رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

اقتصاد رانتی محصول نامناسب بودن محیط کسب و کار است

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۱۴:۴۳:۳۲
کد خبر: ۸۸۱۰۵۹
اقتصاد رانتی محصول نامناسب بودن محیط کسب و کار است
رئیس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به اینکه محیط کسب و کار مناسب عامل اصلی توسعه کشور و استان محسوب می شود، گفت: نامناسب بودن این محیط، اقتصاد رانتی، فسادزا، زیرزمینی و غیررسمی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب زاده در نشستی با موضوع بررسی راهکارهای رفع موانع بهبود محیط کسب و کار افزود: فعال اقتصادی و بخش خصوصی به خوبی فرآیندهای پیچیده، پرهزینه، زمان بر و خسته کننده فضای کسب و کار را لمس می کند. وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای جهانی و داخلی، رتبه ایران در شاخص های بهبود فضای کسب و کار مناسب نیست، تصریح کرد: در این رابطه کشور گرجستان در سال 2005 مانند ایران رتبه مناسبی نداشت و رتبه 100 جهان را دارا بود اما در حال حاضر به رتبه ششم ارتقا یافته است.

طبیب زاده ادامه داد: به طور قطعی در کشور گرجستان برای بهبود فضای کسب وکار، به برگزاری همایش و سمینار و تصویب قانون و بخشنامه نپرداخته اند بلکه با باور جدی به این مهم، فرآیندها را مشخص و برای اجرای آن زمان تعیین کردند. رئیس اتاق کرمان بیان کرد: شعارهای خوبی مانند اقتصاد بدون نفت، دولت چابک، کسب رتبه نخست اقتصاد منطقه در سال 1404 و بهبود محیط کسب و کار را مطرح می کنیم اما برای تحقق آنها باور جدی و عمومی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: رتبه هفدهم کرمان در شاخص های بهبود محیط کسب و کار کشور، زیبنده توسعه این منطقه نیست و اخذ مجوزها و تامین مالی پروژه ها دغدغه اصلی فعالان اقتصادی استان است. طبیب زاده، ادامه داد: باید این مطالبه عمومی وجود داشته باشد که چرا اخذ مجوزها در کرمان، فرآیندی طولانی، پرهزینه، پیچیده و خسته کننده دارد و با وجود استعلامات بسیار، کارها پیش نمی رود.

وی بیان کرد: از استانداری کرمان نیز درخواست می کنیم کمیته و یا کمیسیونی برای تحلیل این مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب و قابل اندازه‌گیری تشکیل دهد تا فضای کسب و کار با هدف توسعه استان بهبود یابد.رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها و دریافت مجوزها در استان کرمان از سامانه سیماک (زیرساخت نرم‌افزاری دانش‌بنیان، برای مدیریت بهینه اموراملاک و نیز تسهیل و سرعت بخشیدن فعالیت های مقدماتی سرمایه‌گذاری و شکل‌گیری فعالیت‌های اقتصادی) استفاده شده و همچنان امکان استفاده از این سامانه در کرمان وجود دارد، اما ما هیچ دلبستگی به آن نداریم و از هر نرم افزار مورد تایید که بستر الکترونیکی لازم را برای اجرای پنجره واحد سرمایه گذاری فراهم کند، استفاده می کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز