پیشنهادات اتاق بازرگانی کرمان در حوزه تامین اجتماعی برای کمک به رونق تولید ارائه شد

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۱۳:۲۷:۵۲
کد خبر: ۸۶۶۰۹۷
پیشنهادات اتاق بازرگانی کرمان در حوزه تامین اجتماعی برای کمک به رونق تولید ارائه شد
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمان در نشست کمیسیون بیمه، بانک و مالیات با حضور مدیرکل تامین اجتماعی استان، پیشنهادهای بخش خصوصی برای کمک به رونق تولید در این حوزه را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ عباس جبالبارزی در این نشست با تاکید بر اینکه در سال رونق تولید باید فعالیت ها و اقدامات با سال های قبل متفاوت باشد که تاکنون تفاوت چندانی در فعالیت های سازمان تامین اجتماعی دیده نشده است، گفت: در موضوع بخشودگی جرائم کارفرمایان ابهاماتی وجود دارد زیرا عده‌ای نباید مشمول جریمه و عده دیگری نباید شامل بخشودگی جرائم می شدند.

وی افزود: در شرایط کنونی، بسیاری از بنگاه های اقتصادی در پرداخت حق بیمه ماهیانه دچار مشکل هستند که تقسیط حق بیمه و دریافت لیست از کارفرمایان، خواسته فعالان اقتصادی در راستای کمک به رونق تولید است. جبالبارزی، ضمن انتقاد از بروکراسی اداری در سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: درخواست راه اندازی سامانه الکترونیکی برای انجام امور ارباب رجوع مطرح شده تا از گرفتاری های فعالان اقتصادی و مراجعه چندین باره بکاهد. عضو هیات رئیسه اتاق کرمان، با اشاره به اینکه دریافت مفاصا حساب بیمه برای افرادی که بدهی آنها تقسیط و تعیین تکلیف شده، دیگر خواسته کارفرماست، بیان کرد: اینکه می گویند مفاصا حساب به شرط پرداخت کامل بدهی ارائه می شود، به رونق تولید کمک نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: دعوتنامه‌های تامین اجتماعی در اقدامی مناسب از طریق پیامک و ایمیل به کارفرما ارسال می شود اما برخی فعالان اقتصادی به هر دلیلی متوجه اینگونه اطلاع رسانی نشده و دچار مشکلاتی شده‌اند که درخواست می‌شود سامانه تاییدیه دریافت ایمیل و یا پیامک راه اندازی، و در صورت پاسخ ندادن کارفرما، موضوع را پیگیری و او را مطلع کنند.

جبالبارزی، در بخش دیگری با اشاره به اینکه صد درصد سهام بانک رفاه کارگران مربوط به سازمان تامین اجتماعی است، تصریح کرد: در بحث رونق تولید بر روی بهره‌وری توجه و تاکید جدی شده که پیشنهاد می شود این بانک به کارگران تسهیلات دهند تا بتوانند با نامه کارفرما منزل اجاره به شرط تملیک بسازند. وی در ادامه به تصویب قانون تامین اجتماعی در پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: بیش از 40 سال این قانون تغییر نکرده اما بیش از چند هزار صفحه بخشنامه دارد که اصلاح این قانون با نظر تشکل های بخش خصوصی، خواسته فعالان اقتصادی است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمان، سازمان تامین اجتماعی را انحصاری و بدون رقیب عنوان کرد و گفت: اگر سازمان های بیمه‌ای متعدد ایجاد شود و قدرت رقابت وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات این حوزه برای فعالان اقتصادی برطرف خواهد شد. جبالبارزی، به ترکیب زوج هیات های بدوی تامین اجتماعی که ممکن است به رای گیری نینجامد، اشاره کرد و افزود: همچنین در هیات های تجدید نظر نیز ترکیب افراد دارای حق رای به گونه‌ای تنظیم شده که بیشتر به سود تامین اجتماعی است و به همین دلیل از وزیر تعاون، کار و  رفاه اجتماعی درخواست می کنیم که نماینده خود در هیات‌ها را فردی خارج از سازمان تامین اجتماعی انتخاب کند.

وی به برخی مسائل مربوط به اداره کل بیمه تامین اجتماعی استان کرمان اشاره کرد و گفت: بدنه کارشناسی و حتی برخی مدیران شعب این اداره کل، تفکر حمایت از بخش خصوصی برای تحقق رونق تولید و ایجاد اشتغال را ندارد و گاهی برای اجرای برخی بخشنامه هایی که به سود کارفرماست، بسیار سلیقه‌ای عمل می شود. جبالبارزی تصریح کرد: اداره کل تامین اجتماعی استان، کارفرمایان را در سه گروه طلایی، نقره‌ای و برنزی تقسیم و میزکارآفرینی را تعریف کند تا تکریم بیشتر و تسهیل در انجام امور کارفرمایان صورت گیرد. عضو هیات رئیسه اتاق کرمان بیان کرد: در بسیاری از دستگاه ها به برخی درخواست های فعالان اقتصادی به بهانه مشکلات احتمالی پیش آمده در بازرسی ها، توجه و همکاری لازم صورت نمی گیرد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه حل مشکلات کارفرمایان به معنای حل مشکلات سازمان تامین اجتماعی است، گفت: رویه، روال و منش اداره کل تامین اجتماعی استان بر پایه برطرف کردن مسائل در چارچوب ضوابط و مقررات با حداکثر مساعدت است. علی حسینی در بخش دیگری در رابطه با پیشنهادات مطرح شده در زمینه رونق تولید و بهبود کسب و کار ادامه داد: برای جلوگیری از بیکاری و همچنین حفظ و افزایش اشتغال، خواسته های بخش خصوصی را با جدیت و در حد توان در استان پیگیری می‌کنیم و برخی مسائل ملی را باید در سطح کلان و تغییر قوانین در مجلس پیش برد.

محمدحسین اکبری یزدی، رئیس کمیسیون بیمه، بانک و مالیات اتاق بازرگانی کرمان نیز در این نشست ضمن تقدیر از تلاش های جلیل کاربخش رئیس سابق این کمیسیون برای پیگیری و حل مشکلات فعالان بخش خصوصی، گفت: امیدواریم در دوره نهم نیز با جدیت پیگیر مسائل بخش خصوصی باشیم.

 گفتنی است در این نشست مواردی مانند مساعدت بیشتر برخی شعب تامین اجتماعی در استان، پیشنهاد پذیرفتن تاییدیه اتاق کرمان برای بخشودگی جرائم کارفرمایان، درخواست نظارت بیشتر و بررسی دقیق فعالیت های موسسه های حسابرسی، انجام حسابرسی ها مربوط به آخرین سال مالی و نه سال های قبل، ارائه پرینت محاسبات به کارفرما و... از سوی فعالان اقتصادی مطرح و برای پیگیری و حل آنها قول مساعد داده شد.

همچنین در پایان این نشست پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک اتاق کرمان و اداره کل بیمه تامین اجتماعی استان برای طرح مشکلات فعالان اقتصادی و تصویب و ابلاغ آنها برای اجرا مطرح و مصوب شد.

 

نظر شما