یادداشتی از عرفان امیرخسروی

کرمان؛ ملجأ همیشگی جشنواره موسیقی نواحی

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۰۷:۳۹:۴۳
کد خبر: ۹۲۶۸۹۱
کرمان؛ ملجأ همیشگی جشنواره موسیقی نواحی

جشنواره موسیقی نواحی که برای دوازدهمین دوره متوالی در کرمان برگزار می‌شد، حالا دیگر تبدیل به جزیی جدانشدنی از مناسبت‌های فرهنگی و هنری در وسیع‌ترین استان کشور تبدیل شده و باید شرایط به سمتی رود تا سیزدهمین دوره این جشنواره هم به میزبانی دیار کریمان برگزار شود.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به میزبانی استان کرمان در حالی پایان یافت، که هم شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه باشکوه و هم آیین اختتامیه شایسته‌ای برای این رخداد مهمِ فرهنگی، هنری و گردشگری بودیم و حالا با توجه به پایان یافتن دوازدهمین دوره در استان کرمان، زمان آن رسیده که دیگر اهالی فرهنگ و هنر، کرمان را به نام موسیقی نواحی بشناسند. به چند دلیل قویا به این موضوع اعتقاد دارم:

اولا دوازده دوره میزبانی خوب و در خور هنرمندان، استان کرمان و تیم اجرایی جشنواره موسیقی نواحی در این خطه را با انباشتی از تجربه روبه‌رو کرده که فقط همان گذر زمان است که این تجارب ارزشمند را ایجاد می‌کند و باید زمینه‌ای فراهم شود که هزینه‌هایی که بابت کسب این تجارب ارزنده شده به هدر نرود.

کرمان را می‌توان سرزمینی دانست که ملودی‌ها و ساز‌های محلی متفاوتی را در دل خود جای داده است. این استان به جهت وسعتی که دارد، صاحب تنوع فرهنگی و موسیقایی خارق‌العاده‌ای است و همین موضوع سبب می‌شود، استان دیگری نتواند از این نظر با استان هشتم رقابت کند و باز هم، این مساله کرمان را شایسته‌ترین میزبان برای جشنواره موسیقی نواحی می‌کند.

جشنواره دوازدهم با اتفاقات بی‌نظیری مانند گشایش نمایشگاه «عکس عکسآوا» با هدف ترویج نگاه بصری هنرمندانه به موسیقی نواحی، آغاز به کار بخش پژوهشی منحصر به فرد با موضوعات جذاب و تخصصی، برگزاری مراسم افتتاحیه در یک مکان تاریخی همانند مجموعه گنجعلیخان، استقبال بی‌نظیر مردم و علاقه‌مندان به هنر، حضور استاندار کرمان و مقامات محلی این استان در این جشنواره از ابتدا تا انتها، دخیل کردن ده شهرستان استان در این جشنواره به طور همزمان، انتقال ۲۰ ساز جدید موسیقی نواحی از تهران به کرمان و ... همراه بود که رقم خوردن همه این اتفاقات شیرین، در حقیقت حاصل همان تجارب ارزنده کسب شده، طی گذشت سالیان است.

تقویت استان کرمان به عنوان میزبان همیشگی جشنواره موسیقی نواحی، می‌تواند باعث توسعه همگون فرهنگی شود چرا که اصفهان، یزد، فارس و سایر استان‌های کشور را هم به این ترتیب می‌توان با یک رویداد فرهنگی و هنری درگیر کرد و از این منظر به آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای برگزاری آن جشنواره‌ها و رخداد‌ها پرداخت و این چنین است که شاهد یک رشد متوازن فرهنگی در کشور هستیم کما این که همین الان اصفهان میزبان جشنواره فیلم است.

علاوه بر شهرستان کرمان، ده شهرستان از استان در این دوره جشنواره میزبان بودند و این موضوع را درواقع می‌توان یک امتیاز مهم برشمرد. چرا که هرکدام از این شهرستان‌ها فرهنگ خاص به خود و جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارند و هنرمندانی که به این شهرستان‌ها رفتند با یک تازگی مواجه بودند و این موضوع تحقق قسمتی از همان مبحث گردشگری هنری است که استاندار محترم هم بر آن تاکید داشتند و، اما از طرف دیگر باید از این نکته غافل نشد که در استان کرمان تیم اجرایی این رویداد به یک بلوغ نسبی در برگزاری همزمان جشنواره در ده شهرستان رسیده و این یک شاخصه مثبت است. توسعه گردشگری هنری و موسیقیایی هم می‌تواند جاذبه ایجاد کند و هم موسیقی دوستان را به استان کرمان می‌کشاند. برای رسیدن به این مهم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا نهایت استفاده از این ظرفیت صورت گیرد.

موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، رشد ۱۰۰ درصدی مهمانان این جشنواره، ارسال ۹۲ اثر به دبیرخانه و حضور ۱۳ هنرمند خارجی بود که این سه، از ویژگی‌های مثبت جشنواره امسال بود. قطعا می‌توان شجاعت استان کرمان در پذیرش ۱۲ دوره متوالی برای میزبانی این رویداد مهم را در به وجود آمدن این حجم اخبار مثبت موثر دانست.

بنا به اذعان بسیاری از مسئولین انتظامی و امنیتی کشور، استان کرمان خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است و باید برای مبارزه با این آسیب اجتماعی از راه‌های فرهنگی استفاده کرد و یکی از این راه‌های فرهنگی، برگزاری چنین مراسماتی است که باعث ترویج و افزایش روحیه نشاط و شادابی در بین مردمان کریم استان می‌شود و حتی ممکن است بسیاری از جوانان و نوجوانان را علاقه‌مند به نواختن ساز‌های محلی کند، پس از این زاویه هم می‌توان به این موضوع نگریست.

به هرروی جشنواره دوازدهم موسیقی نواحی به پایان رسیده، اما نمایندگان استان کرمان در مجلس، استاندار محترم، کلیه کرمانی‌های صاحب منصب در سطح کشور و همه کسانی که دل در گروه فرهنگ و هنر این سرزمین دارند، باید بدانند جابه‌جایی محل برگزاری جشنواره نه تنها به رشد آن کمک نخواهد کرد، بلکه در افت کیفیت این جشنواره که در برگزاری به حد استاندارد خود رسیده، موثر خواهد بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز