تحویل بیش از ۱۶۰ قبضه اسلحه در مناطق جنوبی استان توسط سران طوایف/ همایش عقود بانکی مهرماه برگزار می شود

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۱۴:۱۰:۳۰
کد خبر: ۷۴۲۸۵۰
تحویل بیش از ۱۶۰ قبضه اسلحه در مناطق جنوبی استان توسط سران طوایف/ همایش عقود بانکی مهرماه برگزار می شود
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: توسط سران طوایف بیش از 160 قبضه اسلحه در مناطق جنوبی استان به دادگستری تحویل شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ "محمدباقر اسلامی" در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه نظارت عمومی بیشتر بر دوش خبرنگاران و اصحاب رسانه است، اظهار داشت: تلنگری که رسانه ها می توانند به جامعه بزنند قطعا موجب رشد و تغییر می شود، به شرطی که نقدها دلسوزانه و منصفانه باشد.

اسلامی همچنین با اشاره به نقش رسانه ها در جامعه پذیری و نقش آفرینی شهروندان، مطالبه گری عمومی در رابطه با ایفای وظایف عمومی دولت ها و حفظ حقوق شهروندی، قدرت خلق پایگاه های اجتماعی و ایجاد همبستگی بین افراد جامعه، بیان کرد: در حقیقت رسانه پل ارتباطی مردم و حاکمیت است.

وی سپس با تشریح وظایف گوناگون معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در حوزه های پیشگیری، فرهنگی، قضایی، حقوقی، وضعی و امنیتی و انتظامی، افزود: از سال 96 این معاونت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه ها، 32 دوره آموزشی را برای افراد در شرف ازدواج برگزار کرده و خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه بحث ملاقات فرزندان طلاق همواره به عنوان یک چالش جدی مطرح بوده است، تاکید کرد: در این زمینه به ناچار محاکم یا کلانتری ها جهت ملاقات فرزندان طلاق انتخاب می شدند که جنبه مثبتی دربرنداشت، اما درحال حاضر توانستیم چند مرکز تحت عنوان مراکز مهر خانواده را برای ملاقات فرزندان طلاق اختصاص دهیم که با همکاری سازمان های مردم نهاد و بهزیستی فعالیت می کنند.

اسلامی ضمن تاکید بر اینکه استفاده از خدمات کیفی مشاوره و حضور روان شناسان، مددکاران و مشاوران آشنا با مبانی دینی و علمی اهمیت بسیاری دارد بیان کرد: در زمینه مراکز مشاوره خانواده نیز معاونت اجتماعی سعی کرده است بحث ساماندهی این مراکز را در دستور کار خود قرار دهد، به همین جهت و بعد از انجام بازدیدهای متعدد و بررسی عملکرد آنها تصمیم گرفته شد از بین 30 مرکز مشاوره در شهر کرمان و 60 مرکز در استان، تعدادی که فعال تر و توانمندتر هستند پرونده های اختلافات خانوادگی و طلاق را رسیدگی کنند.

وی سپس با اشاره به اینکه با همکاری و هم افزایی بین دستگاه ها نیز موفق به راه اندازی 12 مرکز مشاوره خانواده در جنوب و شرق استان شده ایم که خدمات مشاوره را به شهروندان جنوبی استان ارائه خواهند کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اظهار داشت: از سوی این معاونت اقدامات متعددی در زمینه حاشینه نشینی صورت گرفته است که این مقوله نیز با همکاری نهادهای ذیربط انجام و کارگروه پیش بینی و پیشگیری از بافت های فرسوده و ناکارآمد تشکیل شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: یکی از مشکلات استان بحران آب است، از این رو در زمینه صیانت از منابع آب نیز این معاونت با همکاری سایر نهادها، اقدام به مسدودسازی چاه های غیرمجاز و انجام اقدامات فرهنگی پیرامون مدیریت مصرف آب کرده است.

وی بااشاره به تورم جمعیت کیفری و آثار نامطلوب زندان در زندگی افراد و خانواده ایشان بیان کرد: مجازات های جایگزین حبس بحث جدیدی در مقررات قضایی بوده و هدف این است جرایمی که از اهمیت بالایی برخوردار نیستند، با رضایت محکوم علیه، مجازات های جایگزین اعمال شود، به همین جهت سالانه جشنواره آرا مجازات های جایگزین حبس برگزار می شود که طی دو دوره سپری شده است و در سال 97 نیز در دستور کار معاونت قرار دارد.

اسلامی تاکید کرد: یکی از مباحث مهم کنونی کشور مسائل اقتصادی می باشد، به همین دلیل این معاونت در راستای منویات مقام معظم رهبری ضروری دید برای ایجاد وحدت رویه بین قضات و آگاهی دادن به مسوولین، مدیران بانک ها و فعالین اقتصادی و جهت رفع گرفتاری سرمایه گذارانی که به طور مشروع کار می کنند اما ناخواسته درگیر مسائل اقتصادی شده اند، در تاریخ های چهارم و پنجم مهرماه همایش عقود بانکی، چالش ها و راهکارها را برگزار کند و تاکنون در این خصوص کارگاه های متعددی برگزار شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، با اشاره به فعالیت های حوزه اطلاع رسانی عمومی این معاونت گفت: همکاران ما از ظرفیت شبکه های اجتماعی، صدا و سیما و سایر رسانه ها استفاده کرده اند و از سال 96 تاکنون تعداد 100 هزار پیام پیشگیرانه را تهیه و به مخاطبین خود ارسال کرده اند.

وی یادآوری کرد: از دیگر اقدامات معاونت اجتماعی برگزاری همایش پیشگیری از خشونت در سال گذشته بود که از یکسال قبل از برگزاری، پیش همایش هایی به فراخور نیاز برگزار شد و مهم ترین دستاورد این همایش انعقاد تفاهم نامه با 120 نفر از سران طوایف در شرق و جنوب استان بود که با حضور اعضای شورای تامین استان به امضا رسید.

اسلامی در ادامه افزود: درپی امضای میثاق نامه امنیت و عدالت پایدار با سران طوایف، در سه ماهه اول امسال به نسبت سال گذشته، آمار جرائم خشن 38 درصد، آمار قتل در استان 18 درصد و در شهرستان های جنوبی 50 درصد کاهش داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که با هدایت سران طوایف، از سال گذشته تاکنون 167 قبضه سلاح به دادگستری تحویل شده و می توان گفت حداقل از 167 فقره قتل جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: امسال نیز 22 شهریورماه گردهمایی سران طوایف استان با هدف بازخوردگیری از اقدامات سال گذشته در جنوب برگزار می شود، در این همایش سران طوایف گزارش عملکرد یکساله خود در خصوص جلوگیری از جرایم خشن و اقدامات پیشگیرانه را ارائه می کنند.

اسلامی یادآوری کرد: در زمینه مسائل فرهنگی نیز بحث نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان با اختصار طرح "نماد"، با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها اجرا می شود؛ این طرح سال گذشته در 12 مدرسه بم و ناحیه دو کرمان اجرا و امسال نیز اجرا خواهد شد، تا بدنبال آن دانش آموزان آسیب دیده و یا در معرض آسیب شناسایی و غربالگری شده و به نهادهای مربوطه ارجاع شوند.

وی گفت: علاوه بر این، طرح پیشگیری های رشدمدار نیز در کلیه امور مربوط به آموزش و پرورش، والدین و دانش آموزان در حال انجام است، بطوریکه در سال گذشته بیش از 50 هزار نفر ساعت برای والدین شش تا 18 سال آموزش ارائه شده است و این آموزش ها با هدف خودکنترلی دانش آموزان انجام می شود.

اسلامی افزود: یکی از اقدامات مهم معاونت، تعامل، همکاری و بکارگیری مشارکت های مردمی در راستای سیاست جنایی مشارکت است، چراکه اعتقاد ما بر این است که هرجا مردم پا به عرصه بگذارند قطعا پیروزی وجود خواهد داشت.

وی در ادامه بیان کرد: تعامل این معاونت با سمن ها موجب شد تا نشست های مختلفی درخصوص مسائل اعتیاد، آسیب های اجتماعی، طلاق، خشونت و ... برگزار شود که متعاقبا نتیجه اقدامات تاسیس سمن سرا یا سرای سمن های فعال بود که جهت هم افزایی بین سمن ها و تبادل افکار آنها ایجاد شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: هرساله مدیریت برنامه ریزی این معاونت نسبت به تحلیل آمارهای مجرمانه اقدام می کند تا چگونگی، چرایی و فراوانی آمارها بدست آید و درنهایت نتیجه کلی در شورای پیشگیری از وقوع جرم ارائه و تصمیم گیری ها در خصوص آسیب های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم انجام می شود.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ستاد دیده بان های مردمی که در سال های گذشته فعالیت می کرد اکنون در قالب سامانه جامع اطلاعات مردمی(سجام) فعالیت می کند و درخواست ما این است که اصحاب رسانه خود عضو این سامانه شوند و نسبت به تشویق دیگران نیز اقدام کنند، ضمن اینکه اعلام می شود تمام مشخصات اعضای این سامانه محرمانه خواهد ماند.

 

نظر شما
پرونده ویژه