رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

عدالت؛ قربانی افزایش درآمدهای مالیاتی استان نشود

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۱۳:۱۷:۱۴
کد خبر: ۸۷۳۳۶۹
عدالت؛ قربانی افزایش درآمدهای مالیاتی استان نشود
رئیس اتاق بازرگانی کرمان بر قربانی نشدن عدالت به دلیل افزایش سهم درآمدهای مالیاتی استان تاکید کرد و گفت: در سال جاری علیرغم نبود رونق در تولید، اشتغال و درآمدها، سهم درآمدهای مالیاتی استان با افزایش 48 درصدی پیش بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب زاده در سمینار آموزشی مالیاتی "مالیات عادلانه، بستر رونق تولید" افزود: اگر چه کرمان بیشترین رشد سهم درآمدهای مالیاتی را در بین استان های کشور داشته اما ماموران مالیاتی صرفا نباید به فکر وصول این درآمد باشند زیرا مشکلات بسیاری به فعالان اقتصادی و بخش تولید استان وارد می شود. وی ادامه داد: میزان افزایش  درآمدهای مالیاتی را باید از فرارهای مالیاتی وصول کرد و شرایط را بیش از این برای افرادی که شفاف و مشخص فعالیت و اظهارنامه تکمیل می کنند، دشوار نکرد.

وی با بیان اینکه همه باید برای تحقق شعار رونق تولید تلاش کنند، اظهار کرد: هیچ کس در پرداخت حقه مالیات تردید ندارد اما باید این مالیات عادلانه و بدون ایجاد مشکلات مضاعف برای فعالان اقتصادی باشد. طبیب زاده، ضمن اینکه از قضات درخواست کرد بر دادرسی مالیاتی تمرکز ویژه داشته باشند، خاطرنشان کرد: بر اساس برخی آمارها 80 درصد درآمد مالیاتی استان کرمان از محل هیات های حل اختلاف وصول می شود که اگر قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرا شود وصول مالیات بر پایه است و وضعیت مالیاتی افراد به صورت تصادفی بررسی می شود.  

رئیس اتاق کرمان افزود: از نمایندگان اداره کل مالیاتی و قضات درخواست می شود در هیات های حل اختلاف عادلانه عمل کنند و قضات اجازه ندهند هیاتی تشکیل نشود. وی با اشاره به اینکه اتاق کرمان نیز سعی می‌کند نمایندگان عالم و عادل را به این هیات ها بفرستد و آنها را آموزش دهد، ادامه داد: از هیات های حل اختلاف مالیاتی درخواست می شود در سال جاری توجه بیشتری به تولید داشته باشند.

طبیب زاده، بیان کرد: سازمان ها و دستگاه های مختلف باید در سال جاری تغییراتی را ایجاد کنند تا شعار رونق تولید محقق شود که متاسفانه تاکنون فعالان اقتصادی تغییر محسوسی را در این مسیر مشاهده نکرده اند. وی گفت: به گفته نمایندگان دولت و مجلس، اتاق کرمان فعال ترین و پیگیرترین اتاق در زمینه اصلاح قوانین و مقررات بوده که می توان به قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون مالیات های مستقیم اشاره کرد.

وی از تعامل و همکاری دادگستری و اداره کل مالیاتی استان برای حل مشکلات فعالان اقتصادی قدردانی کرد و افزود: دستگاه قضا، ماموران مالیاتی و فعالان اقتصادی همه در یک کشتی هستند و وقتی رونق تولید نباشد همه متضرر می شوند و اثرات آن در دستگاه قضا و میزان وصول مالیات نیز مشهود است.

تصمیمات قضات سبقه حمایت از رونق تولید داشته باشد

رئیس کل دادگستری استان کرمان نیز در ادامه این سمینار، گفت: تا زمانی که قوانین اصلاح می شود و در حال اصلاح است تصمیمات قضات در هیات های حل اختلاف مالیاتی باید سبقه حمایت از رونق تولید داشته باشد و رویکرد و نگاه به سمت حمایت از رونق تولید باشد زیرا این موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و از انتظارات ملت و نیازهای کشور است. یدالله موحد افزود: اعضایی که بنا به تخصص خود در هیات های حل اختلاف مالیاتی به کار گرفته می شوند باید مستقل باشند تا بتوانند داوری منصف داشته و اصل بی طرفی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: حکمت و فلسفه حضور یک عضو قضایی در نهادهای شبه قضایی از جمله هیات های حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدید نظر این است که این دغدغه را از ذهن مردم و بخش خصوصی پاک کند زیرا مردم وقتی می دانند یک قاضی عضو است از اجرای قوانین بر مدار صحیح، عادلانه و رصد رفتارها و تصمیمات از سوی قاضی عادل اطمینان خاطر پیدا می کنند. موحد تصریح کرد: همچنین فلسفه حضور قاضی در هیات های حل اختلاف مالیاتی، تعدیل، کنترل و مهار قدرت، نظارت بر حسن اجرای قانون و تصمیم عادلانه مالیاتی است و حضور اثرگذار و کارآمد قضات در این هیات ها می تواند نتایج فراوان و مفیدی را برای جامعه به دنبال داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: انتظار حمایت قضایی از سوی مدیران واحدهای تولیدی، به دلیل مشکلات مالیاتی و کمبود نقدینگی است که این دو عامل در شرایط کنونی مشکلات بسیاری را در تحقق رونق تولید ایجاد می کنند. وی ادامه داد: تمرکز مالیاتی باید به بازارهای دلالی از جمله سکه، مسکن و مانند اینها منتقل شود زیرا اگر محیط دلالی از نظر مالیاتی ناامن باشد، سرمایه ها به سمت تولید متمایل می شود.

عدالت مالیاتی باید رعایت شود

مدیرکل امورمالیاتی کرمان نیز در ادامه با بیان اینکه مالیات باید از افرادی که درآمد دارند وصول شود، گفت: باید عدالت مالیاتی رعایت شود زیرا وصول بیشتر مالیات از مردم و یا وصول کمتر حقوق دولت هر دو حق الناس محسوب می شود. محمد سلمانی تاکید کرد: قوانین و مقررات مالیاتی باید شفاف و همه در برابر قانون یکسان باشند تا عدالت مالیاتی اجرا شود.

وی به رابطه منطقی و اعتماد دو طرفه بین مردم و دولت اشاره و اظهار کرد: سال گذشته و امسال به دلیل وجود اطلاع رسانی های مناسب و همراهی اتاق های بازرگانی، اصناف و اتحادیه های کرمان، میزان خوداظهاری در استان افزایش یافت و رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد. سلمانی افزود: برای جلوگیری از فرار مالیاتی، گروهی متشکل از ماموران و نمایندگان تخصصی هیات ها را تشکیل داده‌ایم و به دنبال گسترش پایه های مالیاتی هستیم.

گفتنی است کارگاه آموزش مالیاتی "مالیات عادلانه؛ بستر رونق تولید" ویژه قضات دادگستری با تدریس "غلامحسین دوانی"  عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و عضو شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز