معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان:

حدود ۱۰ هزار نفر در رفسنجان و انار به دیابت مبتلا هستند!

۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ۰۸:۰۳:۵۹
کد خبر: ۹۲۴۷۸۳
حدود ۱۰ هزار نفر در رفسنجان و انار به دیابت مبتلا هستند!
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان گفت: «۱۶۰ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ سال در شهرستان‌های رفسنجان و انار هستند که ۹۶ هزار و ۷۰۰ نفر از نظر بیماری قند و دیابت بررسی شدند که در مجموع ۹ هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا به دیابت بودند».

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ احمد جمالی‌زاده به‌مناسبت هفته دیابت در جمع خبرنگاران کرد: «شعار امسال هفته دیابت که از ۱۹ تا ۲۵ آبان‌ماه است، «از خانواده خود حفاظت کنید» انتخاب شده است».

وی افزود: «دیابت بیماری خاموشی است که اثرات آن عمده دستگاه‌های بدن را درگیر می‌کند و بیماری‌های قلب عروقی و مغزی، مشکلات بینایی، زخم اندام‌ها، نارسایی کلیه و… از عوارض دیابت است».

وی ادامه داد: «در جهان بیش از ۴۲۵ میلیون نفر از افراد سنین ۲۰ تا ۷۹ سال مبتلا به دیابت هستند که رسیدن این رقم تا پایان سال به ۵۰۰ میلیون نفر پیش‌بینی می‌شود».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان با بیان این‌که ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در کشورمان مبتلا به دیابت هستند، اظهار کرد: «حداقل ۲۵ درصد این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند و ۴۰ درصد دیابتی‌ها در کشور تحت مراقبت کامل هستند و بیش از نیمی از دیابتی‌ها به‌طور صحیح قند خود را کنترل نمی‌کنند».

جمالی‌زاده اضافه کرد: «در مرکز کهورت رفسنجان جمعیت ۱۰ هزار نفری افراد ۳۵ تا ۷۰ سال مورد مطالعه قرار گرفتند که ۱۹.۴ درصد دیابت داشتند و از بیماری خود اطلاع داشتند و ۱۱ درصد جمعیتی بودند که در مرز دیابت بودند».

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با بیان این‌که کلیه‌ی افراد بالای ۳۰ سال در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان دارای پرونده‌ی سلامت الکترونیک هستند، افزود: «۱۶۰ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ سال در شهرستان‌های رفسنجان و انار هستند که ۹۶ هزار و ۷۰۰ نفر از نظر بیماری قند و دیابت بررسی شدند که در مجموع ۹ هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا به دیابت بودند».

جمالی‌زاده یادآور شد: «در کلینیک دیابت در بیمارستان علی‌بن ابیطالب(ع) بیش از شش هزار و ۲۵۰ نفر پرونده فعال دارند و توسط پزشکان متخصص خدمات می‌گیرند».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان این‌که بیش از ۶۰ درصد بیماران دیابتی در رفسنجان کنترل‌ مطلوبی بر بیماری خود ندارند، گفت: «تیم سیار کنترل دیابت توسط اتوبوس دیابت در نقاط مختلف مستقر می‌شود و قند افراد را چک می‌کند که از دو هزار و ۹۰۰ مراجعه‌کننده ۳۷ نفر شناسایی شدند که مبتلا به دیابت هستند».

جمالی‌زاده مهم‌ترین علت مرگ و میر در جمعیت رفسنجان را بیماری‌ها قلبی عروقی اعم از سکته‌های قلبی و مغزی دانست و گفت: «دیابت از علایم اصلی این بیماری‌ها است».

وی با بیان این‌که دیابت سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، افزود: «مصرف به اندازه از تمام گروه‌های غذایی و فعالیت مستمر بدنی از عواملی است که می‌تواند در کاهش دیابت تاثیر داشته باشد».

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز