گزارشی از صرفه‌جویی در مصرف انرژی در شرایط فعلی؛

بدمصرفی؛ یک خیانت واضح است

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۰۵:۰۰:۵۹
کد خبر: ۸۷۱۹۳۸
بدمصرفی؛ یک خیانت واضح است
صریح ترین و روشن ترین موضع گیری ها برای صرفه جویی و جلوگیری از اسراف همیشه توسط مقام معظم رهبری صورت گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از کرمان؛ اسراف در آب، اسراف در برق، اسراف در بنزین، اسراف در نان و... غافل از اینکه اصرار بر اسراف مرگ منابع ما را در پی دارد چرا که این منابع حیاتی تجدید پذیر نیستند اما متاسفانه اسراف در منابع کشور به حدی است که به یک مقوله عادی تبدیل شده است. اما متاسفانه اسراف در منابع کشور به حدی رسیده که به یک مقوله عادی تبدیل شده است.

بدمصرفی که یک خیانت واضح است و برای بعضی ها یک روال قدیمی به حساب می آید، اجازه ندهیم سایه بی آبی و خاموشی برق بر سر فرزندانمان بیفتد.

رهبری در بیاناتی عنوان گفته اند: باید الگوی مصرف کشور و جامعه اصلاح شود. هر چه انرژی ای که مصرف می شود، کمتر باشد برای کشور سودمندتر است. در این زمینه نسبت  به بعضی از کشورهای پیشرفته، مصرف شدت انرژی ما هشت  برابر بیشتر است! این ها اسراف هایی است که در جامعه دارد انجام می گیرد.

هفته صرفه جویی در مصرف آب و انرژی به ما این نکته  را یادآوری می کند؛ درست مصرف نکردن و اسراف  در استفاده از منابع نه تنها یک پدیده و معضل اجتماعی است  بلکه مانع هر گونه برنامه ریزی اقتصادی می شود.

شاخص های مصرفی آب و برق در ایران

در حال حاضر ایرانیان در مصرف تمام حامل های انرژی سرآمد دنیای خود هستند که البته جای افتخار و مباهات ندارد.یک تحقیق آماری از شاخص های مصرفی برخی از اقلام در کشور، رکوردهای ایران  را در این زمینه نشان می دهد.

این آمار که بر روی خروجی سایت سندیکای صنعت برق ایران قرار داده شده  به ما نشان می دهد؛ سرانه مصرف روزانه آب(لیتر) ایران 2 برابر میانگین جهانی و سرانه مصرف سالانه گاز(متر مکعب) ایران 3 برابر میانگین جهان و سرانه مصرف روزانه بنزین(لیتر) ایران 6 برابر میانگین جهان است. همچنین در بخش مصرف نهایی انرژی، متوسط مصرف در بخش ساختمان و مسکن ایران نیز به ازای هر متر مربع در سال حدود 500 کیلو وات ساعت است اما این رقم در دنیا 160 کیلو وات ساعت است.

چرا صرفه جویی؟

با استفاده منطقی از انرژی نه تنها شاهد کاهش هزینه های مصرف انرژی خواهیم  بود  بلکه آثار مفیدی همچون کاهش آلودگی زیست محیطی، تداوم طول عمر منابع مالی و در نهایت توسعه اقتصادی کشور را به دنبال خواهد داشت. در ایران بیشترین مقدار مصرف آب و برق در فصل تابستان است.

به همین  دلیل موکدا توصیه می شود که در ساعات پیک مصرف مشترکان به صرفه جویی بپردازند تا شاهد خاموشی و قطع آب نباشند. این مقوله در زمینه مصرف گاز در فصل زمستان نیز صادق است.

سایه  بی آبی بر سر شهر کرمان

تابستان است و فصل، فصل مصرف آب. حال می خواهیم ببینیم که وضعیت آب شهر کرمان چگونه است؟ گفته می شود؛ نیاز آبی شهر کرمان در پیک مصرف 3 هزار لیتر در ثانیه بوده این در حالی است که کل ظرفیت تامین آب شرب شهر کرمان یک هزار و 950 لیتر در ثانیه است، بنابراین یک هزار و 50 لیتر در ثانیه در زمان پیک مصرف با کمبود آب مواجه هستیم.

«محمد طاهری» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کرمان در گفت‌و‌گو یی در زمینه وضعیت آب شرب شهر کرمان، می گوید: شهر کرمان با کمبود آب مواجه است و در زمان گرمی هوا چون مصرف آب بالا می‌رود، این کمبود آب محسوس‌تر می‌شود.

وی با بیان این مطلب که در شهر کرمان قطعی آب نداریم بلکه افت فشار داریم، تصریح کرد: با توجه به افزایش مصرف بی رویه آب در پیک گرمایی، افت فشار آب در شهر کرمان داریم زیرا مصرف آب، تابعی از گرمی هواست.

مدیرعامل آبفای استان کرمان اظهار کرد: همه ظرفیت تامین آب شرب شهر کرمان در مدار هستند و مورد جدیدی برای ورود به مدار آب شرب کرمان در سال‌جاری نداریم و برای عبور از این بحران باید از خداوند بخواهیم که هوا خنک شود و مردم نیز در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و به اندازه نیاز خود مصرف کنند.

وی عنوان کرد: نیاز آبی شهر کرمان در پیک مصرف 3 هزار لیتر در ثانیه است این در حالی است که کل ظرفیت تامین آب شرب شهر کرمان یک هزار و 950 لیتر در ثانیه است، بنابراین یک هزار و 50 لیتر در ثانیه در زمان پیک مصرف با کمبود آب مواجه هستیم.

طاهری به میزان مصرف آب کولرهای آبی اشاره کرد و افزود: هر کولر آبی در شبانه روز 600 لیتر آب مصرف می‌کند؛ حال حدود 230 هزار واحد مسکونی در شهر کرمان داریم و شما تصور کنید که اگر هر خانه یک کولر حداقل داشته باشد؛ چه میزان آب فقط در این بخش مصرف می‌شود؟

بنابراین از مردم می‌خواهیم که شب‌ها تا جایی که می‌توانند کولرهای خود را خاموش و درب و پنجره‌ها را باز کنند همچنین در دو ماه اول تابستان حیاط و ماشین خود را با آب نشویند.

وی بر لزوم مدیریت مصرف تاکید کرد و ادامه داد: اگر مردم بتوانند مصرف آب خود را در دو ماه اول تابستان مدیریت کنند می‌توانیم تابستان امسال را با مشکلات کمتری پشت سر بگذاریم؛ لذا از مردم درخواست داریم مصرف آب خود را مدیریت کنند و از قطره، قطره آب در این تابستان محافظت کنند تا بتوانیم تابستان جاری را با مشکلات کمتری عبور کنیم.

***سخن آخر

بیایید صرفه جویی را باور کنیم و تا نهادینه شدن آن پافشاری نماییم و از همین  لحظه با صرفه جویی در مصرف آب و برق و سایر منابع شروع کنیم و بدانیم  و باور قلبی کنیم که حتی ثانیه ای دیگر دیر است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز