فرهنگ کهن بافت در نوبت ثبت ملی قرار گرفت

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۱۵:۵۲:۲۵
کد خبر: ۸۹۷۶۷۳
فرهنگ کهن بافت در نوبت ثبت ملی قرار گرفت
رییس اداره میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافت گفت:این شهرستان دارای آثار فرهنگی، تاریخی و مذهبی زیادی است که تاکنون چندین اثر آن ثبت ملی شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ علی نجفی نژاد؛ از ثبت ملی آجیل بران روستای مهرصالح گوغر خبرداد و اظهار داشت: آجیل بران آیینی کهن در مهرصالح گوغر است که معمولا در شب یلدا برگزار می شود.

وی افزود: در مراسم آجیل بران شماری از بانوان روستایی، آجیلی را که در خانه دارند درون یک مفشو (کیسه مخصوص نگهداری دارو‌های گیاهی) با یک سنت خاص روی سر گذاشته و به خانه خانم بزرگ رفته و پس از اینکه ترانه‌های محلی و آواز خوانده شد آجیل‌ها را روی هم ریخته و بین همه روستاییان تقسیم می‌کنند.

نجفی نژاد افزود: با این سنت سفره شب یلدا در روستا یکسان  و صفا و صمیمیت بین مردم روستا نمایش داده می‌شود.

وی بیان کرد: برای ثبت ملی مراسم آجیل با همکاری کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان و بخشداری مرکزی بافت مستندات تهیه و برای تهران ارسال و پس از سیر مراحل اداری ثبت ملی اعلام شد.

وی اظهار کرد: مراسم سنتی آجیل بران در روستای مهر صالح بافت هرسال با فرارسیدن شب یلدا برگزار می‌شود و امسال این آیین زیبا توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری ثبت ملی شد.

رییس اداره میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافت گفت:مراسم جشن سده یا شاه بارون شهرستان بافت با محوریت روستای جمیل آباد در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

ثبت چندین اثر دیگر هم در دستور کار قرار دارد که بعد از اتمام نهایی ثبت اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

 

نظر شما