مدیر واحد بهداشت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان عنوان کرد:

تشدید مراقبت‌های بهداشتی آبزیان در جنوب کرمان / ضرورت بررسی وضعیت سلامت ماهی‌ها در مراکز تکثیر و مزارع پرورشی به طور روزانه

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۱۶:۱۸:۳۸
کد خبر: ۹۲۸۱۹۶
مدیر واحد بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان از تشدید مراقبت‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از بیماری (KHV) که منجر به تلفات در کپور ماهیان می‌شود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ فهیمه دلفاردی خواستار رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی توسط تمامی شاغلان صنعت پرورش ماهیان گرمابی منطقه جنوب کرمان شد و اظهار داشت: فعالان صنعت پرورش ماهیان گرمابی به منظور پیشگیری از ورود احتمالی عامل بیماری‌زا، اصول بهداشتی و امنیت زیستی شامل ضدعفونی عمومی وسایل، کنترل تردد پرسنل، شستشو و ضدعفونی مناسب پرسنل را رعایت کنند.

وی ادامه داد: اصول بهداشتی و امنیت زیستی باید تحت نظارت مدیر فنی بهداشتی در مزرعه برقرار و رعایت شود و وضعیت سلامت ماهی‌ها در مراکز تکثیر و مزارع پرورشی به طور روزانه بررسی و ثبت شوند.

مدیر واحد بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: آبزی‌پروران، هرگونه بروز علائم بیماری و وقوع تلفات مشکوک آبزیان را بلافاصله به ادارات دامپزشکی اطلاع رسانی داده و ماهی‌های تلف شده احتمالی را به طور روزانه جمع‌آوری و با استفاده از یکی از روش‌های کوره لاشه‌سوز و یا چاله آهک، دفن و امحاء کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به رخداد تلفات گسترده پرورش ماهی در رودخانه‌های دجله و فرات کشور همسایه، طی سال ۲۰۱۸ و گزارش سازمان جهانی بهداشت دام، مبنی بر تایید وقوع بیماری ویروسی KHV ) هرپس ویروس ماهیان کوی و کپور) به عنوان عامل تلفات که از دسته بیماری‌های خطرناک است، به این مساله توجه ویژه‌ای می‌شود.

دلفاردی اظهار داشت: خوشبختانه تا کنون وقوع این بیماری در جنوب کرمان گزارش نشده و برنامه مراقبت بیماری در سطح مراکز پرورش توسط ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه بیماری ویروسی KHV وابسته به دما است، بیان کرد: با توجه به سرد شدن هوا که با ماهیت رشد و شیوع ویروس تناسب و همگرایی دارد احتمال وقوع این بیماری افزایش می‌یابد و با نزدیک شدن به فصل سرما باید مراقبت‌های بهداشتی تشدید شود.

به گفته مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان سالانه ۲ هزار تن ماهی گرمابی و سردآبی از مزارع پرورشی، بندهای خاکی و استخرهای دو منظوره جنوب کرمان، برداشت می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز