وجود آمادگی لازم برای صادرات محصولات کشاورزی به افغانستان

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۱۲:۰۸:۴۶
کد خبر: ۸۰۱۱۴۶
وجود آمادگی لازم برای صادرات محصولات کشاورزی به افغانستان
رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان با اشاره به وجود زمینه های همکاری مشترک بین کرمان و افغانستان گفت: آمادگی لازم برای عرضه محصولات کشاورزی استان مانند پسته، خرما و صیفی جات در بازارهای کشور افغانستان وجود دارد که در این رابطه با مطالعات انجام شده، برای عرضه کالاهای تولیدی و صادراتی استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمدعلی محمدمیرزاییان، در نشست کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان با حضور هیات تجاری افغانستان اظهار کرد: اتاق کرمان برای فراهم کردن فضای مناسب کسب و کار مانند توسعه بازار و افزایش سرمایه گذاری ها تلاش می کند که امیدواریم در راستای مبادلات تجاری با کشور افغانستان مشکلات حمل و نقل و گمرک برطرف شود. وی با بیان اینکه حضور دانشجویان افغانستانی در دانشگاه های کرمان و به ویژه رفسنجان فرصت مغتنمی برای تقویت روابط تجاری با این کشور است، بیان کرد: تجار فعال در بازار افغانستان شناسایی شده‌اند و امیدواریم بتوانیم زمینه‌های همکاری را گسترش دهیم.

در ادامه این نشست مسئول دفتر اتاق  بازرگانی کرمان در بم به ظرفیت های شرق استان برای برقراری ارتباط تجاری با افغانستان اشاره و خاطرنشان کرد: وجود راه آهن، جاده ترانزیتی، گمرک فعال، خرمای مضافتی، مرکبات، فرآوری و بسته بندی خرما، معادن روی، مس و سنگ های تزئینی و جاذبه های گردشگری از جمله این ظرفیت هاست. محمدحسین اکبری با بیان اینکه برخی محصولات شرق استان به روسیه و امارات متحده عربی صادر می شود، گفت: خرما مهمترین محصول صادراتی شرق استان است که سالانه 200 هزار تن از این محصول از سطح 35 هزار مترمربع نخلستان برداشت می شود.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست افزود: در سال1390 حجم صادرات استان کرمان به افغانستان 50 میلیون دلار بوده در حالی که این میزان صادرات در حال حاضر به حدود 20 میلیون دلار رسیده که نشان می دهد به کمتر از نصف کاهش یافته که باید علت این امر بررسی و مشخص شود. عباس جبالبارزی بیان کرد: استان کرمان در زمینه های برق و الکترونیک، کابل، سیم، تابلوهای برق، مصنوعات مس و فولاد و لاستیک اتومبیل ظرفیت های بسیاری دارد که می توانیم در این حوزه ها با افغانستان همکاری های مشترک داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه باید برای برقراری ارتباط بهتر و معرفی بیشتر، میز مشترک کرمان و افغانستان تعریف شود، ادامه داد: راه‌اندازی شرکت های تولیدی مشترک و همچنین شرکت های مدیریت صادرات می تواند به توسعه روابط کمک کند.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امورمالیاتی اتاق کرمان به مباحث انتقال پول و حمل و نقل در تجارت پرداخت و گفت: افغانستان همیشه و در تحریم ها همراه ایران بوده که امیدواریم در ادامه این همکاری ها و حمایت ها از سوی بخش خصوصی افغانستان وجود داشته باشد. جلیل کاربخش، با بیان اینکه بخش خصوصی در ایران و کرمان محدودیت هایی دارد، اظهار کرد: تجار افغانستانی همواره جزء مشتریان امانتدار بوده‌اند و می توانیم این روابط را گسترش دهیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز