پورابراهیمی:

بورس کالا زمینه برندسازی پسته را فراهم کرده است

۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ۰۹:۵۰:۱۸
کد خبر: ۹۱۳۶۹۷
بورس کالا زمینه برندسازی پسته را فراهم کرده است
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: «فعالیت برخی دلالان و رقابت‌های ناسالم به برند پسته ایرانی لطمه زده و آثار منفی آن را همچنان در حوزه‌ی صادرات شاهد هستیم اما بورس کالا و ابزارهای معاملاتی آن، اساس استانداردسازی پسته و برندسازی آن در جهان را فراهم می‌کنند».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ محمدرضا پورابراهیمی در خصوص معاملات پسته در بورس کالا، اظهار کرد: «در حوزه‌ی محصولات کشاورزی معمولا سندیکاها حضور دارند که یکی از این سندیکاها اتحادیه‌ی صادرکنندگان خشکبار ایران است».

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توسعه‌ی ابزارهای مالی به خصوص در حوزه‌ی کشاورزی ادامه داد: «معاملات قراردادهای آتی در دنیا به بهبود فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف ازجمله تولید کمک می‌کند که از این جهت در بخش تولید کشور نیازمند بازنگری در روش‌ها هستیم که راه‌اندازی معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی محصولات کشاورزی در بورس در بهتر شدن فرآیندها اثرگذار است».

وی افزود: «اگر بتوانیم قیمت‌گذاری واقعی را برای همه‌ی محصولات و در سراسر کشور شکل دهیم قطعا تولیدکنندگان و ذی‌نفعان بازار حمایت می‌شوند، حمایت از تولید ابعاد مختلفی دارد ازجمله تامین مالی که باز هم این ابزارها می‌توانند در حوزه‌ی تضامین برای تولید به کار گرفته شوند».

پورابراهیمی بیان کرد: «ما طی سال‌ها در تولید و عرضه‌ی بسیاری از کالاها از جمله پسته در بازارهای جهانی جایگاه بالایی داشته‌ایم اما فعالیت برخی دلالان و رقابت‌های ناسالم به برند پسته ایرانی لطمه زده و آثار منفی آن را همچنان در حوزه‌ی صادرات شاهد هستیم اما در این میان بورس کالا و ابزارهای معاملاتی آن، اساس استانداردسازی پسته و برندسازی آن در جهان را با ارتقای سطح کیفی محصول فراهم می‌کنند».

وی گفت: «اتفاقات مثبتی که به واسطه‌ی ظرفیت بازار سرمایه و بورس کالای ایران در بازار زعفران رقم خورده شگفت‌انگیز است به طوری که حجم معاملات گواهی سپرده زعفران در سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان بود که در شش ماهه‌ی امسال به ۲۰ میلیارد تومان رسیده است».

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: «حجم قرارداد آتی زعفران نیز در سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان بود که این رقم از ابتدای سال تاکنون به ششهزار میلیارد تومان رسیده است، این اعداد نشان‌دهنده‌ی اتفاقات بی‌نظیری بوده که به کمک بورس کالای ایران رقم خورده و در حوزه‌ی تصمیم‌سازی می‌تواند به حوزه‌ی اقتصادی کشور کمک شود».

 

نظر شما