رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

ایران ۱۰ درصد یارانه انرژی دنیا را به خود اختصاص داده است

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۱۴:۲۸:۱۶
کد خبر: ۷۹۴۰۹۷
ایران ۱۰ درصد یارانه انرژی دنیا را به خود اختصاص داده است
رئیس اتاق بازرگانی کرمان با بیان اینکه کشور ایران بیشترین یارانه انرژی در دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: یارانه انرژی در کشور بین 50 تا 100 میلیارد دلار و این میزان حدود 10 درصد کل یارانه انرژی دنیاست.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سید مهدی طبیب زاده در نشست هم اندیشی آینده انرژی، دسترسی به انرژی الکتریکی را یکی از شاخص های سنجش فضای کسب و کار برشمرد و افزود: پرداختن بیشتر به بحث انرژی می تواند باعث توسعه کسب و کار در بخش خصوصی شود.

وی اظهار کرد: درآمد حاصل از فروش حامل های انرژی در استان کرمان حدود چهار هزار میلیارد تومان و ارزش حساب شده واقعی آن 40 هزار میلیارد تومان برآورد شده و این تفاوت قیمت نمایانگر این است که در حوزه حامل های انرژی اقدامات مطالعاتی دقیق انجام نشده است. طبیب زاده در ادامه بر لزوم برپایی اندیشکده انرژی تاکید کرد و افزود: ظرفیت موجود، آینده مبهم انرژی و همه ضرورت ها و پیچیدگی موجب شد تا اتاق کرمان به عنوان بخش خصوصی و با تجربه قبلی در راه اندازی اندیشکده تدبیر آب و همچنین با استفاده از نظرات اساتید دانشگاه‌ها به پایه گذاری این مسئله مهم بپردازد.

در ادامه این نشست استاندار کرمان، مباحث تراز انرژی، عرضه و تقاضای انرژی، کارایی انرژی، شدت انرژی و بازارهای انرژی را رئوس اصلی اقتصاد انرژی برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی هشت مگا ژول انرژی مصرف می شود که نشان دهنده مصرف بالای انرژی و شرایط بسیار نامناسب در این زمینه است. محمد جواد فدایی، آلودگی سوخت های فسیلی را یکی از چالش های زیست محیطی دانست و گفت: برای رهایی از آلودگی محیط زیست باید از انرژی های پاک استفاده کنیم اما به دلیل سرمایه گذاری کلان در این حوزه روند استفاده از این نوع انرژی ها کاهش یافته است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان کرمان برای استفاده از انرژی های پاک، ادامه داد: در استان اقدامات خوبی برای استفاده از انرژی خورشیدی صورت گرفته است و در دوره جدید نیز در حال پیگیری و حمایت از طرح ها هستیم. وی با بیان اینکه به طور معمول نقشه توسعه یافتگی منطبق بر نقشه منابع نیست، تصریح کرد: لزوما هر کشوری که منابع بیشتری دارد توسعه یافته نیست. وی ادامه داد: در کشورهایی با منابع انرژی بسیار، سرمایه گذاری در استفاده از منابع به نسبت سرمایه گذاری در آموزش و نیروی انسانی سرعت بیشتری دارد و این موجب عقب ماندگی از توسعه می شود.

فدایی، افزود: انرژی جز گلوگاه های توسعه کشور نیست و اگر مشکلات اساسی حل شوند، به طور قطع در بخش انرژی نیز به موفقیت هایی دست خواهیم یافت. استاندار کرمان، با اشاره به رابطه انرژی و رشد اقتصادی اظهار کرد: رشد اقتصادی از طرفی باعث گران شدن حامل های انرژی و گران شدن حامل های انرژی باعث کندی رشد اقتصادی می شود.

وی ضعف در کارشناسی، ارائه طرح های مناسب، تاخیر در تصمیم گیری ها و اجرای تصمیمات را از مشکلات اصلی عدم توسعه در تمامی بخش ها از جمله حوزه انرژی دانست و ادامه داد: بسیاری از مشکلات در حوزه اقتصاد انرژی، صرفه جویی، مصرف بهینه و نیز توسعه، به تصمیم گیری صحیح و مسائل کارشناسی و تامین منابع مالی بستگی دارد.

فدایی بیان کرد: بر اساس آخرین آمار موجود، 14 درصد برق استان در صنعت مصرف می شود در حالی که متوسط آن در کشور 33 درصد است و این به معنای مصرف پایین برق در صنعت استان است. وی ادامه داد: از سوی دیگر مصرف برق در حوزه کشاورزی استان 43 درصد و متوسط کشور 17 درصد است که با توجه به میزان زیاد مصرف برق و وضعیت منابع آبی، استفاده از سیستم های نوین آبیاری باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. استاندار کرمان بیان کرد: در مجموع 60 درصد از برق استان در صنعت و کشاورزی مصرف می شود که متوسط این میزان در کشور 50 درصد است و از متوسط کشور برق بیشتری مصرف می کنیم.

گفتنی است در این هم اندیشی دکتر حامد قدوسی، متخصص اقتصاد انرژی به بیان مسائل تخصصی در این حوزه پرداخت.

 

نظر شما