معاون سازمان ملی استاندارد:

فرآیندهای مربوط به صادرات را تسهیل می کنیم

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۱۳:۵۸:۵۸
کد خبر: ۸۶۱۰۵۳
فرآیندهای مربوط به صادرات را تسهیل می کنیم
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در شرایط کنونی و ویژه کشور از رعایت استانداردها کوتاه نمی‌آییم اما ضوابط را از فرآیندها حذف و برای کم کردن دغدغه صادرکنندگان، این فرآیندها را تسهیل می کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ وحید مرندی‌مقدم در نشست با فعالان اقتصاد کرمان با بیان اینکه رسالت اصلی ما تامین امنیت مردم از جمله امنیت غذایی و... است، افزود: باید برای حفظ کیفیت واردات و تولیدات داخلی کمک های لازم صورت گیرد. وی ادامه داد: در سال گذشته دو بسته حمایت از تولید و صادرات و واردات توسط سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شده و باز هم اگر در مواردی بتوانیم از فعالان اقتصادی در این زمینه حمایت کنیم این مهم را انجام خواهیم داد.

مرندی مقدم، با تاکید بر اینکه همواره در کنار صادرکنندگان هستیم، در رابطه با نمونه‌برداری از محموله‌های صادراتی بیان کرد: صادرکنندگان ملی و استانی دارای پروانه استاندارد و بدون نمونه برداری مردود شده در طول یک سال، از نمونه برداری معاف هستند. معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، در ادامه به افزایش تعرفه کاری آزمایشگاه ‌های همکار استاندارد در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این تعرفه ها از سال 93 تاکنون ثابت بوده و با توجه به وابستگی بیش از 70 درصد هزینه‌های آزمایشگاه‌ها به ارز و دلار، عدم افزایش تعرفه ها اجحاف در حق آزمایشگاه های همکار خواهد بود.

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان به همراهی و همکاری بسیار خوب بخش خصوصی با اداره کل استاندارد استان اشاره کرد و گفت: امیدواریم سازمان ملی استاندارد ایران در سال رونق تولید و در شرایط جنگ اقتصادی، تغییرات و سیاست هایی را برای رفع موانع تولید و کمک به تولید و صادرات اعمال کند و حمایت هایی را در این زمینه در نظر بگیرد. سیدمهدی طبیب زاده، ضمن انتقاد از افزایش تعرفه کاری آزمایشگاه های همکار تصریح کرد: درخواست می شود این افزایش تعرفه در سال جاری اعمال نشود و دولت این افزایش هزینه در فعالیت های آزمایشگاه ها را تامین کند تا مشکلات کمتری برای فعالان اقتصادی ایجاد شود.

وی اظهار کرد: در همایش بزرگداشت روز صادرات سال گذشته استان، برخی دستگاه ها برای حمایت از صادرکنندگان نمونه، بسته های حمایتی را در نظر گرفتند که در حوزه استاندارد معافیت صادرکنندگان نمونه ملی از نمونه برداری ها به مدت سه سال و صادرکنندگان استانی به مدت یکسال در نظر گرفته شد و البته هنوز اجرایی نشده است که امیداریم برای تشویق هر چه بیشتر صادرکنندگان این مهم بزودی محقق شود.

طبیب زاده، بیان کرد: درخواست فعالان اقتصادی جنوب استان راه‌اندازی اداره یا نمایندگی استاندارد در جیرفت است و این در حالی است که بسیاری از دستگاه ها در این شهرستان به اداره کل ارتقا یافته‌اند اما استاندار حتی دفتر و نمایندگی هم ندارد. رئیس اتاق کرمان از اعلام آمادگی این مجموعه برای همکاری با استاندارد در زمینه تدوین استانداردهای جدید خبر داد.

رئیس خانه صنعت و معدن کرمان نیز در ادامه این نشست استان کرمان را در صادرات غیرنفتی کشور به ویژه محصول پسته شاخص عنوان کرد و گفت: در نمونه‌برداری از محموله های صادراتی، چند دستگاه مانند سازمان حفظ نباتات و اداره کل استاندارد به موازی کاری می پردازند در حالی که این اقدام هزینه صادرات را افزایش داده که درخواست بخش خصوصی نمونه گیری توسط یک مجموعه واحد است. جلیل کاربخش، افزود: برای ایجاد انگیزه صادرکنندگان نمونه باید معافیت ها، مشوق ها و حمایت هایی از این گروه انجام شود تا بتوان صادرات را حفظ و گسترش داد.

گفتنی است در این نشست جمعی از فعالان اقتصادی به بیان مسائل و مشکلات خود در حوزه استاندارد پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز