مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان مطرح کرد

کشاورزان برای خاموشی موتورپمپ‌ها همکاری نمی‌کنند

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۷:۴۳:۵۱
کد خبر: ۹۱۰۸۵۷
کشاورزان برای خاموشی موتورپمپ‌ها همکاری نمی‌کنند
مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان از عدم همکاری کشاورزی برای خاموشی موتورپمپ‌ها انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ علی احمدی‌پور، در شورای حفاظت منابع آب شهرستان رفسنجان اظهار کرد: «از سال‌های ۹۳، ۹۴ طرح کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با خاموشی چاه‌موتورها اجرا شده که فکر می‌کنیم در صرفه‌جویی آب در مصارف کشاورزی موثر است».

وی افزود: «چرا پیشنهاد می‌کنیم موتورپمپ‌ها در پاییز و زمستان خاموش شوند پاسخ این‌که به‌دلیل تاثیر کم و ناچیز در روی درختان پسته است و کشاورزان به این موضوع واقف هستند. وقتی برگ در پاییز و زمستان به خواب می‌رود عملا مکشی از زمین انجام نمی‌دهد و بر اساس آبی که در اندام‌ها موجود است و رطوبت خاک خودش را تا بهار می‌کشاند زمانی که برگ روی درخت می‌آید اختلاف پتانسیل که بین برگ و ریشه ایجاد می‌شود موجب مکش آب از زمین می‌شود». وی ادامه داد: «تنها موضوعی که وجود دارد این‌که درخت در زمستان آب نیاز ندارد اما زمین آب می‌خواهد؛ در زمستان یک نوبت آب سنگین برای آبشویه باید انجام شود تا املاح و نمکی که محدوده ریشه است شسته شود».

مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان یادآور شد: «حداقل با خاموشی یک ماهه‌ی ۹۷۰ حلقه چاه فعال کشاورزی که داریم ۴۰ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود». وی بیان کرد: «اگر این خاموشی سه ماه انجام شود می‌توانیم کسری مخزن را جبران کنیم که متاسفانه کشاورزان همکاری نمی‌کنند». احمدی‌پور ادامه داد: «تلاش ما برای ماندن منابع آبی شهرستان است. منابع آب متعلق به مردم است و وظیفه‌ی ما حفاظت از آن است و اگر صرفه‌جویی نشود با نابودی مواجه خواهیم شد».

وی گفت: «دو برابر آنچه که باید استفاده کنیم برداشت می‌کنیم و در این شرایط، یک ماه خاموشی هم ارزشمند است چون مجبوریم صرفه‌جویی کنیم و نیز باید کنتوربگذاریم تا هر کسی به اندازه برداشت مصرف کند».

وی به موضوع آبیاری تحت فشار اشاره کرد و افزود: «درصد بالایی از اراضی نیاز به کاهش سطح زیر کشت ندارند چون با آبیاری تحت فشار تامین می‌شود. در بعضی مناطق با ۱۰ لیتر بر ثانیه ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت برده که در این مناطق حتما باید خاموشی صورت گیرد».

مدیر امور منابع آب رفسنجان اظهار کرد: «اگر همه منابع آب مصرف شود و پسته خوبی برداشت شود هنر نکردیم. ما در شهر عدم مدیریت آب، سم و کود داریم که باید این مدیریت‌ها صورت گیرد یک ماه خاموشی به عنوان مسکّن برای منابع آبی و کشاورزی است». احمدی‌پور خواستار همکاری نیروی انتظامی در برخورد با متخلفانی که چاه موتورها را یا خاموش نمی‌کنند یا شب‌ها روشن می‌کنند و اطلاع‌رسانی بخشداران شد تا کشاورزان مطلع و نسبت به این موضوع همکاری کنند.

برپایه این خبر، در این جلسه، مقرر شد از ساعت ۷ صبح روز جمعه ۱۷ آبان تا ۱۵ آذر موتورپمپ‌های کشاورزی شهرستان به مدت ۲۸ روز خاموش شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز