فشار خون بالا، مهم ترین عامل مرگ و میر در کشور

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۱۵:۳۴:۳۲
کد خبر: ۸۴۹۴۸۳
فشار خون بالا، مهم ترین عامل مرگ و میر در کشور
معاون بهداشتی دانشگاه گفت: فشار خون مهم ترین علت مرگ و میر است و از آنجا که این بیماری علامتی ندارد، به قاتل خاموش معروف است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ دکتر سید وحید احمدی طباطبایی در نشست خبری به مناسبت کمپین ملی کنترل فشار خون افزود: افراد بالای 30 سال جامعه، همانطور که شماره کفش خود را می دانند، باید نسبت به فشار خون خون نیز آگاه باشند.

وی بیان کرد: 50 درصد افرادی که فشار خون بالا دارند از بیماری خود آگاهی ندارند، از بین افرادی که آگاهی دارند نیز، 50 درصد آنها برای درمان خود دارو مصرف نمی کنند و از بین افرادی که دارو مصرف می کنند نیز تنها 50 درصد آنها فشارشان کنترل می شود.

وی در تشریح بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: این بسیج 5 هدف اصلی را دنبال می کند که عبارتند از: افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه در خصوص فشار خون بالا، ترغیب مردم برای مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، کاهش مصرف نمک در سطح جامعه، افزایش مصرف غلات و حبوبات، میوه و سبزیجات و در آخر کنترل و درمان بیماری فشار خون.

احمدی طباطبایی ادامه داد: این بسیج در راستای سند کلی کنترل بیماری های غیرواگیر راه اندازی شده و دو مورد از اهداف آن کاهش 30 درصدی پرفشاری خون و کاهش 25 تا 30 درصدی مصرف نمک در جامعه است.

وی تشریح کرد: فاز اول این بسیج ملی که از 27 اردیبهشت ماه آغاز شده است، اختصاص به اطلاع رسانی دارد که از طریق رسانه های مختلف به مردم تلنگر زده شود تا برای اندازه گیری فشار خون خود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

وی افزود: فاز دوم نیز از 17 خرداد ماه آغاز می شود و شروع مراجعه مردم به مراکز بهداشتی درمانی است تا فشار خون خود را اندازه گیری نمایند.

وی گفت: برای رفاه حال مردم سامانه خود اظهاری به آدرس salamat.gov.ir  راه اندازی شده است که می توانند از منزل خود، در صورتی که به دستگاه فشار خون دیجیتال سالم دسترسی داشته باشند و اندازه گیری فشار خون را بلد باشند، فشارخون خود را اندازه گرفته و در این سامانه ثبت کنند.

طباطبایی خاطر نشان کرد: چند اقدام مهم در خصوص فشار خون بالا باید انجام  داد مثل مراجعه منظم به پزشک، مصرف دارو به صورت منظم، رعایت رژیم غذایی کم روغن و کم نمک، داشتن فعالیت بدنی منظم، عدم مصرف سیگار و الکل و کنترل وزن.

وی گفت: متاسفانه در جامعه ما از هر 10 نفر، 4 نفر کم تحرک، 2 نفر سیگاری و 3 نفر دچار اضافه وزن هستند.

وی هشدار داد: مردم باید توجه کنند که داروی فشار خون برای همه افراد یکسان نیست و داروی هر فردی باید توسط پزشک برای او تجویز شود، همچنین داروهای گیاهی نمی توانند جایگزین داروهای فشار خون شوند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی نیز در جمع خبرنگاران گفت: سامانه خود اظهاری که برای این کمپین راه اندازی شده، مخصوص افرادی است که به دستگاه فشار خون دیجیتال سالم دسترسی داشته و می توانند فشار خون خود را اندازه گیری کنند.

دکتر مهدی شفیعی افزود: بعد از ثبت فشار خون در سامانه خود اظهاری، پیامکی برای فرد می آید که وی را راهنمایی می کند که برای ادامه چه کاری باید انجام دهد.

وی در خصوص همکاری سایر ارگان ها در این طرح گفت: کارگروه سلامت در استانداری، این هفته با دستور کار بسیج ملی کنترل فشار خون تشکیل خواهد شد و علاوه بر اعضای ثابت بقیه ادارات دولتی و بخش های خصوصی نیز دعوت هستند تا در اجرای این طرح همکاری داشته باشند.

شفیعی ادامه داد: از طرف وزارت بهداشت با دفتر ریاست جمهوری نامه نگاری انجام شده است و رئیس جمهور نیز به کلیه دستگاه های دولتی دستور همکاری با اجرای این طرح را داده اند.

وی افزود: همچنین با فرماندهی نیروهای مسلح کل کشو رنیز مکاتبه صورت گرفته و از طرف آنها در خصوص اجرای این طرح اعلام آمادگی و همکاری شده است.

وی بیان کرد: ارگان هایی مثل تامین اجتماعی، بهداری نیروهای مسلح و درمانگاه فرهنگیان خودشان این کار را برای کارمندان زیرمجموعه خود انجام داده و از ظرفیت سایر ارگان ها نیز برای ایجاد پایگاه های بهداشتی موقت استفاده خواهد شد.

 

نظر شما
پرونده ویژه