جلال‌پور:

صادرکنندگان تسویه پیمان سپاری ارزی را بپذیرند

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۱۳:۱۰:۳۰
کد خبر: ۷۶۵۰۹۶
صادرکنندگان تسویه پیمان سپاری ارزی را بپذیرند
صادرکننده و فعال و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: با توجه به شرایط کشور و وضعیت صادرات، صادرکنندگان موظف به تسویه پیمان ارزی هستند و در حال حاضر امکان برداشتن این تعهد برای صادرکنندگان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محسن جلال پور از صبر فعالان این حوزه در شرایط سخت، غیرقابل پیش‌بینی و مبهم اقتصادی کشور، قدردانی و تصریح کرد: با کاهش تولید محصول پسته، در حال حاضر در همه ارکان مربوط به این محصول از جمله میزان تولید، نوع واریته، تنوع، قیمت خرید و فروش، بخشنامه ها و دستورالعمل های دولت، ابهام وجود دارد.

وی اولین نیاز فعالیت در صنعت پسته را مشخص بودن آمار و اطلاعات دانست و اظهار کرد: مسئولان از صادرکنندگان انتظار دارند در این شرایط مبهم به فعالیت بیشتر بپردازند که انتظار بجایی نیست؛ پیشامد این وضعیت نتیجه بی‌عملی، بی‌کفایتی و بی‌سیاستی تصمیم‌گیران و بی تدبیری مسئولان وزارت جهاد کشاورزی است که پس از نیم قرن صادرات، هنوز آماری از وضعیت پسته نداریم.

وی ادامه داد: در این شرایط فعالان صنعت پسته باید به هم‌اندیشی، همفکری و برگزاری نشست‌های مشترک با یکدیگر بپردازند و در مورد ابهامات نحوه تسویه پیمان‌سپاری ارزی، بازار داخل و خارج و... بحث و تبادل نظر کنند.

جلال پور، با بیان اینکه میزان تولید پسته در سال جاری 15 درصد محصول سال گذشته است، اظهار کرد: به دلیل گرمازدگی محصول در فروردین امسال حجم عمده‌ای از پسته نابود شد که چنین شرایطی در طول بیش از 50 سال گذشته وجود نداشته است. رئیس سابق انجمن پسته ایران، با اشاره به بخشنامه‌های ارزی بانک مرکزی و آخرین بخشنامه در 21 شهریورماه گذشته که پایه و اساس تصمیم گیری بانک مرکزی است، افزود: در این بخشنامه پنج بند مربوط به پیمان سپاری ارزی است که اجرای برخی بندهای آن امکان ندارد و وضعیت مجهول است.

وی گفت: در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت فروش نفت و در نظر گرفتن تثبیت و افزایش ذخایر ارزی، به نظر می‌رسد سیاستگذار بتواند نرخ ارز را نزدیک به نرخ سامانه نیما نگه دارد. جلال پور، ادامه داد: با توجه به شرایط کشور و وضعیت صادرات، صادرکنندگان موظف به تسویه پیمان ارزی هستند و در حال حاضر امکان برداشتن این تعهد برای صادرکنندگان وجود ندارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود بر رعایت اخلاق در کسب و کار و تجارت تاکید کرد و ادامه داد: بازاریان در گذشته معتبرترین، مورد اعتمادترین و محترم‌ترین افراد جامعه بوده‌اند که متاسفانه در طول این سال‌ها نه تنها این جایگاه حفظ نشده بلکه برخی مسائل اخلاقی به حداقل ها رسیده است.

 

نظر شما