مدیرکل استاندارد استان کرمان:

پژوهشگاه استاندارد جنوب‌شرق در کرمان راه‌اندازی می‌شود

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۸:۵۶:۳۰
کد خبر: ۹۱۰۸۹۶
پژوهشگاه استاندارد جنوب‌شرق در کرمان راه‌اندازی می‌شود
مدیرکل استاندارد استان کرمان با بیان این‌که ۵۷۱ واحد در استان کرمان مشمول استاندارد اجباری هستند، گفت: «در شش ماهه‌ی نخست سال‌جاری از ۴۸۶ واحد بازرسی فنی انجام شد که این بازرسی‌ها، منجر به تعلیق ۶۱ پروانه، ابطال ۷۱ پروانه‌ی استاندارد و تمدید ۱۲۶ پروانه شده است».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ اسماعیل عاقلی در نشست خبری با اصحاب رسانه شعار محوری استاندارد در سال‌جاری را «استانداردهای ویدئویی خالق صحنه‌های جهانی» بیان کرد و افزود: «بشر در طول سال‌های متمادی روش‌های مختلفی را برای ارتباط با هم‌نوعان خود استفاده کرده که یکی از جذاب‌ترین ابزارها، تصویر و ویدئو است و این شعار نشان می‌دهد استاندارد جدا از فعالیت در حوزه‌ی کالا، به سمت خدمات آمده تا مشخص کند فیلم‌ها باید چه استانداردی را رعایت کنند تا بتوانند پیام ماندگاری را منتقل کنند».

مدیرکل استاندارد استان کرمان با بیان این‌که یکی از بندهای ۲۴ گانه‌ی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، افزایش پوشش استاندارد برای کلیه‌ی محصولات داخلی و ترویج آن است، خاطرنشان کرد: «در بحث استانداردسازی همه‌ی کالاها مشمول استاندارد اجباری نیست و از لحاظ سطوح شامل استانداردهای کارخانه‌ای، انجمنی، منطقه‌ای، ملی و جهانی است که استانداردها در سطح کارخانه‌ بسیار سختگیرانه‌تر است زیرا تولیدکنندگان به دنبال این هستند با رعایت این استانداردها در بازار رقابت، مجموعه‌ی خود را به مشتری ثابت کنند».

وی افزود: «یکی از بحث‌هایی که مصرف‌کننده‌ی داخلی در استفاده از کالای ایرانی گلایه‌مند است به دلیل این است که کیفیت و خدمات پس از فروش ندارد، در حالی که تمام واحدهای تولیدی می‌توانند تحت پوشش استاندارد (اجباری و تشویقی) قرار بگیرند تا از مزیت استانداردسازی استفاده کنند».

عاقلی توضیح داد: «تولیدکنندگانی که ملزم به استاندارد اجباری نیستند برای حفظ بازار، رقابت و اعتمادسازی مردم می‌توانند داوطلبانه موضوع استانداردسازی را پیاده کنند و برای کالای تولیدی خود نشان استاندارد دریافت کنند تا مصرف‌کننده با اطمینان‌خاطر این کالا را خریداری و مصرف کند».

راه‌اندازی پژوهشگاه استاندارد جنوب‌شرق در کرمان

وی در ادامه با اشاره به برخی از اقدامات اداره کل استاندارد در شش ماهه‌ی ابتدای سال‌جاری، یادآور شد: «سازمان ملی استاندارد، ایجاد پژوهشگاه استاندارد منطقه‌ای را در چند نقطه از کشور دنبال می‌کند که در چند ماه اخیر ایجاد پژوهشگاه منطقه‌ی جنوب‌شرق در کرمان با تمرکز بر محصولات کشاورزی و باغی و صنایع کانی و خودرو را دنبال کردیم».

عاقلی با بیان این‌که یکسری اقدامات با تاکید بر پسته و خرما انجام شده است، اظهار کرد: «موافقت اولیه‌ برای ایجاد پژوهشگاه استاندارد صورت گرفته و استان نیز موافقت کرده که پس از تایید هیات امنای پژوهشگاه سازمان استاندارد، این پژوهشگاه در کرمان راه‌اندازی می‌شود».

وی با بیان این‌که ساختار سازمانی فعلی اداره کل استاندارد استان کرمان پاسخگوی نیاز، ظرفیت‌ و قابلیت‌های استان نیست، گفت: «در حال حاضر ۸۰ پست سازمانی با سه اداره‌ی شهرستانی در سیرجان، رفسنجان و بم فعال است که در جیرفت نیز دفتر نمایندگی با کمک اتاق بازرگانی راه‌اندازی شده است اما با توجه به این‌که ۲۳ شهرستان داریم و ظرفیت بالایی در شهرستان‌ها وجود دارد ساختار فعلی مورد بررسی قرار گرفت».

مدیرکل استاندارد استان کرمان گفت: «بر اساس قانون جدید سازمان ملی استاندارد پیشنهاد دادیم و موافقت اولیه انجام شده که در بعضی از شهرستان‌ها معاونت، برخی اداره و برخی دفتر استاندارد راه‌اندازی شود».

وی ادامه داد: «۲۷۷ پست سازمانی پیشنهاد کردیم که با توجه به قانون جدید سازمان ملی استاندارد قرار است ساختار بازنگری شود تا پاسخگوی نیاز فعلی و آینده‌ی استان باشیم».

مدیرکل استاندارد استان کرمان با اشاره به رتبه‌ی سازمان ملی استاندارد در بین کشورهای جهان، گفت: «این رتبه در حال حاضر در بین ۱۶۲ کشور عضو سازمان بین‌المللی استاندارد، ۲۱ است».

ابطال ۷۱ پروانه استاندارد در استان

عاقلی بیان کرد: «سازمان ملی استاندارد در سطح کشور ارزیابی واحدهای تولید را انجام می‌دهد که در سال‌جاری ۱۸ واحد تولیدی به عنوان واحدهای تولیدی برتر ملی انتخاب شدند و شیر پگاه کرمان نیز در بین این واحدها است».

وی یادآور شد: «از بین مدیران کنترل کیفی نیز که به نمایندگی از اداره استاندارد کار کنترل کالاهای تولید را انجام می‌دهند، تعدادی به عنوان نمونه انتخاب شدند که دو نفر از کارخانه سیمان ممتازان و بتن‌سازان به عنوان مدیران نمونه‌ی کنترل کیفی در کشور انتخاب شدند».

مدیرکل استاندارد استان کرمان گفت: «در حوزه‌ی تدوین استانداردهای ملی، ۵۱۰ پیشنهادات از استان مطرح شده که ۷۲ پیشنهاد مصوب و ۴۸ مورد تامین اعتبار شده است و در دستور کار قرار دارد».

وی ادامه داد: «در راستای بروزرسانی استاندارد، هر پنج سال یک‌بار بازنگری استانداردهای موجود انجام می‌شود که ۱۱۴ مورد در استان بازنگری شد».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز