ریاست هیئت فوتبال استان کرمان عنوان کرد:

حضور ۲۰ تیم از استان کرمان در لیگ های کشوری /در تیم‌های ملی باید نفرات بیشتری از استان کرمان حضور داشته باشند

۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۱۵:۲۶:۴۰
کد خبر: ۸۷۲۷۲۱
حضور ۲۰ تیم از استان کرمان در لیگ های کشوری /در تیم‌های ملی باید نفرات بیشتری از استان کرمان حضور داشته باشند
رئیس هیئت فوتبال استان کرمان از حضور 20 تیم از این استان در لیگ های کشوری طی سال 97 خبر داد و گفت: در این زمینه جزو سه استان اول کشور هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ دکتر علی قرایی در همایش یک روزه کمیته جوانان و استعدادیابی هیئت فوتبال استان کرمان که با حضور اکبر محمدی رئیس کمیته جوانان استعدادیابی فدراسیون فوتبال برگزار شد، ضمن خیرمقدم به حاضران در جلسه، به ویژه محمدی رئیس کمیته جوانان استعدادیابی فدراسیون فوتبال، رؤسای فعال کمیته جوانان برخی از شهرستان ها، استعدادیابان و ... اظهار داشت: استان کرمان به عنوان پهناورترین استان ایران، که 11 درصد از مساحت خاک کشور را به خود اختصاص داده، دارای 23 شهرستانست که از سمت شمال (شهرستان انار) تا جنوبی ترین نقطه آن، نزدیک به 810 کیلومتر مسافت دارد و می توان گفت استان کرمان تقریبا سه استان است.

 وی افزود: این استان، به خاطر شرایط جغرافیایی خاصی که دارد در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار گرفته و این فرصت ها و تهدیدهایی را برای استان به وجود می آورد که باید مسئولان به آن، به عنوان یک استان خاص نگاه ویژه ای کنند.

دکتر قرایی با اعلام اینکه 14 ماه است که توفیق خدمتگزاری در بحث فوتبال استان نصیب اینجانب شده، تصریح کرد: در روز مجمع انتخاباتی، یکی از اولویت های اصلیم را بحث تیم های رده، فوتبال پایه و استعدادیابی عنوان کرد و تاکنون نیز با توجه به همین اولویت بندی کار کردیم و طی صحبت هایی که با تیم اجرایی و تیم فکری که داشتیم، اعلام کردیم اگر بخواهیم در پایه ها موفق باشیم نیاز است. پیوند بین فوتبال و آموزش و پرورش برقرار کنیم تا بتوانیم از پتانسیل آموزش و پرورش هم استفاده کنیم.

وی یادآور شد: بدین ترتیب، میرزاحسینی معاون اداره کل آموزش و پرورش استان را به عنوان رئیس کمیته جوانان انتخاب کردیم.

رئیس هیئت فوتبال استان کرمان از حضور 20 تیم از این استان در لیگ های کشوری طی سال 97 خبر داد و گفت: در این زمینه جزو سه استان اول کشور هستیم و این به همت همه باشگاه های فعال در استان کرمان به وجود آمد.

دکتر قرایی با بیان اینکه در سال 97، 6 میزبانی به صورت مجتمعی با شرایط خاص متقبل شدیم، افزود: این میزبانی ها در سراسر استان از جنوبی ترین نقطه تا شمالی، شرقی و غربی ترین بخش استان انجام شد و در این زمینه توانستیم میزبانی ها را با محوریت شهرستان هایی مثل سیرجان، زرند، عنبرآباد، رفسنجان، شهربابک و منوجان داشته باشیم.

وی به راه اندازی لیگ رده های استان در سال 97 اشاره و تصریح کرد: تعداد 186 مسابقه در رده ها در استان و تعداد162 مسابقه ی کشوری برگزار شد.

دکتر قرایی یادآور شد: تمام مسابقات در رده هایمان از نونهالان، زیر 15 سال، زیر 16 سال، زیر 17 سال، زیر 19 سال و امید لیگ هایشان در استان برگزار شد و حتی رقابت هایی که فدراسیون خواسته بود نیز انجام شد.

رئیس هیئت فوتبال استان کرمان بیان داشت: علی رغم همه ی مشکلات مالی که گربانگیر ورزش و فوتبال شده ولی ما سعی کردیم مسابقات را در پایه ها برگزار کنیم چرا که نفعش در نهایت برای خودمان است.

دکتر قرایی گفت: برگزاری مسابقات را در سال اول آسان گرفتیم، بدین ترتیب یا ورودی نگرفتیم و یا تخفیف دادیم تا تیم های مناطق محروم هم بتوانند در رقابت ها شرکت کنند.

وی استان کرمان را از نظر استعدادهای فوتبالی ناب دانست و افزود: ما در سمت جنوب و شرق استان، استعدادهای بسیار خوبی داریم که متأسفانه در محرومیت محض هستند.

دکتر قرایی تصریح کرد: تمام استعدادهای ما در جنوب، شرق و مناطق محرومند ولی سرمایه در این استان در سمت شمال است که ما باید به این سمت برویم تا بتوانیم منابع را از سمت شمال به سمت جنوب و شرق کشور بیاوریم.

وی خطاب به محمدی رئیس کمیته جوانان استعدادیابی فدراسیون فوتبال ابراز امیدواری کرد: با حضور وی بتوانند با مدیران باشگاه ها به توافق برسند که پایگاه های استعدادیابی شان را در جنوب و در شرق بزنند تا بدین ترتیب استعدادهای مناطق محروم هم کشف شوند.

دکتر قرایی با اعلام اینکه علیرضا آرتا از اطراف بم است، بیان داشت: این نشان می دهد آنجا پتانسیل های زیادی در این زمینه دارد.

وی با تأکید بر اهمیت رده های پایه به ویژه در دنیای امروز گفت: در دنیای کنونی فوتبال اگر آینده ی فوتبالی خوبی را رقم بزنیم، باید برای رده های سنی برنامه داشته باشیم و می توان گفت، موفقیت رشته های ورزشی و فدراسیون های مرتبط در گرو استفاده از یافته های جدید علمیست که باید به آن واقف باشیم.

دکتر قرایی تأکید کرد: مربیان باید تلاش کنند شناسایی قهرمانان بر مبنای علمی و شاخص های ارزیابی صورت گیرد نه اینکه به صورت تصادفی و علاقه ی شخصی و خانوادگی انجام شود.

وی یکی از مباحث اصلی کمیته جوانان را پیگیری بحث استعددیابی عنوان کرد و افزود: استان کرمان معدن بازیکن است، شاید عده ای معتقد باشند، در خوزستان بازیکن زیاد باشد اما به جرأت می توانم بگویم اگر یک دهم امکاناتی که در فولاد خوزستان وجود دارد در جنوب و شرق و برخی از شهرهای شمالی این استان بود، قطعا ما می توانستیم همگام با آنها بازیکنانی را در تیم های ملی داشته باشیم.

دکتر قرایی تصریح کرد: تفاوت در عملکرد بازیکنانی که مهارت های یکسانی را دریافت می کنند اما در عمل اجراهای متفاوتی را نشان می دهند به دلیل تفاوت در استعدادهای آنهاست و جامعه ی ایرانی الحمدلله در فوتبال از یک استعداد بسیار غنی برخوردارست ولی  همیشه مشکلاتی مانند فقدان برنامه ریزی و فرایند شایسته پروری نتوانسته بهترین گزینه ها را شناسایی کند.

وی با اعلام اینکه در ایران گرایش جوانان به سمت فوتبال بر اساس سنت ها، فشار خانواده ها، مقبولیت و محبوبیت آن رشته در اذهان عمومی، تخصص مربیان مدارس و فراهم بودن امکانات ورزش مربوطه است، یادآور شد: استعدادیابی نیز در کشور ما بیشتر بر اساس یک نگاه سنتی و از طریق مشاهدات میدانی و عینی است، این در حالیست که در دنیای امروز استعدادیابی از طریق یک روند علمی کشف می شود و هر کودک قبل از بازی کردن در هر رشته بر اساس یک روند علمی سنجیده می شود و بدین ترتیب مشخص می شود، هر کس استعداد چه رشته ای را دارد.

رئیس هیئت فوتبال استان کرمان تأکید کرد: فوتبال به خاطر محبوبیتی که در کشور ما دارد، نیازمند نگاه بسیار ویژه ای است، تا شرایط رشد و پیشرفت افراد مستعد به وسیله ی برنامه های مدون استعدادیابی صورت گیرد.

دکتر قرایی بیان داشت: امروز در مدارس فوتبال دنیا می بینیم که بهترین و مجرب ترین مربیان را در رده ها بکار می برند، این درحالیست که متأسفانه در ایران مربیان کم تجربه در پایه ها  استفاده می شود و این بر می گردد به مربیان فوتبالی ما که بیشتر نگاهشان به تیم های بزرگسالان است و به رده ها در سایه نگاه می کنند.

وی گفت: خود مربیانی که در سطح پایه فعالیت می کنند، نیز قبول دارند که باید سطح دانششان رشد پیدا کند.

دکتر قرایی افزود: شاید در رده ها برای مربیان پولی نباشد اما کسب تجربه بزرگترین غنیمت برای آنهاست.

وی یکی دیگر از ضعف های مدارس فوتبال را فصلی بودن آنها دانست و تصریح کرد: متأسفانه اکثر این کلاس ها دایمی نیستند ولی این در حالیست که می توان برای کلاس های دایمی امتیازات خاصی استفاده کرد، اگر چه ما در استان کرمان برای کلاس های فوتبال دایمی امتیازات ویژه ای داریم.

 دکتر قرایی در بخش دیگری از سخنانش به بحث بانوان اشاره کرد و یادآور شد: در بحث بانوان خوشبختانه خوب کار شده است، به طوری که هم اکنون در لیگ برتر تیم های اول و دوم از استان کرمان هستند.

وی بیان داشت: در فوتسال نیز، از 4 تیم پایانی دو تای آنها کرمانی هستند.

رئیس هیئت فوتبال استان کرمان با اعلام اینکه در رشته ی فوتسال بانوان، رقابت ها را در سه رده برگزار کردیم، گفت: متأسفانه نتوانستیم این رقابت ها را در رشته ی فوتبال برگزار کنیم اما امسال تصمیم داریم رده ها را در فوتبال فعال کنیم.

دکتر قرایی با اشاره به میزبانی استان کرمان در دوره های استعدادیابی، افزود: با وجودی که ما استعدادهای خیلی خوبی در استان داریم  اما این دوره های استعدادیابی برای کرمان خروجی مناسبی نداشت.

 وی خواستار حذف نگاه سلیقه ای در استعدادیابی ها شد و تأکید کرد: باید نگاه سنتی جایش را به شایسته محوری دهد.

دکتر قرایی با اعلام اینکه مربیانی که در تیم های رده استان کرمان فعالیت می کنند، مربیانی مجرب و توانمند هستند، تصریح کرد: این مربیان می توانند جزو کادر مربیگری تیم های ملی باشند، چه ایرادی دارد از مربیان کرمانی نیز در کادر تیم های ملی حضور داشته باشد.

وی یادآور شد: انجام این کار علاوه بر کسب تجربه برای مربیان، سبب افزایش انگیزه در آنها می شود.

رئیس هیئت فوتبال استان کرمان از اعلام آمادگی این استان برای میزبانی کلاس های آموزشی خبر داد و بیان داشت: آمادگی داریم کلاس های آموزشی در بخش های مختلف را در استان کرمان برگزار کنیم.

دکتر قرایی از رئیس کمیته جوانان استعدادیابی فدراسیون فوتبال خواست: در خروجی تیم های ملی (هم کادر فنی و هم بازیکنان) نفرات بیشتری از استان کرمان حضور داشته باشند.

 

نظر شما