رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

پرداخت خسارت بیمه محصولات کشاورزی استان در سطح ملی پیگیری می شود

۱۳۹۷/۱۰/۰۲ - ۱۶:۰۰:۵۳
کد خبر: ۷۹۱۴۲۲
پرداخت خسارت بیمه محصولات کشاورزی استان در سطح ملی پیگیری می شود
رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: پرداخت خسارت های وارد شده به محصولات کشاورزی استان در سال زراعی جاری از محل ستاد بیمه محصولات کشاورزی در سطح ملی و با طرح در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کشور پیگیری می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب زاده در نشست کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی با مسئولان ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان افزود: بر اساس محاسبات ستاد بیمه، 220 میلیارد تومان خسارت به محصولات کشاورزی استان تعلق می گیرد و اگر خسارت لحاظ شده در بیمه پایه نیز در این موضوع لحاظ شود، 500 میلیارد تومان خسارت به محصولات استان پرداخت می شود.

سیدمهدی طبیب زاده، افزود: ستاد بیمه محصولات کشاورزی معتقد است تغییرات آب و هوایی که منجر به خسارت وارد شده به محصولات کشاورزی استان شده مجموعه‌ای از عوامل تاثیرگذار بوده نه تنها یک عامل و به همین دلیل بیمه پایه مشمول پرداخت خسارت های این بخش نمی شود. وی ادامه داد: در صورتی که سازمان هواشناسی، جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات پسته کشور گرمازدگی را به عنوان عامل مهم تاثیرگذار بر خسارت وارد شده به محصولات کشاورزی به ویژه پسته و خرما تایید کنند بیمه پایه در پرداخت خسارت ها نیز شامل خواهد شد.

رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی اتاق کرمان در ادامه این نشست یکی از محل های جبران خسارت وارد شده به محصولات پسته و خرما را ستاد بیمه محصولات کشاورزی عنوان و بیان کرد: در سال گذشته برای نخستین بار حق بیمه پایه نیز از سوی بیمه شدگان پرداخت شده تا در صورت بروز خسارت بتوانند از این بیمه استفاده کنند. جلیل کاربخش اظهار کرد: از سوی دیگر ستاد بیمه محصولات کشاورزی پرداخت خسارت از محل بیمه پایه را منوط به خسارت 70 درصدی به محصول بر اثر تنها یک عامل می داند و تغییرات آب و هوایی را مجموعه‌ای از عوامل قلمداد کرده و به همین میزان خسارت برآورد شده از نظر فعالان اقتصادی و ستاد بیمه متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه خسارت وارد شده به محصول پسته امسال بر اساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی 12 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: این به معنای خسارت وارد شده به یک سوم تولید ناخالص داخلی استان است و باید بحث جبران این خسارت ها با جدیت پیگیری شود. کاربخش تصریح کرد: همچنین پیشنهاد می شود در فصل بررسی لایحه بودجه موضوع جبران خسارت های وارد شده به پسته و خرما را در مجلس شورای اسلامی به صورت لایحه و یا در صحن علنی مطرح تا بتوانیم کمک های لازم را از دولت دریافت کنیم.

 در ادامه این نشست علی اسماعیل‌پور رئیس مرکز تحقیقات پسته کشور گفت: خسارت وارد شده به باغات پسته امسال به دلیل عوامل محیطی و تغییرات آب و هوایی به ویژه عدم تامین نیاز سرمایی در اسفند و فروردین ماه گذشته، همزمان با گل دهی ارقام تجاری پسته بوده است. دبیر ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه 66 هزار هکتار از 212 هزار هکتار باغات پسته استان بیمه هستند، تصریح کرد: در طول سال های متمادی نوسانات دمایی، عدم تامین نیاز سرمایی، تگرگ و طوفان از عوامل تاثیرگذار بر خسارت وارد شده به محصولات کشاورزی استان بوده است. جواد احمدزاده افزود: نوسانات دمایی امسال خسارت بسیاری به باغات پسته وارد کرده و در سال های گذشته عدم پرداخت خسارت به موقع باعث کاهش 7 تا 8 هزار هکتاری سطح زیر کشت این محصول شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته برای نخستین بار محصولات باغی شامل بیمه پایه شدند و در اساسنامه صندوق بیمه برای پوشش عوامل خطر در محصولات استراتژیک در نظر گرفته شد. احمدزاده تصریح کرد: بیشتر خسارت وارد شده به پسته امسال به دلیل گرمازدگی بوده که این عامل مشمول بیمه پایه نمی شود و در بیمه نامه های الحاقی و تکمیلی قرار می گیرد.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی نظرات خود را اعلام کردند و مقرر شد موضوع در سطح ملی پیگیری شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز