توصیه های بهداشتی در تهیه و توزیع نذورات

۱۳۹۷/۰۶/۲۰ - ۱۰:۴۳:۱۳
کد خبر: ۷۵۱۷۵۲
توصیه های بهداشتی در تهیه و توزیع نذورات
با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و توزیع نذورات و غذا، مدیران هیئت های عزاداری و مسئولین طبخ و تهیه غذا با رعایت نکات ساده ولی پر اهمیت بهداشتی در تامین سلامت عمومی تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا ازکرمان؛ با توجه به اینکه در ماه محرم همزمان با برگزاری جلسات و مراسم مذهبی و عزاداری در مساجد و تکایا توزیع نذورات و غذا توسط هموطنان به ویژه هیئت های عزاداری صورت می گیرد و از طرفی بروز بیماری های مرتبط با غذا و مسمومیت های غذایی در مکان هایی که بصورت دسته جمعی، غذا تهیه و توزیع می شود بیشتر است به جهت اهمیت سلامت عموم جامعه انتظارمی رود مدیران هیئت های عزاداری و مسئولین طبخ و تهیه غذا با رعایت نکات ساده ولی پر اهمیت بهداشتی در تامین سلامت عمومی تلاش کنند.

 مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی توصیه هایی در این خصوص بیان کرده و گفت: هرگونه پخت و پز باید در مکانی دارای حداقل شرایط بهداشتی صورت گیرد و مدیر هیئت موظف است نسبت به معرفی محل به مرکز بهداشت و درخواست بازدید و اخذ مشاوره و تائیدیه بهداشتی اقدام کند.

 حمیدرضا گلزاری افزود: ورود و خروج به محل طبخ غذا و دخالت افراد متفرقه در امر تهیه و توزیع غذا و چای و غیره ممنوع است و کلیه افراد مرتبط نیز باید نسبت به دریافت کارت گواهی تندرستی اقدام کنند. ضمنا رعایت بهداشت فردی آنان ضروری می باشد.

 وی گفت: مسئولین تهیه مواد اولیه باید از سالم و بهداشتی بودن مواد اولیه مصرفی اطمینان داشته و آنها را از محل های معتبر خریداری و یا از افراد معتبر و شناخته شده به عنوان نذری قبول کنند. در صورت برخورد با موارد مشکوک در خصوص سلامت مواد غذایی، مراکز بهداشت آماده هر گونه همکاری است.

وی خطاب به مدیران هیئت ها و هیئت امنا مساجد و تکایا گفت: توجه داشته باشید در قبول نذورات به صورت غذای آماده دقت بیشتری داشته و ضمن خودداری از قبول غذای آماده از افراد ناشناس، از سلامت غذای ارائه شده قبل از توزیع اطمینان حاصل کنید.

وی در خصوص آب آشامیدنی گفت: آب آشامیدنی بایستی بهداشتی و ترجیحا از شبکه توزیع عمومی باشد.

گلزاری گفت: در تهیه فرآورده های دامی بویژه گوشت و گوشت طیور از کشتار دام تحت نظارت ناظرین دامپزشکی در محل های مجاز اطمینان حاصل کنند.

وی ادامه داد: از ذخیره سازی مواد پروتئینی خام و پخته در مجاورت هم جدا خودداری و در ذخیره سازی گوشت نیز رعایت نکات ایمنی به ویژه تمیز و فریز نمودن فوری گوشت های مازاد در قطعه های کوچک را رعایت کنید.

 وی در خصوص بهداشت سبزیجات گفت: اگر از سبزی خوردن و سالاد در نذورات استفاده می ‌شود باید ۴ مرحله ی سالم‌ سازی شامل، شست‌ و شو، انگل زدایی، گندزدایی با مواد مجاز و شست و شوی نهایی در مورد هر یک از سبزی‌ ها، میوه‌ ها و صیفی ها انجام شود.

گلزاری خاطر نشان کرد: ابزار کار مناسب و تمیز و بهداشتی در سالم بودن غذای تهیه شده در آشپزخانه بسیار با اهمیت است، لذا ظروف و ابزار کار را قبل از استفاده شستشو و در صورت نیاز ضد عفونی کنید.

 وی گفت: از نگهداری غذای پخته و آماده در دمای محیط و یا روی شعله ملایم بیش از دو ساعت جدا خودداری و در صورت لزوم بایستی غذای آماده را در دمای بالای 60 درجه نگهداری کنید.

وی تاکید کرد: در جریان توزیع غذا از دخالت افراد متفرقه به ویژه در محلی که غذا سرو می شود جلوگیری شود.

 وی با اشاره به بهداشت ظروف مورد استفاده گفت: استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و آلومینیومی در توزیع غذا توصیه می شود. همچنین در مورد ظروف چند بار مصرف پیش بینی مکانی برای شستشو و ضدعفونی آنها برای هر نوبت استفاده، ضروری است.

گلزاری تاکید کرد: حتما از سفره های یک بار مصرف برای صرف غذا استفاده و از راه رفتن روی سفره در حین پذیرایی خودداری شود.

 وی دفع مناسب زباله را بسیار ضروری دانسته و گفت: پس از پذیرایی نسبت به جمع آوری و دفع مناسب زباله های تولید شده اقدام و از مردم خواسته شود از پراکندن ظروف یکبار مصرف در معابر خودداری کنند.

 وی در خصوص ایمنی فضا گفت: ایمنی مکان های تهیه و توزیع غذا و نیز محل های تجمع عزاداران را بررسی کنید. پله ها و نرده ها و سیستم های برق کشی روشنایی و گاز بخصوص محل های اتصالات آنها مهمترین نقاط حادثه خیز هستند. از بررسی و اطمینان از ایمن بودن آنها غافل نشوید.

 وی افزود: تهیه و نصب تجهیزات اطفا حریق به منظور کنترل و جلوگیری از آتش سوزی احتمالی الزامی است.

گلزاری گفت: در مکان های تجمع عزاداران به ویژه اماکن سربسته ضمن نصب تابلوی منع مصرف دخانیات از استعمال سیگار جلوگیری شود.

وی بیان کرد: ذبح و قربانی احشام در جلوی هیئت های عزاداری و یا تکایا و مساجد در محل های تعیین شده صورت گیرد به گونه ای که از پراکنده شده خونابه و فضولات حیوانات در این مکان ها جلوگیری شود.

وی در پایان گفت: مجدا تاکید می شود رعایت نکات ساده بهداشتی گفته شده در تامین سلامت مواد غذایی و بالطبع تامین سلامت عمومی بسیار موثر بوده و کوچکترین سهل انگاری و یا بی توجهی می تواند منجر به بروز مسمومیت گروهی از مردم و مسئولیت وجدانی و قانونی برای مدیران و دست اندر کاران مراسم شود

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز