استاندار کرمان:

باید به اشتغال فارغ التحصیلان حوزه دامپزشکی توجه ویژه‌ای شود/شناخت فرصت های شغلی مرتبط با دامپزشکی مورد توجه قرار گیرد

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۸:۴۴:۳۷
کد خبر: ۹۰۸۷۴۷
باید به اشتغال فارغ التحصیلان حوزه دامپزشکی توجه ویژه‌ای شود/شناخت فرصت های شغلی مرتبط با دامپزشکی مورد توجه قرار گیرد
استاندار کرمان گفت: در حوزه دامپزشکی باید به فارغ التحصیلان دامپزشکی و ایجاد بازار کار برای آنها در کشور و استان کرمان توجه ویژه ای صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمدجواد فدائی در مراسم بزرگداشت روز ملی دامپزشکی افزود: شاید لازم باشد در یک مقطع زمانی، فعالیت دانشگاه های دامپزشکی را به سمت ارائه خدمات و انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی سوق دهیم تا مشکلات در حوزه دامپزشکی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: شناخت فرصت های شغلی مرتبط با دام و دامپزشکی در استان کرمان باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد و اگر کمک کنیم که این فرصت های بالقوه شناسایی شود می توان زمینه اشتغال در این فرصت ها را فراهم کرد.

استاندار کرمان با اشاره به لزوم اقدام برای قطع وابستگی به خارج از کشور، گفت: با وجود اینکه 96 درصد از واکسن های مورد نیاز را می توانیم در کشور تولید کنیم اما 70 درصد را وارد می کنیم.

فدائی خاطرنشان کرد: توان علمی لازم برای  قطع وابستگی به خارج از کشور از جمله در ساخت واکسن وجود دارد و این زمینه خوبی است که هم از وابستگی به خارج از کشور جدا شده و هم زمینه اشتغال در این حوزه را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی در راستای تامین و سلامت غذای جامعه تلاش می کند و در این رابطه آماده حمایت و همکاری با این مجموعه هستیم، تاکید کرد: تامین نیازهای جامعه از جمله غذا و پروتئین مورد نیاز مردم از وظایف حاکمیت به شمار می رود که جنبه های متعددی دارد و عوامل مختلفی باید برای تحقق این هدف، همکاری داشته باشند و دامپزشکی یکی از بخش های تاثیرگذار در این حوزه است.

استاندار کرمان بیان کرد: در کشور بر اساس آمار موجود حدود 845 هزار تن گوشت قرمز تولید می شود که 45 هزار و 300 تن در استان کرمان تولید می شود و در مجموع 5 درصد از گوشت قرمز کشور در استان کرمان تامین می شود.

فدائی با اشاره به این مطلب که مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور و استان کرمان 12 کیلوگرم در سال است، گفت:  این در حالی است که سرانه تولید گوشت قرمز در  استان کرمان 14 کیلو در سال است و در این استان تولید گوشت قرمز از مصرف آن بیشتر است.

وی ادامه داد: سالانه 48 هزار تن مرغ در استان کرمان تولید می شود که دو درصد تولید کشوری را شامل می شود و در تولید گوشت مرغ باید اقدامات را توسعه داده و عقب ماندگی ها را جبران کرد.

استاندار کرمان اظهارداشت: مصرف سرانه گوشت مرغ در کشور 28 کیلوگرم و در استان کرمان 21 کیلوگرم است و این در حالی است که سرانه تولید مرغ در استان کرمان 15 کیلوگرم است.

فدائی با اشاره به اینکه مصرف متوسط مرغ در استان کرمان از متوسط کشوری کمتر است، گفت: در تولید مرغ نیز به میزان مصرف، تولید مرغ انجام نمی شود و باید از سایر استان ها تامین کنیم و این موضوع از ایرادهایی است که قابل رفع است.

وی ادامه داد: در استان کرمان مرغ با قیمتی گران تر از آنچه باید باشد، عرضه می شود و عمده آن به دلیل حضور واسطه ها در زنجیره تولید است و حل این موضوع نیاز به اراده مدیریتی دارد.

استاندار کرمان گفت: در حوزه بهداشت و مسائل مربوط به دامپزشکی در سطح کشور کارهای خوبی انجام شده و در استان کرمان نیز فعالیت های خوبی صورت گرفته و باید ادامه یابد.

فدائی یادآور شد: در سال گذشته با احتمال شیوع تب کریمه کنگو در استان روبرو شدیم که اقدامات خوبی برای پیشگیری از شیوع این بیماری از جمله سم پاشی و ... انجام شد و تمامی کشتارگاه های استان مجهز به پیش سردکن شدند که در این رابطه نیاز به نظارت مستمر وجود دارد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی هایی برای ایجاد قصابی های مدرن در شهرهای کوچک به منظور تولید سالم و مدرن گوشت انجام شده که باید اجرایی شود.

استاندار کرمان با بیان این مطلب که شناسایی و پلاک کوبی دام ها نیز آغاز شده و باید تکمیل شود، تاکید کرد: لازم است که کارهای تحقیقاتی خاص استان و عوامل انتقال بیماری ها مشخص شود تا برای از بین بردن آنها اقدامات لازم صورت گیرد.

 

نظر شما