مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان:

طرح جایگزینی سوخت مناسب در روستاها، باعث جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع می‌شود

۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۱۵:۰۹:۳۱
کد خبر: ۷۹۹۵۷۸
طرح جایگزینی سوخت مناسب در روستاها، باعث جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع می‌شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان این مطلب که طرح جایگزینی سوخت مناسب به جای بوته و هیزم، یکی از طرح های اثرگذار اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان کرمان است، افزود: یکی از پروژه های اثرگذار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، خرید و توزیع اقلام گرمایشی مانند؛ تنور گازی، اجاق گاز، والور، اجاق نفتی، آبگرمکن و چراغ خورشیدی، بین مصرف کنندگان روستایی و عشایری می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ مهدی رجبی‌زاده در این خصوص اظهار داشت: با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اختصاص 25 میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز استان کرمان، با توجه به جامع‌نگری و حفظ پوشش گیاهی در حوزه‌های مربوطه، طرح جایگزینی سوخت مناسب در روستاها، باعث جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع می شود.

وی بیان کرد: 320 روستا و 140 سکونتگاه عشایری در استان کرمان از هیزم جنگلی و بوته های مرتعی برای پخت و پز، گرم کردن منازل، حمام و دیگر نیازهای خود استفاده می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بیان کرد: سالانه حدود 2000 تُن هیزم و بوته برای این مصارف سوزانده می‌شود که این مقدار برداشت هیزم باعث تخریب جنگل‌ها و مراتع در سطحی حدود 30 هزار هکتار می‌شود.

وی با بیان این مطلب که طرح جایگزینی سوخت مناسب به جای بوته و هیزم، یکی از طرح های اثرگذار اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان کرمان است، افزود: یکی از پروژه های اثرگذار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، خرید و توزیع اقلام گرمایشی مانند؛ تنور گازی، اجاق گاز، والور، اجاق نفتی، آبگرمکن و چراغ خورشیدی، بین مصرف کنندگان روستایی و عشایری می‌باشد.

رجبی زاده خاطر نشان کرد: یکی دیگر از حرکت هایی که در این رابطه پیگیر و دنبال آن بوده ایم، احداث جایگاه توزیع سوخت فسیلی نفت و گاز سیلندر در روستاها بوده است.

وی بیان کرد: در سال جاری 1100 خانوار ساکن در روستاها و سکونتگاه‌ها از مزایای این طرح استفاده کرده‌اند که این امر باعث شده از برداشت حدود 500 تُن هیزم جلوگیری و حدود 4000 هکتار از جنگل‌های گرمسیری و سردسیری از تخریب محافظت بشوند.

photo_2019-01-13_13-58-04

 

نظر شما