کاهش ۵۰ درصدی خسارات آفت مگس مدیترانه‌ای در کرمان

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۱۳:۳۵:۴۶
کد خبر: ۸۹۴۲۸۵
کاهش ۵۰ درصدی خسارات آفت مگس مدیترانه‌ای در کرمان
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان گفت:۱۱ هزار هکتار از باغات و مزارع استان کرمان آلوده به مگس مدیترانه‌ای شده است که از این میزان تنها ۱۵ درصد خسارت دیده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ ناصر طاهری در این خصوص اظهار داشت: مگس مدیترانه‌ای از سال ۹۶ وارد کرمان شده است و اولین بار از جنوب کرمان و از باغات مرکبات و پرتقال شروع شد.

وی افزود: این آفت میتواند تا ۲۰ کیلومتر پرواز کند و بیشترین موارد آسیب آن به میوه‌های سردسیری از جمله، انجیر، هلو، سیب، شلیل، قیصی، گلابی، انار، خرمالو و مرکبات است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان بیان داشت: زمان تغییر رنگ میوه‌ها، زمانی است که آفت مگس مدیترانه‌ای وارد میوه‌ها و باغات میشود.

طاهری افزود: سال گذشته ۳۵ درصد از باغات استان ازآفت مگس مدیترانه‌ای خسارت دیده است که امسال درصد خسارات به ۱۵ رسیده است و از میزان هزار هکتار این ۱۵ درصد جزئی است و بسیار کم است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان گفت: دفن میوه‌های آلوده، تله‌های فرمونی، استفاده از مایعات غیر شیمیایی، برداشت به موقع میوه‌های رسیده، خودداری از جابجایی میوه‌های سالم به مناطق آلوده، مشارکت بالای کشاورزان و شخم زمستانه برای ازبین بردن مهمترین راه‌های از بین بردن آفت مگس مدیترانه‌ای است.

وی بیان داشت: اقدامات ترویجی برای از بین بردن آفت مدیترانه‌ای انجام شده است و مشارکت کشاورزان در این مسیر مناسب بوده و سبب کاهش میزان آفت شده است.

طاهری تصریح کرد: مبارزه شیمیایی و سم پاشی هیچ تاثیری در از بین رفتن این آفت ندارد.

مهدی لطفعلی زاده مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی شمال کرمان نیز گفت: در شمال استان کرمان اکنون بالغ بر ۳۱۲ هزار هکتار باغ وجود دارد که سالیانه ۵۵۰ هزار تن انواع میوه‌های سردرختی تولید و روانه بازار‌های مصرف میشود.

 

 

نظر شما