مدیر جهادکشاورزی شهرستان سیرجان:

تولید پسته سیرجان به ۲۴ هزار تن رسید / ۱۰ هزار هکتار از باغات بی‌ثمر شده

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۹:۴۵:۵۳
کد خبر: ۹۰۳۸۹۰
تولید پسته سیرجان به ۲۴ هزار تن رسید / ۱۰ هزار هکتار از باغات بی‌ثمر شده
مدیر جهادکشاورزی شهرستان سیرجان گفت: «میزان برداشت محصول پسته امسال از ۴۳ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول در سیرجان، بیش از ۲۴ هزار تن پسته خشک خواهد بود که نسبت به سال گذشته تفاوت چشم‌گیری دارد».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ اکبر محمودآبادی اظهار کرد: «سال گذشته به دلیل نوسانات دمایی، سرمازدگی پاییزه و عوامل نامساعد جوی، تنها دو هزار و ۶۰۰ تن پسته خشک در سیرجان برداشت شد».

وی با بیان این‌که از مجموع ۴۳ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات پسته سیرجان، ۹۲۰ هکتار نهال پسته بوده که هنوز بارور نشده است، ادامه داد: «در ابتدای سال جاری پیش‌بینی ما از برداشت پسته در سیرجان ۲۸ هزار تن بود که به‌دلیل عدم گردافشانی فروردین‌ماه و همچنین به خاطر بارندگی‌های نامناسب و تابستان داغ که منجر به پوکی پسته می‌شود، ۲۴ هزار تن پسته برداشت خواهد شد».

وی بیان کرد: «بیش‌ترین ارقام تولید پسته سیرجان را فندقی، احمدآقایی، کله قوچی و اکبری تشکیل می‌دهد». محمودآبادی اضافه کرد: «بیش از ۸۰ درصد پسته سیرجان صادر می‌شود و کشورهای چین، هند و روسیه بیش‌ترین واردات پسته سیرجان را دارند».

محمودآبادی با اشاره به این‌که استان کرمان در شرایط کم‌آبی قرار دارد، افزود: «در بیش از ۱۱ هزار هکتار از باغات پسته در سیرجان تاکنون سیستم‌های آبیاری نوین اجرا شده است و یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار نیز برای اجرای این سیستم‌ها در دست اقدام است چرا که سعی شده با در نظر گرفتن تسهیلات لازم باغداران را به روی آوردن به چنین مکانیزمی، سوق دهیم».

وی افزود: «در چند سال گذشته نزدیک به ۱۰ هزار هکتار از باغات پسته سیرجان به‌دلیل کاهش منابع آبی، خشک و بی‌ثمر شده‌اند». مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان اظهار کرد: «تعداد ۲۹۲ مجوز راه‌اندازی و پروانه بهره‌برداری ترمینال ضبط و فرآوری پسته در شهرستان سیرجان صادر شده که ۸۵ درصد این ترمینال‌ها با ظرفیت اسمی جمعا ۱۲۲هزار تن پسته تر در سال، فعال هستند». وی پایان برداشت پسته در سیرجان را دهه‌ی اول آبان ماه ذکر کرد و گفت: «با توجه به ارتقای استانداردهای غذایی و بهداشتی کشورهای خریدار پسته سیرجان، توصیه می‌شود باغداران و ترمینال‌داران در ضبط و فرآوری بهداشتی و مکانیزه پسته اهتمام جدی داشته باشند».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز