رئیس کل دادگستری استان:

نظام مند کردن مسائل مالی و پشتیبانی در قوه قضائیه به عنوان یک استراتژی جدی دنبال می شود/جایگاه استان ها به نسبت تهدیدات و شرایط آنها در حوزه اعتبارات مورد توجه قرار گیرد/مدیریت مالی و پشتیبانی در شرایط جنگ اقتصادی، سنگین ترین مسئولیت است

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۰۸:۵۴:۴۲
کد خبر: ۹۱۴۶۸۶
نظام مند کردن مسائل مالی و پشتیبانی در قوه قضائیه به عنوان یک استراتژی جدی دنبال می شود/جایگاه استان ها به نسبت تهدیدات و شرایط آنها در حوزه اعتبارات مورد توجه قرار گیرد/مدیریت مالی و پشتیبانی در شرایط جنگ اقتصادی، سنگین ترین مسئولیت است
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: نظام مندی مسائل مالی و پشتیبانی در قوه قضائیه باید به عنوان یک استراتژی جدی مورد توجه قرار گرفته و با تحقق این کار، تحولی بزرگ در این قوه ایجاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ یدالله موحد در دومین نشست هم اندیشی معاونین مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری های استان های شرق کشور در کرمان افزود: در اتاق فکر معاونین مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری های استان های شرق کشور باید راهکارهای تبیین مسائل خاص و متفاوت این استان ها با سایر استانها، تدوین شود.

وی تاکید کرد: هنر مدیران مالی و پشتیبانی این است که مسائل و مشکلات استان های شرق کشور را بررسی کرده و در سطوح بالاتر مطرح کنند تا از نظام چانه زنی، اصرار و مراجعه به سمت یک نظام منسجم و جامع مالی حرکت شود.

مقام عالی قضائی در استان کرمان با اشاره به اینکه مدیریت مالی و پشتیبانی در شرایط جنگ اقتصادی سنگین ترین مسئولیت است، گفت: بخش مالی و پشتیبانی دادگستری استان کرمان به خوبی مدیریت شده و امکانات موجود به شکلی عادلانه توزیع می شود که جای تقدیر دارد.

موحد ضمن اشاره به اینکه مطلب که در صورت عدم همخوانی نیازها با منابع، پاسخگویی به مطالبات به حق کار سختی است، اظهارداشت:  در این شرایط مطالبات باید به شکلی پاسخ داده شود که از بروز نارضایتی نیز جلوگیری شود.

وی حرکت نظام مند واحدهای مالی، پشتیبانی و عمرانی را موردتاکید قرار داد و اظهارداشت: کار مالی، پشتیبانی و اقتصادی در شرایط تورمی، دشوار است و این موضوع تنها مربوط به بخش خصوصی نیست و در بخش های دولتی، قضائی و ... نیز اثرگذار است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن بیان این مطلب که صرفه جویی نیز از موضوعات مهم در قوه قضائیه به شمار می رود و باید به این سمت حرکت کرد، گفت: با راه اندازی ویدئو کنفرانس در استان کرمان بالغ بر 8 میلیارد تومان در هزینه ها صرفه جویی شده است و در حال حاضر بسیاری از جلسات و بازدیدهای استانی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می شود.

موحد گفت: استفاده از تکنولوژی های نوین زمینه صرفه جویی و افزایش بهره وری را فراهم می کند و در این رابطه بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی باید منابع موجود را بر اساس اولویت ها به کار گرفت.

وی با اشاره به اینکه باید به سلامت و امور رفاهی کارکنان قضایی و اداری دستگاه قضائی در استان ها توجه جدی صورت گیرد، اظهارداشت: دراستان کرمان به دنبال ایجاد کلینیک ویژه کارکنان قضایی و اداری دستگاه قضائی هستیم تا در اسرع وقت نسبت به تدوین پرونده سلامت آنها اقدام شود.

رئیس شورای قضائی استان کرمان در ادامه سخنان خود گفت: استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور با مساحت 183 هزار و 285 کیلومترمربع، 11 درصد از خاک کشور را به خود اختصاص داده است و مساحت این استان تقریبا معادل مساحت برخی کشورها از جمله سوریه و معادل مساحت پنج کشور اروپایی است.

موحد ادامه داد: در مجموع سه میلیون و 164 هزار و 818 نفر جمعیت بر اساس سرشماری سال 95 در این استان ساکن هستند که چهار درصد از جمعیت کل کشور را شامل می شود و این آمار،  حکایت از پراکندگی قابل توجه جمعیت در این استان دارد.

وی به وجود 23 شهرستان و 52 بخش در استان کرمان اشاره و عنوان کرد: در 18 شهرستان این استان دادگستری وجود دارد و در پنج شهرستان نیز دادگاه های عمومی فعال هستند و در مجموع 14 حوزه قضایی بخش در این استان فعالیت دارند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان به فعالیت 315 شورای حل اختلاف با یک هزار و 500 عضو در این استان نیز اشاره و بیان کرد: در مجموع بالغ بر سه هزار نفر در شوراهای حل اختلاف و مجموعه های اداری و قضائی دادگستری کل استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.

موحد یادآور شد: در حال حاضر 345 قاضی در استان کرمان فعال هستند که 19 درصد غیر بومی و مابقی بومی هستند و 98 درصد کارکنان اداری دادگستری کل استان کرمان نیز از بین افراد بومی مشغول به فعالیت می باشند.

وی از استان کرمان به عنوان یکی از قطب های صنعتی و معدنی کشور و نیز قطب علمی و دانشگاهی یاد کرد و ادامه داد: 25 درصد باغات کشور در استان کرمان است و عمده محصولات کشاورزی و باغی استان نیز تولید پسته است و این استان بزرگترین تولید کننده پسته در کشور به شمار می رود.

مقام عالی قضائی در استان کرمان با اشاره به اینکه ارزش ریالی سالانه محصولات باغی 14 هزار میلیارد تومان است و عمده آن مربوط به پسته است، تاکید کرد: این استان با دارا بودن هفت هزار اثر باستانی و فرهنگی ،  700 اثر باستانی و فرهنگی ثبت شده و هفت اثر ثبت شده جهانی از قطب های گردشگری کشور نیز به شمار می رود.

موحد ادامه داد: استان کرمان با وجود آنکه فرصت ها و ظرفیت های فوق العاده ای دارد، با محدودیت ها و تهدیداتی نیز روبرو است و به عنوان مثال این استان سربندر نیز هست و گذرگاه قاچاق کالا نیز محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه بافت اجتماعی استان کرمان متفاوت از تمامی استان ها و تفاوت ها در شمال و جنوب این استان نیز کاملا مشهود است، گفت: استان کرمان مرکز خرده فرهنگ ها است و پراکندگی و اختلافات فرهنگی گسترده ای دارد و از این رو مدیریت در این استان نیاز به نگاهی فراگیر دارد.

وی با بیان این مطلب که وضعیت استان کرمان از یک سو فرصت است و اگر فرصت ها خوب مدیریت نشود می تواند تبدیل به تهدید شود، اظهارداشت: بعد از سیستان و بلوچستان سرریز ناامنی در افغانستان و پاکستان به این استان می رسد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: استان کرمان در گذرگاه و مسیر ترانزیت قاچاق عمده مواد مخدر قرار دارد و در گذشته غالب بارانداز قاچاقچیان عمده مواد مخدر در مرزهای بین استان کرمان با سیستان و بلوچستان بوده است.

موحد با بیان این مطلب که 70 درصد مواد مخدر ورودی به کشور از پهنای استان کرمان عبور می کند، ادامه داد: استان کرمان قربانی ماجرای قاچاق مواد مخدر است و مبارزات گسترده ای را با قاچاق مواد مخدر داشته است و بیشترین کشفیات نیز غالبا مربوط به این استان است.

وی ورود اتباع بیگانه غیرمجاز را از دیگر مشکلات استان کرمان برشمرد و گفت: روزانه 1500 اتباع بیگانه از استان کرمان عبور می کردند که تهدیدات و ناامنی های زیادی را ایجاد می کرد.

وی با اشاره به این مطلب که خشکسالی و زلزله از تهدیدات این استان به شمار می رود، گفت: بعد از انقلاب 4 زلزله شدید را در این استان را داشته ایم که این موارد نیز تبعات و تهدیدات جدی ایجاد می کند.

موحد تصریح کرد: وقتی در مدیریت کلان کشور در بخش قضائی و اجرائی، استان کرمان معادل سایر استان ها در نظر گرفته می شود، جای تعجب دارد زیرا خدمت رسانی در این استان نیاز به وقت، هزینه و ... بیشتری دارد و با دشواری های زیادی نیز روبرو است.

 

نظر شما
پرونده ویژه