشنهادات بررسی و اتخاذ تصمیم خواهد شد.

 

دادستان جیرفت به مسئله معدن بحرآسمان جیرفت  و مشکلات پیش روی آن ورود کرده است

در ادامه، عسکرزاده از اعضای بسیج دانشجویی در خصوص معدن بحرآسمان و مشکلات پیش آمده در این خصوص به ایراد سخنانی پرداخت و از آقای موحد در خصوص اینکه چرا قوه قضاییه به ماجرا ورود پیدا نمی کند سوال کرد.

رییس دادگستری استان کرمان، ضمن بیان اینکه باید مفصلا راجع به این قضیه صحبت و بررسی شود گفت: دادستان جیرفت به قضیه ورود پیدا کرده است و قضیه در حال بررسی است. هرچند که این موضوع، اختلاف بین دستگاه های دولتی است و ما نمی توانیم به اینجور قضایا مدام ورود پیدا کنیم و ممکن است مخل کار دستگاه های دولتی شویم.

در ادامه جلسه، آقای عسکری، وکیل پایه یک دادگستری و از اعضای قرارگاه شهید احمدی روشن، سوالات و پیشنهاداتی را پیرامون دادگاه های شهر کرمان، فضای زندان ها، فعالیت قضات و سامانه ثنا مطرح کرد.

 

70درصد اوراق قضائی در استان کرمان الکترونیکی ابلاغ می شوند

 دکتر موحد ضمن تشکر از دقت نظر این عضو قرارگاه در مباحث تخصصی دادگستری و حقوقی، در خصوص سامانه ثنا بیان داشت: سامانه ثنا می خواهد از همه اتباع و شهروندان مشخصاتی داشته باشد تا هر زمان به سیستم قضائی مراجعه می کنند سیستم قضائی آن افراد را بشناسد و با آن ها ارتباط برقرار کند و این سامانه حریم خصوصی افراد را حفظ می کند.

وی اضافه کرد: 70 درصد ابلاغ های قضائی  در استان کرمان الکترونیکی هستند. این اقدام سبب پیشگیری فساد در جامعه و صرفه جویی در منابع انسانی می شود ولی ما در کشور جزوء استانهایی هستیم که در سامانه ثنا و اوراق الکترونیکی رو به پیشرفت هستیم  و باید به 90 درصد برسیم.

 

نوسانات سکه و ارز؛ موجب افزایش 15 هزار پرونده در دادگستری استان شده است

موحد تصریح کرد: نوسانات سکه و ارز در کشور سبب افزایش 15 هزار پرونده به دادگستری استان کرمان شده است و این خود سبب تراکم کار و کاهش کیفیت کار دستگاه قضائی خواهد شد و کمیت بر روی کیفیت تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: برای ورود هر قاضی به دستگاه قضائی حدود 2 سال نیاز است و ما در استان کرمان هم جذب کلی و هم جذب مخصوص مناطق محروم داشته ایم. زیرا در مناطق محروم باید قاضی حتما بومی و یا از شهرهای همجوار باشد تا در محل ماندگاری داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان جمعیت کیفری استان کرمان را زیاد دانست و گفت: این ازدیاد به دلیل این می باشد که کرمان در مسیر ترانزیتی مواد مخدر قرار دارد و زندانیان دارای محکومیت های بالایی هستند که این امر سبب جمعیت کیفری بالا شده است.

 

در استان کرمان مدیر دو تابعیتی نداریم

در ادامه جلسه، شکری، از اعضای قرارگاه سوالاتی را پیرامون فساد، دو تابعیتی بودن مسئولین استانی و پرونده دل عالم مطرح کرد. موحد در پاسخ، با بیان این که فساد موجودیت و مشروعیت هر نظامی را به چالش می کشاند؛ خاطر نشان کرد: علل و عوامل متعددی برای فساد در جامعه بشری وجود دارد که مهمترین آن ها گریز از معنویت است.

موحد در  خصوص مدیران دو تابعیتی استان گفت: در استان کرمان مدیر دو تابعیتی نداریم و شایعه هایی مربوط به دو تابعیتی برخی از مدیران نیز از اساس کذب می باشد.

وی در رابطه با پرونده مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور نیز افزود: مهدی جهانگیری با همکاری اطلاعات سپاه بازداشت شد و از آن جایی که تنها برخی از جرایم وی در کرمان بود تحقیقات انجام شد و وی برای رسیدگی به اتهام دیگر به تهران منتقل شد.

 

آخرین وضعیت پروژه دل عالم در کرمان

موحد در خصوص پروژه دل عالم در کرمان نیز بیان داشت: این پروژه قرار بود در حد فاصل بین شهرهای جوپار، محی آباد و ماهان احداث شود و شامل 5 هزار هکتار زمین بود که با ورود دستگاه قوه قضائیه و سازمان بازرسی به این پرونده به دلیل مشکلاتی مانند مشکلات محیط زیستی با آن مخالفت و جلوی این قضیه در کرمان گرفته شد.

 

فساد موردی وجود دارد اما سیستمی خیر

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: دشمن در فضای مجازی به هر وسیله ای متوسل می شود تا امنیت روانی جامعه را سلب نماید لذا به دنبال ترویج و نهادینه کردن فساد سیستمی در کشور است هرچند فساد موردی در کشور وجود دارد اما سیستمی نیست.

موحد با اشاره به این که استان کرمان در خصوص مقابله با احتکار پیش قدم بوده است؛ بیان کرد : عده ای تحت تاثیر وضعیت اقتصادی کشور دست به احتکار زده اند و تا کنون در مرکز استان 13 انبار شناسایی شده اند که تیم های متولی وارد عمل شده و چندین انبار و خودرو احتکاری ضبط و کشف شده اند.

در پایان جلسه نیز، خانم سلطانی، از اعضای قرارگاه شهید احمدی روشن، مواردی را پیرامون کار رسانه ای و کار هنری در قوه قضاییه و ارتباط این قوه با مردم و مراجعین بیان داشت و نمود نداشتن اقدامات بیرونی قضات و عدم توانایی در جلب اعتماد عمومی توسط قوه قضاییه انتقاد کرد.

آقای موحد ضمن بیان اینکه اطلاع رسانی و عدم استفاده از تمام ظرفیت رسانه، خلا قوه قضاییه است، تصریح کرد: این قوه، تاکنون نتوانسته از ظرقیت رسانه به خوبی استفاده کند و در صداوسیما نیز وقت محدودی دارد و مقام معظم رهبری نیز از این موضوع گلایه دارند و می فرمایند "قوه قضائیه باید اطلاع رسانی خود را تقویت کند".

وی ادامه داد: اگر قوه قضائیه زیاد درگیر رسانه شود ممکن است از رسالت اصلی خود که دادرسی می باشد دور بماند و اطلاع رسانی این قوه در احکامش است و در سال گذشته طبق آمار 700 هزار رای صادر و به طرفین اعلام شده است و تنها قضات برای 575 هزار پرونده تصمیم گیری کرده اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این که مردم زمانی قوه قضائیه را باور می کنند که تصمیمات محکم و مستدل داشته باشد؛ عنوان کرد: در کنار این نگاه که وظیفه ذاتی قوه قضائیه است، اما باید خدمات دستگاه قضایی به خوبی اطلاع رسانی و معرفی شود.

در پایان جلسه نیز، رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان داشت: باید در مورد جایگاه حقوق بشر اسلامی صحبت شود و لازم است تا قرارگاه شهید احمدی روشن با بسیج حقوقدانان ارتباط بگیرد تا قضات در جمع شما حضور داشته باشند و به سوالات دانشجویان جواب دهند.

 

نظر شما