رئیس اتاق بازرگانی کرمان:

اقتصاد دولتی عامل اصلی ایجاد مشکلات زغالسنگ استان است

۱۳۹۸/۰۵/۲۸ - ۲۰:۵۰:۰۷
کد خبر: ۸۸۷۰۰۸
اقتصاد دولتی عامل اصلی ایجاد مشکلات زغالسنگ استان است
رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: اقتصاد دولتی عامل اصلی و مصداق بارز بروز مشکلات و مسائل به وجود آمده در حوزه زغالسنگ کرمان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ سیدمهدی طبیب زاده در چهل و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مسائل و مشکلات زغالسنگ استان افزود: آثار انحصار در اقتصاد، بی توجهی به بخش خصوصی و ایجاد مشکلات متعدد برای بنگاه های خصوصی، همه در زغالسنگ استان قابل مشاهده است.

وی به ظرفیت نهفته معادن زغالسنگ و قدمت این صنعت در استان اشاره کرد و ادامه داد: در سال رونق تولید و تاکید بر اشتغالزایی، این حوزه را در دستور کار شورای گفت و گو قرار دادیم تا بتوان با حل مشکلات زغالسنگ، از این ظرفیت مناسب برای توسعه استان استفاده کرد. طبیب زاده، خاطرنشان کرد: در حوزه زغالسنگ کرمان در حال حاضر می توان با بازنشسته کردن بیش از سه هزار و 200 کارگر، به همین تعداد، کارگر تازه کار و جوان را مشغول به کار کرد و بهره وری در معادن را افزایش داد.

وی گفت: اعمال پرداخت 4 درصد حق بیمه مضاعف برای مشاغل سخت و زیان آور در معادن زغالسنگ استان با توجه به تعداد زیاد کارگران این حوزه، مشکلاتی را برای بازنشسته کردن آنها ایجاد کرده است. طبیب زاده، افزود: پرداخت یکجای این حق بیمه، بار مالی بسیاری را به کارفرمایان تحمیل می کند و چون توان پرداخت آن را ندارند، این مشکل همچنان باقی مانده است.

وی با بیان اینکه ایجاد سه هزار و 200 شغل با توجه به هزینه های سرانه اشتغال، به 900 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، ادامه داد: با پرداخت 128 میلیارد تومان بدهی کارفرمایان معادن زغالسنگ به سازمان تامین اجتماعی می توان کارگران زغالسنگ کرمان را با 20 سال کار بازنشسته کرد.

رئیس اتاق کرمان در ابتدای این نشست یاد و خاطره مرحوم "عباس کاشیگر" را که در حوزه زغالسنگ کرمان زحمات بسیاری کشید، گرامیداشت و اظهار کرد: در سال 1375 وزارت اقتصاد شرکت زغالسنگ کرمان را بدترین بنگاه اقتصادی ایران معرفی کرد اما مرحوم کاشیگر این مجموعه را با زیان انباشته بسیار تحویل گرفت و با صداقت و سلامت خود آن را احیا و سود ده کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز