بازی نمادین چوگان در میدان گنجعلی خان کرمان برگزار شد

۱۳۹۸/۰۱/۰۵ - ۱۳:۴۴:۳۰
کد خبر: ۸۲۷۱۱۷
بازی نمادین چوگان در میدان گنجعلی خان کرمان برگزار شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از برگزاری بازی نمادین چوگان با حضور مسئولان کشوری و استانی در محل میدان گنجعلیخان کرمان خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ غلامرضا فرخی با بیان اینکه قدمت بازی سنتی چوگان به دوران قراختاییان در قرن هشتم خورشیدی باز می گردد، افزود: این بازی در دوران صفویه از رونق بیشتری برخوردار بوده، طوریکه به دستور حاکم وقت زمینی با ابعاد مشخص احداث و در آن بازی چوگان انجام می شده است.

وی با اشاره به اینکه مستندات و شواهد موجود در مجموعه گنجعلیخان کرمان از قبیل دیواره نگاره ها با صحنه بازی چوگان و توپ های پارچه ای شبیه گوی چوگان مطابقت دارد، بیان کرد: این بازی در دوران قاجاریه نیز رواج داشته است.

فرخی با بیان اینکه بازی چوگان از ادوار گذشته در کرمان از جایگاه مهمی برخوردار بوده است، گفت: اشعار شعرای کرمانی از قبیل خواجوی کرمانی و شاه نعمت الله ولی در خصوص بازی چوگان دلیلی بر این ادعا است.

وی با بیان اینکه بازی چوگان در گذشته به منظور تفریح و سرگرمی و همچنین آمادگی رزم آوران برگزار می شده است، افزود: در حاشیه این بازی نمادین مراسم آیینی نقاله خوانی و شاهنامه خوانی نیز اجرا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در نوروز سالهای آینده با همکاری فدراسیون چوگان بتوانیم فعالیت ها و مراسمات ویژه ای در خصوص این بازی به اجرا در آوریم .

 

نظر شما