رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

رشد کسب و کارهای نوین باید حمایت شود

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۲:۴۴:۱۸
کد خبر: ۸۴۲۵۱۱
رشد کسب و کارهای نوین باید حمایت شود
رئیس اتاق بازرگانی کرمان با تاکید بر اینکه رشد شتاب دهنده ها و کسب و کارهای نوین باید حمایت شود، خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکوسیستم رشد شتاب دهنده ها را بیشتر از گذشته فراهم کنید.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب زاده در این خصوص افزود: اتاق کرمان برای تغییر گرایش‌ها در آینده اقتصاد، حلقه اتصالی را بین تجارت سنتی و مدرن ایجاد و رویدادهای استارت‌آپی بسیاری را پایه گذاری و اجرا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین اتاق کرمان انجمن شرکت های دانش بنیان، کمیسیون و انجمن IT , ICT، اندیشکده تدبیر آب و اندیشکده انرژی را تشکیل داده و به سمت اقتصاد دیجیتالی و دانش بنیان در حرکت است. طبیب زاده، در بخش دیگری به بیان مشکلات فعالان اقتصادی پرداخت و گفت: بحث صادرات و استهسال ارز امروزه یکی از اولویت های کشور است به طوری که هر فردی بتواند یک دلار وارد کشور کند، اقدام بزرگی انجام داده است.

رئیس اتاق کرمان، وزیر ارتباطات را به عنوان یک عضو پیگیر و موثر هیات دولت خواند و بیان کرد: متاسفانه توسعه صادرات به یک باور در کشور تبدیل نشده که امیدواریم این مشکلات و دغدغه ها به دولت انتقال یابد. وی با اشاره به حضور سه روزه هیات تجاری افغانستان در کرمان، افزود: در این شرایط وزارت امور خارجه، پیچیده ترین مراحل و گران‌ترین هزینه را برای ویزای افغانستانی ها در نظر گرفته است.

طبیب زاده، با بیان اینکه هزینه صدور یک ویزای یک ساله و سفر هوایی فعالان اقتصادی افغانستان به ایران حدود 800 یورو خواهد شد، اظهار کرد: این در حالی است که رقبای ما مانند کشورهای ازبکستان، هند، پاکستان، ترکمنستان و ترکیه کمترین هزینه و سخت گیری را برای صدور ویزای افغانستانی ها دارند.

 وی از آذری جهرمی درخواست کرد پیام بخش خصوصی را به دولت برساند که اگر برای تاجران افغانستان و این هزینه های گزاف چاره‌ای نیندیشند، ازبکستان تا دو سال آینده بازار افغانستان را خواهد گرفت و سه میلیارد دلار صادرات ایران به افغانستان نیز از دست خواهد رفت. طبیب زاده، به مشکلات گمرکی در تجارت با افغانستان نیز اشاره و تصریح کرد: به نظر ما بحران مدیریت در مرزهای شرقی کشور وجود دارد و صف های طولانی از کامیون های حامل کالاهای صادراتی در مرز مانده‌اند.

رئیس اتاق کرمان در ادامه به وجود محدودیت های مالی اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی که ما به مراودات تجاری نیاز داریم بازرگانان افغانستانی را محدود به انتقال تنها 50 میلیون تومان در روز کرده‌ایم که این مسئله باعث ایجاد محدودیت در سرمایه گذاری و مشکلات در انتقال پول می‌شود. وی درخواست بازدید گروه خاص از سوی هیات دولت برای بازدید از مناطق جنوب شرق کشور تا جنوب غرب افغانستان (مرز میلک) را مطرح کرد و گفت: بروید و بلوشوی موجود در آنجا را ببینید.

وی یکی از مقاصد تجاری ایران در حال حاضر را کشور افغانستان عنوان و اظهار کرد: پس از نشست های متعدد با حضور هیات تجاری افغانستان در طول سه روز، متوجه شدیم که در این مسئله مهم بسیار بی‌برنامه عمل می کنیم.

طبیب زاده، در ادامه به مشکلات موجود در فضای کسب و کار اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ستاد تنظیم بازار به دلیل ارزیابی‌های نادرست، صادرات خرما را ممنوع اعلام کرده و این مسئله خرماداران استان را نگران کرده است. وی با تاکید بر اینکه با این شیوه تغییر ناگهانی قوانین نمی‌توان به صادرات پرداخت، بیان کرد: تصمیم گیری بر اساس یک تصور و ارزیابی ناصحیح، آسیب جدی به بازار وارد می کند و بسیار خطرناک است.

 

نظر شما