وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

همگرایی موجود در استان کرمان فرصتی ارزنده در راستای ارتقا فرهنگ و هنر است

۱۳۹۷/۱۱/۲۶ - ۱۳:۲۰:۰۸
کد خبر: ۸۱۲۷۵۱
همگرایی موجود در استان کرمان فرصتی ارزنده در راستای ارتقا فرهنگ و هنر است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همگرایی موجود در استان کرمان فرصتی ارزنده برای این استان است که باید از آن در راستای ارتقای فرهنگ و هنر استفاده حداکثری شود.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سید عباس صالحی شامگاه در نشست صمیمی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه های استان کرمان با اشاره به فارغ التحصیل شدن 3 میلیون نفر از دانش‌آموختگان حوزه هنر بعد از انقلاب اسلامی، افزود: باید کمک کرد تا فضای شاغلان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای در فضای فرهنگ و هنر برای معیشت و گردش اقتصادی در این حیطه آماده تر باشد.

وی با اشاره به ایجاد حدود 20 هزار شغل در حوزه فرهنگ و هنر در سطح کشور پس از متقاعد شدن دولت، یادآورشد: یکی از مشکلات این بود که فضای فرهنگ و هنر را در گذشته به عنوان شغلی که تولید داشته باشد، نمی شناختند اما در نهایت دولت متقاعد شده است که به حوزه فرهنگ و هنر به چشم یک شغل بنگرد.

** اقتصاد خلاقانه در حوزه فرهنگ و هنر را باید جدی گرفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار گالری هایی در حوزه هنرهای تجسمی راه اندازی شد، تصریح کرد: اقتصاد فرهنگ و هنر باید جدی گرفته شود، چرا که تجربه به ما نشان داده است ایده های نو و جدید، موفقیت های چشمگیری به همراه دارد لذا در این عرصه نیازمند ایده‌های خلاقانه بدون اتکا به دولت هستیم.

صالحی با اشاره ای گذرا به اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر، از طرح اقتصاد فرهنگ و هنر در فضای اتاق بازرگانی و دنبال نمودن ایده های نو و جدید با همه قوا خبر داد و خاطرنشان کرد: دیدگاه وزارتخانه، یک نگاه فرهنگی همراه با توسعه اقتصادی است لذا همواره تاکید شده است تا مدیران بحث اقتصاد فرهنگ و هنر را جدی بگیرند زیرا یکی از حوزه‌های جدی اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم رهبری است.

وی با تاکید براینکه توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر می تواند اقتصاد سخت را به اقتصاد نرم متصل کند، گفت: افزایش سرانه فرهنگ و هنر یکی از سیاست ها و برنامه های جدی دولت است زیرا اعتقاد داریم همانگونه که شهرها برای داشتن ریه ای سالم به فضای سبز و درخت نیاز دارند، انسان ها نیز برای داشتن آرامش روح و روان به مراکز و فضاهای فرهنگی هنری احتیاج دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سفرهای استانی به عنوان یکی از اقداماتی یاد کرد که با نگاه اقتصاد فرهنگی دنبال می‌شود و افزود: 800 میلیارد تومان بودجه در تفاهم‌نامه‌های استانی داریم که قدمی برای اجرای بخشی از فعالیت‌های فرهنگی است.

** پیگیر وضعیت بیمه خبرنگاران خبرگزاری ها و کاغذ مطبوعات هستیم

صالحی یادآورشد: کل بودجه فرهنگ و تربیت بدنی از بودجه عمومی کشور ۲.۵ درصد است که سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کل این درصد ۱۵ درصد است و تخصیصی که از ناحیه یارانه مطبوعات به وزارتخانه داده شده، امسال 41 درصد بوده است.

وی با تاکید براینکه در حوزه بیمه از هنرمندان حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: در ابتدا دولت تدبیر و امید ۱۹ هزار نفر بیمه شده در حال حاضر به ۳۰ هزار بیمه شده افزایش یافته است و علیرغم اینکه موضوع بیمه مدیران مسئول و کتابخانه‌داران تصویب و ابلاغ شده است، پیگیر بیمه خبرنگاران خبرگزاری ها خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد این بوده که پرداخت یارانه‌ها با شفافیت عرضه شود، یادآورشد: جزو آیتم‌هایی که در دستورالعمل وجود دارد، مناطق محروم به عنوان آیتم مستقل دیده شده است اما به دنبال این هستیم تا همه حمایت‌های این وزارتخانه در سایت گنجانده شود تا عملا بتوانیم ناظرهای بیرونی داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه بحث کاغذ برای مطبوعات را با جدیت دنبال خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: امید می رود برای سال آینده مشکلات کاغذ حل شود و پیشنهاد اینکه به نحوی استان‌ها با حوزه فضای کاغذ درگیر شوند را بررسی می‌کنیم.

صالحی بر حمایت از کارگاه‌های آموزشی داستان نویسی تاکید کرد و افزود: یکی از برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل مکان‌های شهری به مکان‌های فرهنگی و هنری با گنجایش ۵۰  تا ۶۰ هزار نفر است تا افراد هنرمند بتوانند هنر خود را عرضه کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز