گزارشی از بحران ریزگردهای استان؛

ریزگرد؛ بحرانی که باید حل شود

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۱۳:۰۴:۴۲
کد خبر: ۸۷۱۲۶۲
ریزگرد؛ بحرانی که باید حل شود
در سطح کشور کانون های ریزگردی زیادی داریم؛ کانون هایی که حتی خوش آب و هواترین مناطق سرزمین مان را نشانه رفته است چه برسد به استان گرم و خشکی همچون کرمان!

به گزارش خبرگزاری برنا؛ پس از بارش‌های اخیر، موضوع مهمی ذهن بسیاری از فعالان زیست محیطی را به خود مشغول کرده و آن تاثیر بارندگی‌های اخیر بر ریزگردها است. در این گزارش به یک سئوال پاسخ داده شده است و آن این است که آیا بارش های اخیرریزگردهای استان  را مهار خواهد کرد؟

سیلاب ها باعث ایجاد شدن ریزگرد می شوند

این روزها در اخبار و جراید و برخی نشست های مکرر عنوان می شود؛ بارش های باران و سیلاب کانون های ریزگرد استان  را مهار می کند. اما به گفته مدیر کل سازمان محیط زیست کرمان احتمال افزایش کانون ریزگردها در استان در پی وقوع سیلاب های اخیر وجود دارد. بنابراین فرضیه مطرح شده به نوعی آدرس غلط دادن  به مردم است.

مرجان شاکری در گفتگویی در این  باره اینگونه توضیح می دهد: سیلاب ها ضمن داشتن فواید مضراتی نیز دارند اما در مجموع سیلاب ها باعث ایجاد شدن ریزگرد می‌شوند چرا که سیلاب گل و لای را در یک منطقه جمع می کند لذا احتمال شدت گرد و غبار در مناطقی که سیلاب به وقوع پیوسته بیشتر است و خود این مناطق می توانند به عنوان یک کانون ریزگرد در منطقه تبدیل شوند.

سیل فقط تالاب ها را پر آب کرد

و اما باز می گردیم  به طرح پرسش اول و به بررسی اثرات سوء این ادعا می پردازیم. وقتی در اذهان این تصویر شکل گیرد که  با بارش ها دیگر گرد و غباری نخواهیم داشت به محض وقوع نخستین گرد و غبارها و ایجاد هوای ناسالم و ناپاک مردم عصبی خواهند شد چرا که آدرس غلط به مردم داده ایم این در حالی است که سیل فقط تالاب ها را پر آب کرد و تالاب ها تنها درصدی از کانون های ریزگرد هستند.

دوم اینکه هنوز برنامه جامعی از سوی مسئولان برای مهار گرد و غبارمطرح نشده است و حتی اگر برنامه ای هم مطرح شده باشد اعتبارات لازم استانی در این زمینه اختصاص نیافته است.

بهترین راه  برای کنترل طوفان های گرد و غبار وریزگرد، تثبیت خاک ها

کنترل و مقابله  با ریز گردها، فرایندی زمان بر و نیازمند برنامه ریزی های جامع و کلان است. شاید بتوان گفت بهترین راه  برای کنترل طوفان های گرد و غبار وریزگرد، تثبیت خاک ها و به حداقل رساندن پدیده فرسایش خاکی است. البته در این میان گه گاه اقداماتی از سوی دولت های مختلف صورت گرفته و تلاش هایی نیز انجام شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز