عبیدالله سزیک لَر سرپرست گروه موسیقی ترکیه:

موسیقی اقوام در مدارس و دانشگاه‌‌ها تدریس شود

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۸:۱۷:۰۶
کد خبر: ۹۲۲۶۷۹
موسیقی اقوام در مدارس و دانشگاه‌‌ها تدریس شود
سرپرست گروه موسیقی «آکادمی» ازکشور ترکیه گفت: «در منطقه خاورمیانه ایرانی‌ها، ترک‌ها و اعراب موسیقی با قدمت و غنی دارند که خوشبختانه تا امروزحفظ شده است».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ «عبیدالله سزیک لَر» که در بخش بین‌الملل این دوره ازجشنواره موسیقی نواحی که تا روز گذشته در کرمان در حال برگزاری بود، افزود: «گروه ما برای اولین‌بار است که در ایران اجرای برنامه دارد اما در کشور ترکیه اجرای برنامه داشته است».

سزیک لَر ادامه داد: «فرهنگ موسیقایی ایران و ترکیه با یکدیگر قرابت و نزدیکی دارند البته در سال‌های اخیر کمی فاصله ایجاد شده است. به‌طور مثال سال‌های گذشته آقای شجریان کنسرتی در ترکیه برگزار کرد که در مدت بسیار کوتاه همه بلیت‌های آن فروخته شد که این مسئله نشان از علاقه و شناخت مردم ترکیه نسبت به موسیقی ایرانی دارد».

به گفته‌ی او «در ترکیه هم فستیوال‌های مختلف موسیقی اقوام برگزار می‌شود اما در سطح بین‌المللی نیست».

سرپرست گروه موسیقی «آکادمی» در مورد علاقه‌مندی خود برای همکاری با گروه‌های مختلف موسیقی ایران و استفاده از سازهای ایرانی گفت: «بسیار مشتاقیم این همکاری انجام شود و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شکل بگیرد. البته بین این دو کشور، سازهای مشترکی وجود دارد که تفاوت آن در نوع مقام‌ها و ملودی‌های موسیقی بوده مانند ساز قانون یا عود که در ایران با نام بربط معرفی شده و همچنین ساز نی».

او درمورد حفظ و نگهداری موسیقی نواحی اظهار کرد: «موسیقی اقوام باید به بخش‌های آموزشی راه پیدا کند و در مدارس و دانشگاه‌‌ها تدریس شود».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز