رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی:

اصلاح مقررات برای بهبود محیط کسب و کار صورت می گیرد

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۱۴:۳۰:۰۲
کد خبر: ۸۸۱۱۱۷
اصلاح مقررات برای بهبود محیط کسب و کار صورت می گیرد
رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی، گفت: بر اساس دستور وزیر اقتصاد باید در ماه جاری، آن دسته از مقررات، رویه ها، مجوزها، فرآیندهای مربوط به سازمان های گمرکات و امور مالیاتی کشور که در صورت اصلاح آنها، محیط کسب و کار بهبود می یابد، گردآوری شود.

 به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ علی فیروزی، با تاکید بر اینکه وزارت اقتصاد این موارد را ابلاغ می کند تا روند کار تسهیل شود، افزود: از فعالان بخش خصوصی درخواست می‌کنم مقررات و فرآیندهای مرتبط با موضوع مذکور را تا هفته آینده برای وزارتخانه ارسال کنند.

وی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات را بخشنامه ها و مقررات دانست و بیان کرد: باید همه دستگاه ها را مکلف کنیم که اگر در یک بخشنامه جدید 5 ماده و تبصره صادر می کنند، یک بخشنامه را با همین تعداد مقررات و تبصره باطل کنند تا تورم مقرراتی ایجاد نشود. رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی اظهار کرد: بهبود محیط کسب و کار یک شبه درست نخواهد شد و همه می دانیم شرایط  به گونه‌ای نیست که فقط  با رفتارهای درست اقتصادی این مسائل اصلاح شود اما در چنین شرایطی دولت باید مقررات دست و پا گیر را حذف کند.

فیروزی، تصریح کرد: ما به عنوان دولت وظیفه داریم رتبه ایران در فضای کسب و کار را تا پایان برنامه ششم  به 70 برسانیم که در این رابطه 10 کتابچه تدوین شده که در آن وظابف دستگاهها برای تحقق این جایگاه مشخص شده است. وی خاطرنشان کرد: رتبه کشور در شاخص های بهبود فضای کسب و کار دنیا 128 است که البته باید تصور ما نسبت به سنجش بین المللی واقعی باشد و البته وظیفه دولت تلاش برای بهبود رتبه فضای کسب و کار است.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه سرمایه گذار به آیتم های مختلفی فکر می کند که یکی از آنها شاخص بین المللی است، بیان کرد: 37 دستگاه اجرایی و بخش خصوصی باید در زمینه بهبود فضای کسب و کار فعالیت کنند و تا وقتی دغدغه دستگاه های اجرایی انجام کار روزمره بوده و اولویت اول آنها بهبود محیط کسب و کار نیست، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

فیروزی، گفت: مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... بر محیط کسب و کار موثر است که به عنوان نمونه می توان به دریافت مجوزها اشاره کرد به طوری که مجوز هر جا باشد با خود فساد می آورد. وی به آمایش سرزمین توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کسب و کارهای دارای مزیت رقابتی در استان ها اشاره کرد و افزود: باید استانداری ها مناطق جغرافیایی را مشخص کنند که برای هر کسب و کاری در یک منطقه مجوزها صادر شود و به عنوان مثال کسی که می خواهد در یک منطقه مشخص کار کند، نیاز به دریافت مجوز نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دو هزار و 111 عنوان مجوز در کشور شناسایی شده که هزار و 582 مورد آن مجوز رسمی هستند که البته ما معتقدیم دو یا سه برابر این تعداد، مجوز در کشور وجود دارد که توسط برخی دستگاه ها کم اظهاری شده است. فیروزی، در رابطه با سامانه سیماک گفت: در این رابطه چیزی نمی گویم فقط می توانید از وزیر ارتباطات در این رابطه استعلام بگیرید، البته اختیار استفاده از این سامانه با خود شماست.

در این نشست جمعی از فعالان بخش خصوصی و مدیران اقتصادی استان به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز