کارگردان «بن‌بست خجسته»:

تئاتر بدون مفهوم و تئاتر لاکچری، به تئاتر مردمی در کشور و کرمان لطمه می‌زند

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۱۴:۰۷:۰۹
کد خبر: ۷۹۷۱۹۸
تئاتر بدون مفهوم و تئاتر لاکچری، به تئاتر مردمی در کشور و کرمان لطمه می‌زند
کارگردان تئاتر «بن‌بست خجسته» گفت: مخاطب که از سالن بیرون می‌آید چون از کار چیزی متوجه نشده اولین جمله‌ای که می‌گوید این است که این‌کار فوق‌العاده بود!مشکل دیگری که تیاتر کشور دچار آن شده است تئاتر لاکچری است. نمونه آن را در تهران می‌توانید ببینید. آقای پارسایی با استفاده از بودجه و رانت تیاتر لاکچری با تعداد زیادی از هنرمندان با بلیط ۳۰۰ هزار تومان اجرا می‌کند. این دو مورد که گفتم به تیاتر مردمی در کشور و کرمان لطمه می‌زند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ مهدی حشمتی در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به موضوع اجتماعی این تئاتر اظهار داشت: اولین اجرای صحنه‌ای این رویداد با حضور اصحاب رسانه کلید خورد.

وی بیان داشت: تمامی هزینه‌های این تئاتر از سوی بخش خصوصی تامین شده است و هیچگونه حمایت دولتی نداشته ایم.

حشمتی افزود: در این تئاتر ۹بازیگر حضور دارند و ۲۳نفر عوامل اجرایی همکاری دارند.

وی با بیان اینکه اجرای تئاتر مردمی در این کار ایده‌ای شخصی بوده است، گفت: تئاترکرمان دچار نوعی آفت در اجرا شده که جایگاه مردمیِ آن را تضعیف می‌کند.

وی بیان داشت:برخی از تئاتر‌ها مخاطب را به عنوان سرمایه اصلی خود فراموش می‌کنند و طب را در نظر نمی‌گیرند، در تئاتر اگر به مردم پرداخته نشود و در واقع فراموش کردن مردم موجب ساخت اثری بی ارزش خواهد شد.

حشمتی با بیان اینکه در فضای نیمه حرفه‌ای تئاتر دست و پا می‌زنیم، گفت: تئاتر خصوصی معنایی ندارد و این هنر استان امروز در فضای نیمه حرفه‌ای اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: اینک تئاتر از نظر آماری مخاطبان بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در شهر کرمان پیدا کرده است که نشان می‌دهد مردم کرمان تئاتر را به خوبی شناخته اند.

حشمتی تصریح کرد: رسانه‌ها موجب مردمی شدن تئاتر می‌شوند و این حرفه بیش از نویسنده و کارگردان در این حوزه تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها دست هنر استان را بگیرند افزود: خوشبختانه امروز تیتر یک مطبوعات و خبرگزاری‌های استان کرمان به تئاتر اختصاص یافته که نشان دهنده توجه به این حوزه است.

کارگردان تئاتر بن بست خجسته تاکید کرد: همکاری و همیاری رسانه‌ها موجب انعکاس مطلوب هنر استان کرمان می‌شود.

حشمتی بیان کرد: سیستم اداری برای صدور مجوز‌ها دچار ضعف است، زیرا اعطای مجوز بسیار زمان بر و بودجه هنری استان ضعیف است.

وی افزود: قوانین دست و پا گیر تئاتر، هنرمندان را درگیر مشکلات کرده است.

این هنرمند کرمانی  از تمامی اعضای گروه بازیگران و عوامل تقدیر کرد و گفت: تلاش چهار ماهه در ساخت بن بست خجسته تنها با عشق و علاقه متولیان این کار به سرانجام رسیده است.

وی عنوان کرد: فعالیت این گروه تئاتر صحنه کاری خصوصی و بدون حمایت دولتی است که تنها با هزینه شخصی به مرحله اجرا درآمده و کمک‌های اندک آزمایشگاه خصوصی در شرایط بحرانی اقتصادی فعلی تا حدودی برای اجرای کار مفید واقع شده است.

حشمتی گفت: نخستین اجرای رسمی تئاتر بن بست خجسته برای خبرنگاران بود و برگزاری نشست خبری برای این هنر اتفاق مبارکی برای استان کرمان تلقی می‌شود.

وی گفت: از ۱۳ دیماه اجرای رسمی تئاتر بن بست خجسته آغاز و تا پنجم بهمن ادامه دارد و در ساعت ۱۷ و ۴۵ دقیقه برگزار می‌شود و در صورت استقبال مردمی آمادگی داریم روزانه ۲ سانس به نمایش گذاشته شود.

حشتی اضافه کرد: به نظر من تئاتر کرمان در برخی موارد دچار آفتی می‌شود که از گروه اجرایی شروع می‌شود و به مخاطب سرایت می‌کند. مثلا گاهی مخاطب به سالن تئاتر می‌رود و نمایشی را می‌بیند اما هیچ چیزی از کار را متوجه نمی‌شود.مشکل فهم مخاطب نیست، چون خود گروه هم شاید نفهمد که چه منظوری دارد.من اسمی از کسی نمی‌برم اما مطمئن هستم نمونه‌هایی را مخاطب به یاد خواهد آورد.

کارگردان «بن‌بست خجسته» ادامه داد: مخاطب که از سالن بیرون می‌آید چون از کار چیزی متوجه نشده اولین جمله‌ای که می‌گوید این است که این‌کار فوق‌العاده بود!مشکل دیگری که تیاتر کشور دچار آن شده است تئاتر لاکچری است. نمونه آن را در تهران می‌توانید ببینید. آقای پارسایی با استفاده از بودجه و رانت تیاتر لاکچری با تعداد زیادی از هنرمندان با بلیط ۳۰۰ هزار تومان اجرا می‌کند. این دو مورد که گفتم به تیاتر مردمی در کشور و کرمان لطمه می‌زند.

نماینده بازیگران در این نشست افزود: وجهه مردمی بودن تئاتر خارج از صحنه و در اقتصاد جامعه خلاصه می‌شود و ما تئاتر را روی صحنه برای مردمی شدن محک می‌زنیم.

منصور محمدحسنی ادامه داد: دولت امکانات سخت افزاری در راستای حمایت از هنر استان انجام دهد و یک سالن به هنرمند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز