کمبود آب روی دیگر سیلاب!

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۱۳:۴۵:۱۲
کد خبر: ۸۶۵۷۰۷
کمبود آب روی دیگر سیلاب!

انتظار ندارم مدیرانی که تامین آب شرب مردم در حوزه‌ی مسئولیت آنان است در کوچه و بازار میان مردم بگردند تا از مشکل کمبود و قطعی آب، در برخی مناطق کرمان با خبر شوند. حتی اگر بنا به ملاحظاتی به شبکه‌های اجتماعی سر نمی‌زنند تا صدای اعتراض شهروندان را نسبت به قطعی آب این مناطق بشنوند؛ نیز برایم قابل توجیه است. اما این فرض ‌ که روابط عمومی نهادهای مربوط هم گزارشی از وضعیت اسفبار این روزها را به این مدیران نداده‌اند، باور ندارم. با این حساب تمنا می‌کنم دستکم گزارش خبرگزاری ایرنا که متعلق به دولت است را بخوانند و از مشکلات مردم کرمان در خصوص بی‌آبی این روزها با خبر شوند!

در گزارش ایرنا آمده: «بسیاری از مردم شهر کرمان از جمله در بلوار امام حسین، شهرک مطهری، شهرک باهنر، خیابان امام جمعه و بخشی از ساکنان همجوار با بلوار جمهوری می‌گویند: حدود دو هفته است که قطعی و فشار کم آب زندگی را بر آنان سخت کرده، و این در حالی‌ است که روز به روز هم بر گرمی هوا افزوده می‌شود».

اما پاسخ شرکت آب و فاضلاب شهری کرمان به همین چند جمله چیست؟ مدیر روابط عمومی این شرکت به ایرنا می‌گوید: « قطعی برق روز جمعه دو هفته گذشته موجب تخلیه مخزن‌های آب شهر کرمان شده و آبگیری مجدد این مخازن زمان‌بر است». این اظهار نظر عجیب، ولی از سوی اداره برق بی‌پاسخ نمانده است. ایرنا به نقل از «مدیر شرکت توزیع نیروی برق کرمان» در گزارش خود آورده است: « تمامی دستگاه‌های مهم و حساس که باید برقشان تامین شود در راستای برنامه‌های پدافند غیرعامل ملزم هستند دیزل ژنراتور و مولد برق اضطراری برای مواقع ضروری داشته باشند و تامین برق به عنوان یک تکلیف باید در این دستگاه‌ها لحاظ شود».

در همین‌حال، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هم به ایسنا می‌گوید: شهر کرمان با کمبود آب مواجه است و در زمان گرمی هوا چون مصرف آب بالا می‌رود، این کمبود آب محسوس‌ترمی‌شود… در شهر کرمان قطعی آب نداریم، بلکه افت فشار داریم… برای عبور از این بحران باید از خداوند بخواهیم که هوا خنک شود و مردم نیز در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

نکته‌ی حائز اهمیت خبر ایرنا، اما این است که: «امسال آب و فاضلاب شهری کرمان اعلام کرده که به علت فرسوده بودن لوله‌ها و احتمال شکستگی آن، آب به صورت منطقه‌ای قطع نمی‌شود و با فشار کمتر در سراسر شهر جریان دارد». یعنی با این حساب امسال آب جیره‌بندی نمی‌شود؛ چون کمبود آب را تشدید می‌کند و به مصلحت نیست.

حالا که صورت مسئله و راه حل شرکت آب و فاضلاب شهر کرمان آشکار شده، از مسئولان سوال می‌کنم آیا واقعا برای رفع مشکل کمبود آب شرب در کرمان، به بن بست رسیده‌ایم یا هنوز می‌توانیم به‌صورت جدی و اضطراری به راه حل‌های بهتر و حساب شده‌تری بیندیشیم؟ نمی‌گویم چرا برای تامین برق پمپ‌ها چاره‌ای نیاندیشیدند یا چرا در سال‌های گذشته برای رفع پوسیدگی خطوط لوله اقدامی نکردند؛ اما حالا که به این نقطه‌ی دردسرساز رسیده‌ایم، گمان می‌کنم بهتر است برای مردم توضیح بدهیم به‌جز معضل خشک‌سالی که مسئله‌ی دو دهه‌ی گذشته است، چه کارهایی باید انجام می‌شد که نشده است و دلیل آن چه بوده است؟ آیا مسئله‌ی کمبود فعلی آب، براثر ضعف مدیریتی حادث شده یا استان نتوانسته‌ به موقع سرمایه‌گذاری لازم را انجام بدهد؟ علاوه برآن، برای برون رفت از این وضعیت، اگر علاقه‌مند به همکاری مردم در صرفه‌جویی هستیم بهتر نیست با آن‌ها شفاف‌تر هم صحبت کنیم و برنامه‌های امیدوار کننده‌ی خود را به اطلاع آن‌ها برسانیم؟ به‌خصوص که می‌دانیم کمبود آب می‌تواند اثرات منفی بر رفتار اجتماعی مردم بگذارد.

واقعیت این است که کم آبی، در حالی این روزها به مهم‌ترین مشکل اجتماعی کرمان تبدیل شده است؛ که در ماه‌های گذشته هوا نسبت به سال قبل خنک‌تر بوده و هنوز به شدت گرمای سال‌های گذشته نیست. اگر حالا برای کمبود آب چاره‌ای نیاندیشیم، در آینده کم آبی مثل سیلاب می‌تواند خطرآفرین باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز