مردم باید طعم شیرین شعر فارسی را بیشتر بچشند

۱۳۹۸/۰۶/۲۷ - ۱۳:۱۰:۴۶
کد خبر: ۸۹۹۶۸۹
مدیر خانه ادبیات کرمان همزمان با بیان این که بیست و هفتم شهریور روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار گفت :مردم باید طعم شیرین شعر فارسی را بیشتر بچشند.

حسین شهابی در گفت‌وگو با برنا با اشاره به نقش و جایگاه مهدهای کودک ، مدارس و دانشگاه‌ها در تقویت بنیان‌های ادبی  اظهار داشت: بدون شک مربیان مهدها ،معلمان و استادان  زبان و ادبیات فارسی و موسسات و انجمن های ادبی نقش مهمی در شناساندن شاعران و نویسندگان دارند .

مدیر خانه ادبیات کرمان ادامه داد : ایران شاعران نام آور بسیاری همچون: رودکی،فردوسی، مولوی،حافظ،سعدی،خواجو، خیام،نظامی،شهریار،نیما، اخوان، سهراب سپهری و ...داشته و دارد که متاسفانه نوجوانان و جوانان با زندگی و آثار آنها آشنایی کمی دارند .

وی افزود: در فرهنگ ایرانی زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می شود. کودک در گاهواره، لالایی می شنود و از همان آغاز با شعر اُنس می گیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که برایش می سرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری می سُراید. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می گذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجاز آفرین را بیشتر روشن می سازد.

شهابی اضافه کرد: زبان و ادبیات فارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی، با هزاران آثار گران سنگ در زمینه های مختلف ادبی، عرفانی، فلسفی، کلامی، تاریخی، هنری و مذهبی همواره مورد توجه و اعتقاد ایرانیان و مردمان سرزمینهای دور و نزدیک بوده است. علیرغم حوادث و رویدادهای پر تب و تاب و گاه ناخوشایند، باز هم این زبان شیرین و دلنشین در دورترین نقاط جهان امروزه حضور و نفوذ دارد.

مدیر خانه ادبیات در پایان اظهار داشت: در حال حاضر عمده  انجمن های ادبی ایران صرفا به خواندن اشعار بسنده می کنند که باید با استفاده از کارشناسان و منتقدان ادبی به نقد آثار ادبی هم پرداخته شود.

گفتنی است مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز