معاون امور دهیاری‌ها سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور:

زمینه‌های ایجاد اقتصاد روستاها باید فراهم شود

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۰۷:۵۶:۲۳
کد خبر: ۷۷۷۵۳۸
زمینه‌های ایجاد اقتصاد روستاها باید فراهم شود
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تاکید بر اینکه اشتغال در روستاها نتیجه ایجاد اقتصاد روستایی است، گفت: زمینه های ایجاد اقتصاد روستاها باید فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ رضا جندقیان در نشست مشورتی فرمانداران، بخشداران و دهیاران منتخب استان کرمان در محل سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان افزود: در حال حاضر متوسط جمعیت روستایی کشور 25.9 درصد و جمعیت روستایی کشور 20 میلیون و 700 هزار نفر است.

وی با اشاره به روند کاهشی جمعیت روستایی طی 40 سال گذشته عنوان کرد: در سال 1359 که نقطه عطف جمعیت کشور محسوب می‌شود، 24 میلیون نفر در روستاهای کشور زندگی می‌کردند که این جمعیت در سال 95 به 20 میلیون و 700 هزار نفر رسید.

جندقیان ابراز داشت: این کاهش جمعیت جامعه روستایی در حالی است که طی همین مدت 40 تا 50 میلیون نفر به جمعیت شهری افزوده شده است.  

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: این آمار نشان می دهد که ظرفیت نگهداشت جمعیت را در روستاها ایجاد نکردیم، اشتغال نتیجه ایجاد اقتصاد روستایی است که ما در زمینه اقتصاد روستاهایمان هیچ کاری نکردیم.

جندقیان با بیان اینکه معیشت روستایی در اقتصاد روستایی تنیده شده است، ابراز داشت: پراکنش و توزیع نامتناسب خدمات را در استانها به تناسب فاصله از تهران شاهدیم.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تاکید کرد: برای توسعه مجبور هستیم به اِلمان‌های علمی روی بیاوریم.

سیدمصطفی آیت‌اللهی‌ موسوی معاون عمرانی استاندار کرمان نیز اظهار داشت: طی توافق صورت گرفته، نمایندگی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور در استان کرمان به عنوان پایلوت کشوری به سازمان همیاری شهرداری‌ها داده شود تا بتوانیم مدیریت و توزیع اعتبارات در این حوزه را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در حوزه‌ مشکلات بخشداری‌ها و دهیاری‌ها مرتبط با بنیاد مسکن نیز با توجه به برگزاری جلسات متعدد، طرح و تفاهمنامه‌ای منعقد شده که تا حدودی دغدغه‌های کنونی برطرف می‌شود.  

رضا ایرانمنش سرپرست اداره کل امور روستایی استانداری کرمان گفت: 41 درصد جمعیت استان کرمان ساکن روستاها هستند و در حال حاضر 63 درصد از جمعیت روستایی استان کرمان از آب شرب سالم و تمام روستاهای بالای 10 خانوار شمال و جنوب استان از برق بهره‌مند هستند.

وی با بیان اینکه به 40 درصد خانوارهای روستایی استان کرمان گازرسانی شده‌اند، گفت: در حوزه راه روستایی 85 درصد روستاهای بالای 50 خانوار از راه‌ آسفالته برخوردار هستند.

ایرانمنش ادامه داد: در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری تا امروز از محل منابع متعدد، 150 میلیارد تومان طرح منتهی به انعقاد قرارداد داشتیم.

 

نظر شما